معرفی شغل تاسیسات و بازار کار آن

    کد خبر :910492

اگر شما هم علاقه‌ به شغل‌ تاسیسات دارید، باید بگوییم که تاسیسات می‌تواند یکی از شغل‌های جالب برای شما باشد. در حوزه ساختمان‌سازی، بخش تاسیسات از بخش‌های مهم و اساسی است. درست کار کردن سیستم‌های تاسیسات یک ساختمان در آسایش و رفاه یک خانواده نقش مهمی را ایفا می‌کند. سیستم‌های تاسیسات شامل انواع تاسیسات بهداشتی، حرارتی و برودتی خانه می‌شود. افرادی که در این حوزه کار می‌کنند و به اصطلاح متخصص هستند، وظیفه‌ طراحی، پیاده‌سازی، نصب و تعمیر تاسیسات بهداشتی، حرارتی، برودتی، فاضلاب و… ساختمان را برعهده دارند. اما چطور باید وارد این شغل شد و به اصطلاح در مبحث تاسیسات متخصص شد؟ برای این کار باید ابتدا دوره‎های آموزش تاسیسات را ببینید. یک متخصص تاسیسات باید بتواند براساس نقشه‌های کلیه ساختمان‌ها به خوبی کار خود را انجام دهد. رعایت مسایل ایمنی نیز موردی است که متخصصین تاسیسات باید به آن توجه ویژه داشته باشند. کسب مهارت و تجربه بیشتر در این شغل بسیار مهم است. فردی که قصد ورود به شغل تاسیسات را دارد باید با انواع خطرات مختلف مانند برق، گازگرفتگی، سروصدای زیاد، گرما، سرما و… را به جان بخرند. در ادامه این مقاله از آموزشگاه سروش جاوید این شغل را بیشتر معرفی میکنیم:

خطرات شغل تاسیسات

شغل تاسیسات با خطرات زیادی روبرو است. برخی از آنها عبارت است از: برق گرفتگی، سروصدا، گازگرفتگی، گرما، سرما، رطوبت زیاد، خطرات ناشی از بکارگیری تجهیزات و ابزارهای مختلف، سقوط و… . به همین دلیل یک متخصص تاسیسات باید تمامی اصول ایمنی را رعایت کند. همچنین این افراد باید در یک آموزشگاه مناسب مانند آموزشگاه سروش جاوید تمامی آموزش‌های اصولی تاسیسات را ببینند تا بتوانند به درستی و اصولی کار کنند. گفتنی است که این شغل بیشتر مخصوص آقایان است.آموزشگاه سروش جاوید با داشتن آموزش‌های متنوع در حوزه برق صنعتی، جوشکاری، برق ساختمان و… به شما کمک می‌کند تا وارد بازار کار شوید.

 ساعت کاری شغل تاسیسات

بسیاری از افراد فکر می‌کنند ساعت کاری در این شغل معنا و مفهوم ندارد. اما کاملاً برعکس است و ساعت کاری در این شغل معمولاً به صورت تمام وقت بوده و فرد باید مانند دیگر افراد صبح به صبح سرکار برود. به خصوص اگر فرد تاسیساتی در یک شرکت یا سازمان استخدام باشد. در صورتی که فرد به صورت مستقل کار کند می‌تواند ساعت کاری منعطف‌تری را تجربه کند.

اگر شغل تاسیسات را انتخاب می‌کنید باید بتوانید در همه‌ شرایط، چه در محوطه باز و یا داخل یک مکان تنگ و در هر شرایط آب‌وهوایی کار کنید. گاهی ممکن است شما مجبور باشید برای برخی از کارها بالای داربست رفته و در ارتفاع کار کنید.

وظایف تاسیساتی

یک فرد تاسیساتی در هر شرایط و مکانی دارای وظایف مختلفی است. برخی از این وظایف عبارتند از:

✔خواندن و درک نقشه‌های تاسیسات ساختمان

✔طراحی، اجرا و نظارت لوله‌های گاز خانگی و تجاری

✔لوله‌کشی تمامی لوله‌های آب سرد و گرم در ساختمان‌ها

✔راه‌اندازی، نصب و تعمیر کلیه سیستم‌های حرارت مرکزی با آب گرم مانند شوفاژ

✔راه‌اندازه، نصب و تعمیر کلیه دستگاه‌های سردکننده خانگی و تجاری

✔راه‌اندازی، نصب، تعمیر کلیه سیستم‌های گرمایی

✔جوشکاری گاز و برق

✔راه‌اندازی و تعمیر انواع سردخانه‌ها

✔راه‌اندازی و تعمیر تجهیزات و سیستم استخرها

مهارت و دانش مورد نیاز

فردی که قصد ورود به شغل تاسیسات را دارد باید برخی از مهارت‌ها را آموزش ببیند و آنها را بداند. او باید توانایی کار بر طبق نقشه‌ها و طرح‌های فنی موجود را داشته باشد. همچنین یک تاسیساتی با مهارت‌های فنی و عملی بلد باشد و بتواند به صورت دقیق و منظم کار کند. همانطور که در بالاتر بیان شد، شغل تاسیسات بیشتر مناسب آقایان است زیرا توانایی جسمانی مناسب، یکی از مواردی است که باید در این شغل به آن توجه کرد. برخی دیگر از مهارت‌ها و دانش مورد نیاز یک تاسیساتی عبارتند از:

✔آگاهی از مسایل ایمنی و دستورالعمل‌های قانونی

✔توانایی کار فردی و تیمی

✔مهارت‌های ارتباطی مناسب

فرصت شغلی و بازارکار تاسیساتی

اما فرصت شغلی و بازار کار تاسیساتی خوب است یا بد؟ شاید این سوال برای شما نیز مطرح باشد. آیا یادگیری مهارت تاسیسات به شما کمک می‌کند یا خیر؟

یک فرد که آموزش تاسیسات می‌بیند، می‌تواند ابتدا به صورت کارآموزی در کنار یک متخصص حضور پیدا کند. پس از اینکه این فرد در این کار مهارت پیدا کرد می‌تواند در بخش تاسیسات یک شرکت و یا سازمان، کارخانهجات و شرکت‌های ساختمانی و… مشغول به کار شود.

بسیاری از متخصصین که دارای تجربه کافی هستند و سرمایه لازم برای شروع دارند، به صورت مستقل در این حوزه فعالیت خود را آغاز می‌کنند. یکی از مزیت‌های بزرگی که در شغل تاسیسات وجود دارد این است که نیاز به یک دفتر کار نیست. بسیاری از افرادی که در حوزه تاسیسات ماهر و حرفه‌ای می‌شوند برای خود یک کارت ویزیت تهیه می‌کنند که آن را به افراد می‌دهند. همچنین این افراد با تبلیغ در روزنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند مشتریان خود را پیدا کنند. در حقیقت برای شروع، تنها به یک خط تلفن نیاز دارند.

شغل تاسیسات نیاز به ابزار و تجهیزات زیاد و جاگیر ندارد. به همین دلیل شما کلیه ابزارآلات کار خود را می‌توانید به راحتی در منزل شخصی خود نگهداری کنید و پس از هر تماس مشتری آنها را برداشته و به محل مورد نظر بروید.

با توجه به این که روزانه صدها ساختمان در سرتاسر کشور ساخته می‌شود، همه‌ی آنها نیاز به نصب و تعمیر انواع تاسیسات فنی را دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت شغل تاسیسات در دنیای امروز یک شغل آینده‌دار و دارای بازار کار خوب است.

ارائه خدمات آموزشگاه سروش جاوید

با توجه به توضیحات بالا، اگر شما به هم به دنبال یک آموزشگاه خوب جهت آموزش برق صنعتی، آموزش برق ساختمان و… هستند ما به شما آموزشگاه سروش جاوید را معرفی می‌کنیم. برای ثبت نام در این آموزشگاه کافیست از طریق لینک soroushjavid.com اقدام کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید