منتخبی از اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما درباره زنان در «نیمه پنهان»

    کد خبر :741139

«نیمه پنهان» (زنان ایران در آستانه قرن بیستم)، منتخبی از اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما به انضمام منتخبی از کتابچه مخارج و مواجب ملتزمین رکاب است که از سوی نشر تاریخ ایران روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش ایلنا، این کتاب به کوشش منصوره اتحادیه، شیوا رضایی و علیرضا نیک‌نژاد تهیه شده است و شامل فصولی چون «مقدمه: زنان در آستانه قرن بیستم»، «عرایض زنان عامله بین سال‌های ۱۳۲۲- ۱۳۲۰ ق»، «عرایض زنان عامله بین سال‌های ۱۳۳۲- ۱۳۳۰ ق»، «عرایض زنان عامله بی‌تاریخ»، «نامه‌های خانوادگی زنان»، «یادداشته‌های مقدمه»، خلاصه اسناد عرایض، منتخبی از کتابچه مخارج و مواجب ملتزمین رکاب، و تصاویر است.

در بخشی از مقدمه کتاب چنین آمده است:

«کتاب پیش‌رو بر مبنای دو دسته سند تنظیم شده است که در نگاه اول ارتباطی با هم ندارند، ولی آنچه این دو را به هم مرتبط می‌کند، موقعیت اجتماعی و مالی زنان است، قبل از آنکه وقایع سیاسی قرن بیستم شرایط زندگانی را دگرگون کند. به همین دلیل عنوان کتاب را «نیمه پنهان» و مقدمه آن را بر مبنای زنان ایران در آستانه قرن بیستم گذاشتیم.»

قسمت اول کتاب مکاتبات زنان مربوط به دو دوره حکومت عبدالحسین میرزا فرمانفرما در کرمانشاه طی سال‌های ۲۲–۱۳۲۰ق و ۱۳۳۱-۳۲ق است. این قسمت از دو بخش تشکیل می‌شود؛ بخشی مربوط به مکاتبات عمومی زنان و بخشی درباره مکاتبات خصوصی زنان خانواده فرمانفرما است.

قسمت دوم کتاب هم فصلی است از کتابچه «مخارج ملتزمین رکاب» در سلطنت مظفرالدین شاه در ۱۳۱۶ق/ ۱۲۷۷ش. مطالب این فصل مربوط به پرداخت مواجب و انواع مقرری می‌شد که در این کتاب آنچه مربوط به بخش زنان بوده معرفی شده است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناهید کشتمند گفت:

    با سلام.من به این کتاب نیمه پنهان خیلی نیاز دارم.ممنونم اگه موجود دارید اعلام بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید