مقایسه هزینه خرید سیسمونی در ایران و ترکیه؛ برای خرید سیسمونی از ترکیه چقدر پول نیاز است؟

    کد خبر :903535
سیسمونی

در روزهای گذشته، خبرها و عکس های بسیاری درباره سفر خانواده رییس مجلس به ترکیه برای خرید سیسمونی منتشر شده است، فارغ از اینکه آیا واقعاً این سفر برای خرید سیسمونی نوزاد انجام شده و یا خیر، بنا بر موجی که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایجاد شد، این رسانه بر آن شد تا هزینه های یک سفر خارجی به کشور ترکیه برای خرید سیسمونی را بررسی کند.

بازتاب- براساس بررسی ها هزینه خرید یک سیسمونی معمولی در ترکیه حدود 150 میلیون تومان می شود و این در حالی است که در ایران می توان با حدود 60 میلیون تومان یک سیسمونی متوسط خریداری کرد.

 بررسی های میدانی نشان می دهد که هزینه خرید یک سیسمونی متوسط در ترکیه، بین 80 هزار تا 120 هزار لیر متغیر است، حالا اگر قیمت هر لیر ترکیه را یکهزار و 900 تومان در نظر بگیریم، قیمت یک سیسمونی متوسط که از ترکیه تهیه شده بین 152 میلیون تا حدود 230 میلیون تومان می شود.

اما قضیه برای خرید یک سیسمونی لاکچری و گران قیمت فرق می کند و می‌تواند تا 200 هزار لیر یعنی تا 380 میلیون تومان هم افزایش یابد، در واقع خرید شما از بهترین برندهای لوازم نوزاد و کودک در ترکیه نزدیک به 400 میلیون تومان یا حتی بیشتر هزینه دارد.

قیمت یک کالسکه از مارک بی من کیدز ترکیه 24 هزار لیر است که حدود 45 میلیون تومان می شود یا یک ست دو تیکه بادی و کلاه نوزاد از همین مارک، 6 هزار و 150 لیر می شود که حدود 12 میلیون تومان برای خریدار آب می خورد.

همچنین قیمت یک پیراهن شماره یک از برند آرمانی جونیور هزار لیرر یعنی یک میلیون و نهصد هزار تومان است، البته قیمت ها برای دیگر برندهای ترک لباس نوزاد Acar Kids، Koton Kids، LC Waikiki Kids و … هم همین است.

بررسی چند قلم کالای سیسمونی

با توجه به هزینه های گزاف خرید سیسمونی از ترکیه، سفر خانواده رییس مجلس به این کشور هم خلاف اظهارات او درباره وضعیت اقتصادی خانواده اش است و هم اینکه در شرایط نابسامان اقتصادی که 6 دهک از جامعه قادر به تأمین گوشت قرمز نیستند، سفر به ترکیه برای خرید سیسمونی، هم رفتاری لوکس به حساب می آید و هم اینکه به معنای جدایی مسوولان از مردم است.

البته یکی از نزدیکان قالیباف اعلام کرده که موضوع خرید سیسمونی به هیچ عنوان صحت ندارد و ساخته ذهن مخالفان است و اگر کسی به دنبال تجملات هم باشد بهترین برندهای خارجی در تهران قابل دسترسی است و برای تهیه سیسمونی نیازی به سفر به ترکیه نیست اما واقعیت این است که بسیاری از لوازم و برندهای ترک و خارجی پس از اعمال تحریم ها در ایران پیدا نمی شوند و قیمت آنها بسیار بیشتر از ارزش واقعیشان است.

حالا جدا از انتقادهای بسیار به چرایی این سفر در شرایط نابسامان اقتصادی کشور، سایت بازتاب به بررسی قیمت لوازم نوزاد در ایران می پردازد. بررسی های میدانی از بازار سیسمونی نوزاد  می دهدنشان می دهد که هزینه سیسمونی در ایران هم ارزان نیست.

برای خرید یک سیسمونی بسیار ساده در ایران حداقل باید 10 میلیون تومان در چنته داشته باشید، البته شرایط برای یک سیسمونی متوسط فرق می کند و به 60 میلیون تومان هم می رسد، یک سیسمونی لوکس هم می تواند تا 200، 300 میلیون تومان هزینه داشته باشد.

نگاهی به سایت های فروش اینترنتی لوازم کودک نشان می دهد که قیمت کالسکه از 200 هزار تومان شروع می شود و به 28 میلیون تومان در برندهای خارجی می رسد.

همچنین برای خرید یک کوله پشتی یا ساک لوازم کودک شما می توانید از 200 هزار تومان تا 6 میلیون تومان هزینه کنید، سرویس خواب نوزاد هم از 200 هزار تومان در سایت های فروش هست تا 3 میلیون تومان، درواقع قیمت سرویس لحاف، ملحفه و بالشت نوزاد برای برندهای معروف به 3 میلیون تومان هم می رسد.

قیمت صندلی خودرو کودک هم از 900 هزار تومان شروع می شود و به 20 میلیون تومان هم می رسد، یا یک لباس سرهمی نوزاد از 70 هزار تومان و برای برندهای ترک یا خارجی به 2 میلیون تومان هم است، مثلا ست دو تکه نوزادی فیورلا 649 هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت تخت خواب کودک هم که از گرانترین وسایل سیسمونی محسوب می شود از نزدیک 1 میلیون و 500 هزار تومان آغاز می شود و تا 15 میلیون تومان هم ادامه دارد.

حالا می رسیم به قیمت پوشک، قیمت این محصول بهداشتی از 70 هزار تومان شروع می شود و به 2 میلیون و 500 هزار تومان هم می رسد.

این قیمت ها نشان می دهد که در کل هزینه خرید یک سیسمونی در حد و اندازه متوسط هم برای خانواده های ایرانی گران تمام می شود، یعنی خرید یک سیسمونی با ارزانترین وسایل حداقل 10 میلیون تومان هزینه برمی دارد که با توجه به حداقل حقوق کارگران که نزدیک 4 میلیون و 200 هزار تومان است، هزینه یک سیسمونی ساده بیش از 2 برابر حقوق یک کارگر و قیمت یک سیسمونی متوسط 15 برابر و بیش از حقوق یکسال کارگر است.

درواقع افزایش قیمت کالاها موجب شده که تأمین هزینه یک سیسمونی از توان بسیاری از خانوارهای ایرانی،خارج شود و در این شرایط که از مسوولان انتظار می رود به دنبال ساماندهی قیمت ها و بهبود اوضاع باشند، خانواده آنها برای خرید سیسمونی لاکچری راهی فرنگ می شوند.


0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید