مواد منفجره 2 سال پیش در نطنز جاگذاری شده بود/ ایران به تکنولوژی ساخت سانتریفیوژهای IR-9 دسته یافته است

    کد خبر :802378
مواد منفجره ۲ سال پیش در نطنز جاگذاری شده بود

طبق اعلام رسمی وزارت خارجه در جریان این خرابکاری هسته‌ای، سانتریفیوژ‌های نسل IR-۱ خسارت دیده‌اند. این درحالیست که ایران در مسیر برنامه هسته‌ای خود به تکنولوژی ساخت سانتریفیوژ‌های نسل IR-۹ دست یافته که قدرت غنی‌سازی آن ۵۰ برابر نسل IR-۱ است.

در ساعات اولیّه روز یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ اعلام شد که بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی شهید احمدی روشن در نطنز دچار حادثه شده که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. هنوز میزان خسارت به صورت رسمی از سوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام نشده که همین موضوع باب گمانه‌زنی‌ها و بعضاً زیاده‌گویی پیرامون بزرگی این حادثه تروریستی را باز کرده است. ابتدا اورشلیم پست اسرائیل نظریه حمله سایبری را مطرح می‌کند. سپس نیویورک تایمز آمریکا به نقل از دو مقام اطلاعاتی که اسمی از آن نمی‌آورد و با استفاده از فضای اطلاعاتی مبهم بعد از خرابکاری تروریستی روز گذشته نطنز، نظریه بمب‌گذاری و این ادعا را که برنامه هسته‌ای ایران ۹ ماه به عقب افتاد را به میان می‌آورد.

دِبکافایل اسرائیل به نقل از منابع نظامی و اطلاعاتی ادعایی طی گزارشی در ادامه ادعاها پیرامون حادثه نطنز نوشت: دو سالن از سه سالنی که با سانتریفیوژهای پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم کار می‌کردند در جریان [خرابکاری] در تاسیسات هسته‌ای نطنز (۱۴ آوریل ۲۰۲۱ / ۲۲ فروردین ۱۴۰۰) از بین رفتند. سالن سوّم سانتریفیوژها نیز به دلیل قطع جریان برق از کار افتاده‌اند.

دِبکافایل در ادامه ادعای خود گفت: منابع ما اعلام کرده‌اند که مواد منفجره‌ای که باعث انفجار شدند، دو سال پیش در محل قرار داده شده و منتظر یک سیگنال برای انفجار بوده است. بسیاری از سانتریفیوژهای IR-6 در انفجار تخریب شدند.

این قبیل عملیات‌های خرابکاری که در طول یک دهه گذشته با هدف افزایش زمان گریز هسته‌ای رخ داده است (گزیر هسته‌ای یعنی زمانی که یک کشور تا ساخت بمب اتمی فاصله دارد)، نتوانسته مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود.

طبق اعلام رسمی وزارت خارجه در جریان این خرابکاری هسته‌ای، سانتریفیوژهای قدیمی نسل IR-1 خسارت دیده‌ و برخلاف ادعای این سایت اسرائیلی، از روز گذشته غنی‌سازی ۶۰ درصد با نسل جدید سانتریفیوژها آغاز شده است. ایران در مسیر برنامه هسته‌ای خود به تکنولوژی ساخت سانتریفیوژهای نسل IR-9 دست یافته که قدرت غنی‌سازی آن ۵۰ برابر نسل IR-1 است.

با وجود انفجار مرداد ۱۳۹۹، ایران سطح غنی سازی را در اسفند ۱۳۹۹ به ۲۰ درصد بازگرداند و از سانتریفیوژهای IR-4 استفاده کرد. در تاسیسات فردو نیز سانتریفیوژهای IR-6 مستقر کرده است که نشان از “تهی‌بودن خرابکاری‌های اسرائیل از تاثیرات استراتژیک” دارد.

ترجمه: ایلیا فروزش

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید