موافقت آمریکا با دو بخش از تضمین‌های مورد انتظار ایران

    کد خبر :887586
موافقت آمریکا با دو بخش از تضمین‌های مورد انتظار ایران

دولت بایدن وعده داده است تا زمانی که در َآمریکا قدرت را در دست دارد اقدام به وضع تحریم‌های جدیدی که ناقض توافق هسته‌ای باشد، نکند. دومین تضمین نیز بازمی‌گردد به مساله حضور شرکت‌های اروپایی در ایران و تجارت جمهوری اسلامی با این شرکت‌ها.

روزنامه فرهیختگان نوشت: مذاکرات هسته‌ای وین به روزهای حساس و سرنوشت‌ساز خود نزدیک شده است. طبق اظهارات اولیانوف، نماینده روسیه حاضر در مذاکرات وین، پیش‌نویس نهایی توافق هسته‌ای آماده شده است، با وجود تهیه این پیش‌نویس در هفته‌های پیش رو به نتیجه رسیدن مذاکرات و دستیابی به یک توافق کارآمد تنها در گرو تصمیم سیاسی طرف‌های غربی درگیر با برجام به‌ویژه آمریکاست. در همین راستا برای پیگیری آخرین تصمیمات سیاسی اتخاذ شده طی روزهای گذشته به سراغ برخی چهره‌های نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان رفتیم.

مطابق اظهارات این افراد طرف آمریکایی تا به اینجای کار حاضر شده است دو تضمین به ایران بدهد، نخستین تضمین مربوط می‌شود به حوزه تحریم‌ها. دولت بایدن وعده داده است تا زمانی که در َآمریکا قدرت را در دست دارد اقدام به وضع تحریم‌های جدیدی که ناقض توافق هسته‌ای باشد، نکند.

دومین تضمین نیز بازمی‌گردد به مساله حضور شرکت‌های اروپایی در ایران و تجارت جمهوری اسلامی با این شرکت‌ها. در این رابطه نیز آمریکایی‌ها وعده داده‌اند برای شرکت‌های اروپایی‌ای که قصد همکاری اقتصادی با ایران دارند هیچ‌گونه محدودیت تحریمی ایجاد نکنند.

دو تضمین داده‌شده اگرچه شامل بخش کمی از مطالبات ایران می‌شود اما همین دو تضمین حداقلی نیز در درون ساختار سیاسی آمریکا با مخالفت برخی نمایندگان تندرو و جمهوری‌خواه روبه‌رو شده است.

ردپای این مخالفت‌ها را می‌توان در برخی اعتراضات صورت‌گرفته توسط نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنا نسبت به گزارش محرمانه رابرت مالی درمورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای در وین نیز مشاهده کرد.

علاوه‌بر این مورد، دو تضمین داده‌شده توسط آمریکا با اعتراض آرین طباطبایی و ریچارد نفیو، دو عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور نیز روبه‌رو شد و آنها نیز به همین دلیل از حضور در تیم رابرت مالی استعفا دادند.

اختلاف‌نظرهای درونی میان سیاستمداران آمریکایی پیامدش تنها به خروج دو عضو از تیم مذاکره‌کننده آمریکایی‌ها خلاصه نمی‌شود. این اختلافات طی هفته‌های گذشته باعث شده است دولت بایدن نتواند تصمیم سیاسی قاطع خود پیرامون نتیجه مذاکرات در وین را بگیرد، گرچه برخی اظهارنظرهای دیپلمات‌های حاضر در وین حاکی از احتمال بالای دستیابی به توافق در آینده‌ای نزدیک است، اما تا به اینجای کار همان میزان که امکان توافق وجود دارد، اگر زیاده‌خواهی‌های آمریکا تداوم پیدا کند به همان میزان نیز امکان به بن‌بست رسیدن مذاکرات وجود خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید