معضل بی‌خوابی در روز‌های کرونایی

    کد خبر :750792

می‌دانیم که زندگی همه‌ی ما طی هفت هشت ماه گذشته زیرورو شده؛ از زندگی کاری‌مان گرفته تا امور روزمره و برنامه‌ی خواب و خوراک و تفریح و …، انگار هیچ چیزی مثل دوران قبل از کرونا نیست. اگر میان تمام تغییرات این مشکل را نیز دارید که شب‌ها خواب به چشمتان نمی‌آید یا نمی‌توانید بخوابید و بیش از حد احساس نگرانی و اضطراب می‌کنید، بدانید که قطعاً تنها نیستید.

طبق مطالعه‌ای جدید، بیش از یک‌سوم آدم‌ها در تمام دنیا به دلیل پاندمی کووید – ۱۹ دچار مشکل بی‌خوابی و اضطراب شده‌اند.
این گزارش جدید که تحت عنوان خواب و سلامت روان در بحبوحه‌ی پاندمی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ منتشر شده، به بررسی الگو‌های خواب و رفتاری و مشکلات روحی و روانی مرتبط با ماه‌های اخیر و پاندمی کرونا در تمام دنیا می‌پردازد. محققان، از طریق اپلیکیشن موبایلی به نام Sleep Cycle، مجموعاً سی و سه میلیون شب را بین ماه‌های ژانویه و می ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کرده و کیفیت خواب این افراد را تحت نظر گرفتند.

در ماه ژوئن، محققان به پیگیری بیش از ۶۹۰۰۰ کاربر اپلیکیشن مذکور در ۲۲ کشور پرداختند که در پژوهشی شرکت داشتند که با هدف یادگیری بیشتر در مورد ایجاد تغییرات در روتین روزانه، سلامت روان و نگرانی‌های مرتبط با پاندمی کرونا و تأثیر آن بر خواب طراحی شده بود.
به گزارش صدا و سیما، دانشمندان برای اینکه مشخص کنند دقیقاً چه چیزی افراد را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد، بررسی کردند که چقدر زمان لازم بوده تا این افراد بعد از رفتن به رختخواب، به خواب بروند. خلاصه اینکه بررسی‌ها و نتیجه‌گیری‌ها نشان داد هفت دلیلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، اصلی‌ترین دلایل ناتوانی افراد در به خواب رفتن هستند.

پیگیری زیاد خبر‌ها

مورخان آینده حتماً سال ۲۰۲۰ را یک سال تاریخی عنوان خواهند کرد، اما برای کسانی که واقعاً در این زمان زندگی می‌کنند، پیگیری مدام اخبار می‌تواند تبدیل به یک عادت بد و ناسالم شود: ۴۶٫۴ درصد از مجموع کسانی که از اپلیکیشن Sleep Cycle استفاده می‌کردند تائید و اعتراف کردند که پیگیری مداوم خبر‌ها آن‌ها را شب‌ها بیدار نگه می‌داشته است. جالب است بدانید تماشا یا خواندن زیاد خبرها، بیشتر در میان سنین ۱۸ تا ۴۴ سال دیده شده است.

ترس از ابتلای خود یا یکی از عزیزان به کرونا

تعجبی ندارد که ترس از اینکه خودمان یا یکی از عزیزانمان به کرونا مبتلا شویم، خیلی از ما را دچار اضطراب و ترس کرده و خواب را از چشمانمان ربوده است. تقریباً نیمی از تمام افرادی که در این بررسی پیگیری شده بودند (۴۶٫۴ درصد) گفتند که فکر و ترس از بیمار شدن، آن‌ها را شب‌ها بیدار نگه داشته است. در واقع، آن‌هایی که این ترس را داشتند نسبت به کسانی که ترسی نسبت به این بیماری نداشتند، ۱٫۴ برابر بیشتر دچار مشکل در به خواب رفتن بودند. این ترس بیشتر در ذهن و فکر افراد ۳۵ سال و بالاتر وجود داشت و آن‌ها ترس از ابتلا به کرونا را جزو سه نگرانی اصلی خود عنوان کرده بودند.

مشکلات مالی و اقتصادی

با تحت تأثیر قرار گرفتن اقتصاد جهانی و بالا رفتن نرخ بیکاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، جای تعجب ندارد که خیلی از افراد نگرانی‌های مالی و اقتصادی پیدا کرده باشند و این عامل، چهارمین دلیل بیدار ماندن افراد در شب و ناتوانی‌شان در به خواب رفتن بوده است. تقریباً نیمی از افراد مورد تحقیق (۴۹٫۸ درصد) گفتند که علت بی‌خوابی‌شان، مشکلات مالی است.

پیگیری مدام اخبار می‌تواند تبدیل به یک عادت بد و ناسالم شود: ۴۶٫۴ درصد از مجموع کسانی که از اپلیکیشن Sleep Cycle استفاده می‌کردند تائید و اعتراف کردند که پیگیری مداوم خبر‌ها آن‌ها را شب‌ها بیدار نگه می‌داشته است

نگرانی‌های مالی، خصوصاً افرادی که در سنین کاری بودند، را شب‌ها بیدار نگه داشته بود. این افراد بین ۲۵ تا ۴۴ سال داشتند و این‌طور عنوان می‌کردند که «من در مورد کارم یا درآمدم نگرانم» و این اصلی‌ترین عامل استرس در این افراد بود. افراد ۴۵ تا ۶۴ سال نیز، نگرانی‌های مالی را جزو سه نگرانی اصلی خود می‌دانستند؛ بنابراین عجیب نیست افرادی که شغل خود را از دست داده بودند، بیشتر از همه دچار مشکل بی‌خوابی بودند.

زیاد از موبایل و تبلت و … استفاده کردن

طبق گزارشی از پژوهشی که از طریق اپلیکیشن Sleep Cycle ارائه شد، ۵۳٫۴ درصد از افراد پاسخ دهنده، تکنولوژی را عامل بی‌خوابی خود عنوان کرده بودند.

احساس تنهایی

بیش از ۵۴ درصد از کاربران این اپلیکیشن گفتند که احساس تنهایی، اصلی‌ترین دلیل بی‌خوابی‌شان است. افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال کسانی بودند که احساس تنهایی را عامل بی‌خوابی شبانه‌شان می‌دانستند و ۳۸ درصدشان گفتند که واقعاً تنهایی را تجربه می‌کنند. بیش از یک درصد از افراد ۶۵ سال و بالاتر هم گفتند که احساس تنهایی، آن‌ها را شب‌ها بیدار نگه می‌داشته است.

مصرف زیاد کافئین

این هم عجیب نیست که بزرگ‌ترین عامل بی‌خوابی در پاندمی کرونا، مصرف زیاد کافئین است. ۵۴ درصد از کسانی که نمی‌توانستند شب‌ها به راحتی به خواب بروند، زیاد کافئین مصرف کردن را عامل بی‌خوابی خود می‌دانستند. اگر می‌خواهید کافئین بی‌خوابتان نکند، دست‌کم ۴ ساعت پیش از خواب، قهوه و مواد غذایی کافئین دار مصرف نکنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید