منتطر رونمایی از تشکیلات جدید اصولگرایان باشید

  • سیاسی
  • جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۰
    کد خبر :378964

فصل انتخابات در ایران شروع شده است، اصولگرایان می کوشند تا اکثریت کرسی های مجلس آینده را از آن خود کنند چراکه معتقدند راه پاستور از بهارستان می گذرد.

به گزارش نامه نیوز: احزاب و تشکل های اصولگرا گرچه علنی بیان نمی کنند اما در محافل و جلسات خود مشغول برنامه ریزی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. هر از گاهی صحبت هایی درباره آسیب شناسی مکانیزم های جریانی مطرح می شود و گوشه ای از تحرکات و رایزنی های سیاسی به بیرون درز می کند. فعلا خبر این است که یک تشکیلات جدید در حال سکل گیری است و جلسات آن در حال برگزاری است. یک نکته اما این است که چه برنامه ای برای تداوم جمنا در پیش خواهد بود.

جمع بندی نظرات را می توان در قالب دو دیدگاه آورد. دیدگاه نخست معتقد به ادامه فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است و گرچه این مکانیزم را ناکام در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 می داند اما زمان کم برای فعالیت را عامل این ناکامی بر می شمرد. حامیان این دیدگاه از دادن فرصت دوباره به جمنا استقبال و اعتماد به آن را منطقی ترین گزینه توصیف می کنند.

سیدمحمد حسینی می گوید: هرچند جمنا مانند دوره انتخابات فعال نیست اما بناست که با ایفای نقش محوری همچون انتخابات سال 1396 در صحنه رقابت باشد و بتواند همه نیروهای متدین، انقلابی و ارزشی اصولگرا را در کنار هم جمع کند.

عضو هیأت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می افزاید: تاکنون باوجود گذشت بیش ازیک سال و نیم از انتخات ریاست جمهوری هنوز هیچ ایده جدیدی را برای جایگزینی جمنا شاهد نبوده ایم، به این معنا که راهکار مناسبتری برای همگرایی گروه های اصولگرا شود. از طرفی انتخابات مجلس بیشتر به تصمیم گیریاستان ها وشهرستان ها مربوط می شود، احتیاج نیست که از تهران جزئیات امور هدایت و راهبری شود. البته در صورت نیاز از تهران کمک می شود اما کار اصلی با خود شهرستان ها و استان ها خواهد بود.

البته همه اصولگرایان مثل سیدمحمد حسینی و هم نظران او فکر نمی کنند. حرف های منتقدان جمنا نیز شنیدنی است. آنها جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را مکانیزمی فاقد قابلیت جذب حداکثری، جامعیت در بین نیروهای اصولگرا و اتخاذ تصمیم درست براساس مقتضیات زمان تصور می کنند.

در میان این گروه محمدباقر قالیباف را می توان صریح ترین منتقد به این سازوکار معرفی کرد. کسی که خود را قربانی مصلحت اندیشی های بزرگان جبهه مردمی نیروهای انقلاب می داند. از افراد که بگذریم تشکل ها و مجموعه هایی همچون جبهه پایداری و جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز هیچ گاه حاضر نشدند زیر چتر جمنا بیایند و یک سال و نیم گذشته نیز مستقیم و غیرمستقیم این مدل کارتشکیلاتی را به تاریخ پیوسته اعلام کردند. البته با این تفاوت که پایداری ها بعد از انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری دوازدهم تصمیم گرفتند از حرکت های جریانی فاصله بگیرند و مستقل به صحنه انتخابات ورود پیدا کنند اما جبهه پیروان خط امام و رهبری دنبال بازگشت به حرکت های جمعی-جریانی زیر نظر جامعه روحانیت است.

با وجود این انتقادها به نظر می رسد در نهایت زور حامیان دیدگاه نخست بر منتقدان بچربد و سازوکار جمنا با تغییر نام و کمی اصلاح و ترمیم برای ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی بازتعریف شود.

موضوعی که از هم اکنون رایزنی هایش در حال انجام است و جلساتی با حضور نمایندگان جبهه مردمی، رئیسی، حدادعادل، محسن رضایی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف برگزار می شود تا اختلافات گذشته رفع و دیدگاه های مختلف به یکدیگر نزدیک شوند .از قرار معلوم کمیته های مختلف در این جلسات تعیین شده است. گویا رد اولین قدم قرار است پروژه انتخابات مجلس در این شورا در دستور کار باشد. هنوز اما در مورد مصادیق انتخاباتی و نحوه ورود به این رقابت تصمیمی گرفته نشده است. یک بحث دیگر این است که بنا شده تمام این اتفاقات بدون برون داد رسانه ای باشد ؛ فعلا چراغ خاموش حرکت خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید