منتظر کمبود شدید مرغ در بازار باشید/ وقتی جای نظارت، در صنعت مرغداری خالی می‌شود!

    کد خبر :833358
کمبود مرغ

در حالی که طی هفته های اخیر قیمت مرغ در برخی خرده فروشی ها به کیلویی 45 هزار تومان رسیده است، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور، می گوید: فروش مرغ با قیمت 40 هزارتومان سودجویی است و دستگاه های نظارتی باید به آن ورود کنند.

«بازتاب»؛ زهره علامی- فروردین ماه سالجاری قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف کننده 24 هزار و 900 تومان تعیین کرد اما حالا در مرداد ماه قیمت مرغ به 40 هزار تومان رسیده یعنی طی 4 ماه گذشته، مرغ با رشد قیمت قابل توجهی مواجه بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که تصمیم دولت برای ثبات قیمت مرغ در سالجاری فقط یک ماه دوام آورد و پس از آن در خرداد ماه مرغ با قیمت 30 هزار تومان، در تیر به حدود 35 هزار تومان و حالا هم به 40 تا 45 هزار تومان رسیده است و در این میان فعالان صنعت مرغداری، نسبت به افزایش قیمت مرغ در روزهای آتی هشدار می دهند.

دلایل کمبود مرغ در بازار

نابسامانی در بازار مرغ فقط به افزایش مداوم و چشمگیر قیمت ها خلاصه نمی شود و به گفته مرغداران در صورتی که نهاده‌ مورد نیاز مرغداری‌ها هرچه سریع‌تر تامین نشود، تهران در هفته جاری با بحران کمبود مرغ مواجه می‌شود.

اما علت کمبود مرغ چیست؟ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در این باره می گوید: توزیع دان مرغ متوقف شده و نزدیک به 45 روز است که مرغداران بدون نهاده‌های تولید مانده‌اند و همین موضوع موجب تلفات گسترده 15 تا 20 درصدی جمعیت مرغ کشور بر اثر گرسنگی شده است.

محمدعلی کمالی، می افزاید:37 میلیون جوجه در سالن‌های مرغداری‌ وجود دارد اما به این جوجه‌ها حتی یک گرم سویا هم نرسیده است و در این مدت مرغ‌ها وزن نگرفته‌اند، البته در انبار گمرکات نهاده مرغ وجود دارد اما نمی‌دانیم چرا نهاده‌های دامی و طیور ترخیص نمی‌شود و چنانچه هرچه زودتر دان مرغ به دست تولیدکنندگان نرسد، قیمت هر کیلوگرم مرغ به بیش از 45 هزار تومان می رسد.

در شرایطی که به گفته کمالی، عدم ترخیص نهاده های دامی موجب آشفتگی بازار مرغ در کشور شده است، محمد مهدی نهاوندی، عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران معتقد است که بی عملی و کندی دست‌اندرکاران از یکسو و هم زمانی با تغییرات دولت، تشدید کمبودها و کاهش جریان ورود نهاده‌های دامی ذرت به کشور را به همراه داشته است.

مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد که هنوز برخی واحدهای تولیدی، ذرت و سویای مورد نیاز خود را که دو ماه پیش خریداری کرده بودند، دریافت نکرده اند و بر همین اساس مرغداران مجبور شده اند که نهاده های مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت های بالا تهیه کنند.

قیمت مرغ باید چقدر باشد؟

اگرچه صنعت مرغداری با کمبود و همچنین افزایش قیمت نهاده های دامی روبروست که موجب افزایش قیمت مرغ می شود، برخی مسوولان صنعت مرغداری معتقدند که قیمت های کنونی بازار سودجویی است و باید از سوی دستگاه های نظارتی کنترل شود، در همین راستا نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور می گوید: قیمت مرغ برای مصرف کننده نباید بیشتر از 26 تا 27 هزار تومان باشد و فروش مرغ با قیمت هایی بالاتر از این سودجویی محسوب می شود.

کمالی اضافه می کند: تولیدکنندگان باید به میزان نهاده ای که دریافت می کنند و مقداری جوجه ای که می ریزند، مرغ زنده با قیمت مصوب 17 هزار و 100 تومان تحویل دهند.

از سوی دیگر نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی نظر دیگری دارد، او می گوید : برای استمرار تولید، حفظ پایداری آن و همچنین جلوگیری از ضرر تولید کنندگان لازم است که قیمت مرغ اصلاح شود.

به گفته اسدالله نژاد، هزینه‌های تولید با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها افزایش یافته است، بنابراین باید قیمت مرغ افزایش یابد.

جدا از اظهار نظر متفاوت مسوولان صنعت مرغداری کشور درباره قیمتگذاری مرغ، نابسامانی های چندماهه گذشته در بازار حکایت از آن دارد که با توجه به کمبود نهاده های دامی و افزایش قیمت این نهاده ها، نمی توان انتظار ثبات قیمت مرغ را داشت و نخستین گام برای ساماندهی وضعیت موجود، نظارت دقیق روی تولید و توزیع مرغ است، اقدامی که دولت قبل در انجام آن کوتاهی کرده و دولت جدید باید با جدیت هر چه تمامتر آن را پیگیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید