چه مواردی گارانتی خودرو را باطل میکنند؟

    کد خبر :1002845
گارانتی خودرو

گارانتی خودرو همانطور که از نام آن هم مشخص است، به تضمین‌هایی اشاره دارد که شرکت‌های خودروسازی در قبال خودروهایی که تولید می‌کنند به مشتریان خود ارائه می‌کنند. این گارانتی بر طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داده می‌شود. درواقع هم شرکت‌های واردکننده خودرو و هم شرکت‌های تولید کننده خودرو می‌توانند این گارانتی را ارائه کنند.

در مورد خودروهای ساخت داخل، برخی از گارانتی خودروها به قرار زیر است:

گارانتی ایران‌ خودرو برای خودرو «سمند» و «دنا» حدود ۳۶ ماه است.
گارانتی خودرو سایپا برای خودرو «پراید» حدود ۱۸ ماه است.
گارانتی خودرو شاهین توسط شرکت سایپا به مدت ۳ سال یا مسافت ۶۰ هزار کیلومتر است.
گارانتی خودرو کوئیک توسط شرکت سایپا به مدت ۲ سال یا مسافت ۴۰ هزار کیلومتر است.

مواردی که گارانتی خودرو را باطل میکند:

 شرح اقدام استاندار توسط مشتری  بخش های مرتبط در خودرو
نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن) یا تغییر ارتفاع خودرو سیستم تعلیق- سیستم فرمان- پلوس ها
نصب روکش صندلی (خودرو های خاص که صندلی برقی بوده و یا دارای ایر بگ می باشد ) صندلی ها
نصب هر گونه دزدگیرکه منجر به آسیب و دستکاری در دسته سیم گردد دسته سیم مربوطه- باتری- کلیه تجهیزات و ادوات الکتریکال آسیب دسته به واسطه نصب دزدگیر به تشخیص کارشناس فنی
نصب کفپوش یکپارچه داخل اتاق دسته سیم داخل اتاق- صندلی ها- سیستم کلاچ (به دلیل عدم رعایت کورس استاندار کلاچ)
نصب زنون.هدلایت و لامپ های غیراستاندار باتری- دینام-دسته سیم فن و چراغ- چراغ ها
نصب سیستم صوتی و تصویری غیراستاندار باتری- دینام- دسته سیم داشبورد- سیستم صوتی و تصویری
سنسور و دوربین عقب غیراستاندار دسته سیم عقب
نصب POWER WINDOW باتری- شیشه بالابر- دسته سیم درب ها
نصب کروز کنترل دسته سیم داشبورد- سوئیچ فنر چرخشی ایربگ- ایربگ های داشبورد
انواع سوئیچ های مخفی KEYLESS GPS دسته سیم مرتبط با عملکرد قطعه
نصب برچسب دودی بر روی شیشه های جانبی شیشه بالابرها – کلید های شیشه بالابر
نصب برچسب دودی بر روی شیشه های عقب قطعات مربوط به گرم کن شیشه عقب
دستکاری یا تقویت موتور موتور کامل – سیستم انتقال قدرت
دوگانه سوز کردن خودرو موتور کامل- اکسل عقب- دسته سیم موتور- دسته سیم عقب- دسته سیم داشبورد ECU
حذف کاتالیست موتور کامل- سیستم اگزوز
عدم انجام سرویس های دوره ای در شبکه نمایندگی های مجاز بخش های مرتبط با عدم انجام سرویس از قبیل موتور. گیربکس و ….
انجام تعمیرات در خارج از شبکه نمایندگی های مجاز بخش های مرتبط آسیب دیده در اثر تعمیرات انجام شده در خارج از شبکه
تصادف خوردو بخش های مرتبط با تعمیرات انجام شده به دلیل تصادف خودرو
نصب میله تعادل (استرس بار) سیستم تعلیق
موتور شویی بخش های الکتریکی آسیب دیده در اثر نفوذ آب
نصب سر اگزوز سیستم اگزوز
باتری (استفاده از باتری که ولتاژ و ظرفیت آن مغایر با باتری توصیه شده ایران خودرو باشد تجهیزات الکتریکی
فیوز غیراستاندار سیستم های الکتریکال مرتبط و یا حتی حریق
تقویت شاسی (جوشکاری. شاسی کشی و …) سیستم تعلیق
استفاده یا نگهدای مواد قابل اشتعال یا انفجار از قبیل انواع اسپری. الکل و … داخل خودرو تزئینات داخلی و یا حتی حریق مرتبط
کاربری غیراستاندار از جافندکی (نظیر جارو شارژی و …) سیستم های الکتریکال مرتبط
استفاده از اکتان بنزین و یا مکمل های سوخت موتور و سیستم سوخت رسانی
نصب غیر استاندار محافظ ECU  موتور ECU و دسته سیم موتور
نصب کلاچ اتوماتیک سیستم کلاچ
نصب کمک فنر غیر استاندار (کمک اسپورت) سیستم تعلیق
نصب شمع غیر استاندار (سوزنی) موتور
ریمپ ECU موتور تجهیزات الکتریکی ( که قطعه ECU را نیز شامل می شود )

ایران جیب

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حسيني گفت:

    باسلام و احترام
    لطفا بفرماييد كه در مواقعي كه اختلاف نظر بين خريدار و شركت سازنده خودرو در رابطه با گارانتي و عيوب خودرو تحت گارانتي پيش ميآيد مرجع حل اختلاف كجا و چه سازماني است و چگونه بايد اقدام نمود؟
    به عنوان نمونه ماشين من در زمان گارانتي حداقل امتياز مورد نياز براي كاركرد كمك عقب (بدون روغن زدگي از كمكها) را در مركز معاينه فني كسب ننمود و شركت سازنده خودرو از اصلاح عيب در غالب گارانتي مذكور سرباز زد.
    باتشكر

دیدگاهتان را بنویسید