مقتدی صدر برای انتخاب نخست وزیر ۴۰ شرط گذاشت

    کد خبر :336557

رهبر جریان صدر که فراکسیون مورد حمایتش یعنی ائتلاف سائرون پیروز انتخابات پارلمانی ماه مه شد، سندی با عنوان “منشور ملی” با ۴۰ شرط برای تشکیل دولت و انتخاب شخص نخست وزیر صادر کرده است.

به گزارش بازتاب، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، در میانه التهاب در عراق و تب داغ اعتراض‌ها علیه عملکرد دولت حیدر العبادی، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در منشوری که روز سه‌شنبه دفتر اطلاع‌رسانی جریان صدر آن را در فیس‌بوک منتشر کرد، مجموعه ضوابط و شروط را برای تشکیل دولت و نیز انتخاب شخص نخست وزیر تعیین کرد.

صدر در این سند تاکید کرده، این مجموعه ضوابط برای تقویت اصل استقلال سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه از طریق تصویب قوانین ضروری است.

وی عنوان کرده است، این منشور باید بعد از تحقق مطالبات تظاهرکنندگان بدون هیچ اهمال و فریب‌کاری فورا و بی‌وقفه اجرایی شود.

طبق این منشور، نباید فراکسیون‌های سیاسی دارای چهره‌های قدیمی در هیچ پستی مشارکت داشته باشند. همچنین باید کمیته‌ای عالی با نظارت دستگاه قضایی عراق برای مواخذه کسانی که درباره آنها شبه فساد در داخل و خارج از کشور مطرح‌ است، تشکیل شود.

در این سند همچنین آمده است، پست‌های اجرایی نباید براساس سهمیه‌بندی فرقه‌ای یا حزبی و نژادی باشد بلکه باید براساس سیستمی قاطع باشد که در آن فقط افراد تکنوکرات، مستقل و متخصص روی کار بیایند.

به موجب این سند، همچنین باید امتیازات و حقوق‌ مقامات کاهش یابد و “قانون از کجا آورده‌ای” به جریان بیفتند.

به گفته منابع نزدیک به دفتر مقتدی صدر این سند رهبر جریان صدر در عین حال شامل ویژگی‌هایی است که نخست وزیر آینده عراق باید داشته باشد. این ویژگی‌ها شامل این موارد است نخست وزیر آینده باید مستقل بوده و تابع هیچ حزب خاصی نباشد و همچنین باید خارج از اعضای پارلمان باشد.

براساس این سند، صدر شرط کرده نخست وزیر آینده تابعیت دوگانه نداشته و از کسانی نباشد شائبه فساد مالی دارند.

براساس این سند، صدر همچنین شرط کرده احزاب در عملکرد نخست وزیر آینده مداخله نکنند و احزاب پنج وزیر تکنوکرات را نامزد کنند در مقابل آزادی کامل به نخست وزیر در انتخاب بین این پنج نامزد بدهند.

رهبر جریان صدر همچنین شرط کرده نامزد نخست وزیری نباید خود را برای انتخابات آینده نامزد کرده و باید به دور از طایفه‌گرایی و نژادی عمل کند.

به این ترتیب طبق سند منتشر شده که شامل ۴۰ شرط می‌شود نخست وزیر کنونی عراق یعنی حیدر العبادی با گزینه صدر برای نخست وزیری آینده فاصله زیادی دارد.

منابع نزدیک به دفتر مقتدی صدر اظهار داشتند، رهبر جریان صدر گفته فرد مورد نظر در صورت داشتن این ویژگی‌ها و مشخصه‌ها ائتلاف سائرون به او رای می‌دهد.

سند الشمری تحلیل‌گر سیاسی عراق گفت، العبادی بسیار از معیارها و شروط صدر به دور است چراکه تابعیت انگلیسی و عراقی دارد و تاکنون از حزب الدعوة خارج نشده که مستقل باشد.

الشمری افزود: شروط صدر همچنین با تمامی روسای پنج فراکسیون پیروز در انتخابات به دلیل اینکه وابسته به احزابی سیاسی هستند که در دوره‌های قبلی در راس قدرت بوده‌اند، صدق نمی‌کند. همچنین بسیاری از آنها نیز دو تابعیتی هستند.

الشمری خاطرنشان کرد، نخست وزیر آینده غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود و به نظر از شخصیت‌هایی خارج از فضای سیاسی است و مسلما با حمایت صدر روی کار خواهد آمد.

این در حالی است که ائتلاف سائرون که مورد حمایت مقتدی صدر است روز سه‌شنبه اعلام کرد، به تفاهماتی در راستای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی رسیده است.

قحطان الجبوری، سخنگوی ائتلاف سائرون تصریح کرد: به توافقاتی درباره تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان آینده برای انتخاب دولت آینده دست یافته‌ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید