معرفی درختچه‌های آپارتمانی

  • آرشیو
  • دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ ۱۱:۳۰
    کد خبر :796666

درختچه‌های آپارتمانی برای نگهداری در منزل ، محل کار و لابی ساختمان مناسب هستند و با شرایط نگهداری آسان ، زیبایی دوچندانی را به محیط پیرامونتان عرضه میکنند.

در این مقاله سعی داریم درختچه‌های آپارتمانی مقاوم و سایه دوست را معرفی کنیم.

درختچه یوکا یا زنگوله‌ای

این گیاه چوبی برگ‌های بزرگ و کشیده و تیز شمشیر مانند دارد.

با حذف جوانه انتهایی در این درختچه آپارتمانی، گیاه چند شاخه می‌شود.

ساقه گل دهنده گل‌های سفید و کرمی به شکل زنگوله واژگون تولید می‌کند، ولی در آپارتمان معمولا گل نمی‌دهد.

نور
این درختچه آپارتمانی به نورکافی و زیاد احتیاج دارد.

آبیاری
آبیاری یوکا در تابستان به فاصله دو تا سه روز یکبار و در زمستان هر یک هفته تا ۱۰ روز یکبار، مناسب است.

دما
درجه حرارت مطلوب در زمستان ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتیگراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق است، ولی کلاً از نظر دما در هر فصلی می‌توان آن را در اتاق یا خارج از خانه نگهداری نمود.

خاک
خاک مناسب خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.

نخل شامادورا

گیاه نخل شامادورا از درختچه‌های آپارتمانی بسیار زیبایی با خاصیت تصفیه‌کنندگی هواست. به همین دلیل شامادورا یکی از انواع محبوب درختچه‌های آپارتمانی می‌باشد. شامادورا برگ‌های ظریف و باریک به رنگ سبز دارد. ارتفاع این گیاه می‌تواند به دو متر هم برسد. درختچه نخل شامادورا به دلیل این‌که نیاز نوری چندانی ندارد و سایه را تا حدی تحمل می‌کند، برای نگهداری در آپارتمان ایده آل است.

 

نور
به نور متوسط غیرمستقیم نیاز دارد.

آبیاری
هر وقت خاک گیاه خشک شد آن را آبیاری کنید.

دما
در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه رشد خوبی دارد.

خاک
خاک و کود آماده برای شامادورا مناسب است.

برای خرید خاک استرلیزه و پاستوریزه با املاح مناسب جهت تغذیه گیاهان به سایت دیجی کالا از طریق لینک زیر اقدام کنید.

کاج مطبق

درخت کاج از سوزنی‌برگان بومی استرالیاست. این درخت در فضای آزاد تا ۶۰ متر هم رشد می‌کند. اما در خانه رشد کندی دارد و فقط می‌تواند تا ارتفاع ۱.۵ تا ۲ متر برسد. کاج مطبق به دلیل داشتن شاخه‌های طبقه‌ای جلوه‌ی بسیار خاصی دارد و از محبوب‌ترین درختچه‌های آپارتمانی است. البته اگر به کاج مطبق به صورت مداوم رسیدگی نکنید برگ‌هایش زرد و پژمرده می‌شوند. پس اگر زمان کافی برای رسیدگی به گیاه را ندارید به دنبال یک درختچه‌ی دیگر باشید.

 

نور
کاج مطبق به نور ملایم نیاز دارد. گلدان را پشت پنجره بگذارید تا نور کافی جذب کند. در فصل بهار و تابستان که تابش نور شدیدتر است هر هفته گیاه را ۴۵ درجه بچرخانید تا طبقه‌ها منظم رشد کنند.

آبیاری
خاک گلدان بهتر است همیشه مقداری رطوبت داشته باشد. در فصل تابستان دو بار در هفته و در فصل زمستان یک بار در هفته آبیاری کنید. بهتر است با آب بدون املاح آبیاری شود. آبیاری زیاد می‌تواند موجب زرد شدن برگ‌ها شود. البته آبیاری کم و خشکی هم باعث سوختگی نوک برگ‌ها می‌شود.

دما
سوزنی برگان مثل کاج بومی مناطق سرد هستند و به دمای پایین عادت دارند. کاج مطبق دمای ۵ تا ۱۶ درجه را تحمل می‌کند. در فصول گرم می‌توانید گلدان گیاه را به تراس منتقل کنید تا در معرض هوای خنک‌تر باشد.

خاک
خاک کمپوست مناسب است.

درختچه آکوبا

یکی دیگر از درختچه‌های آپارتمانی زیبا گیاه آکوبا است. گیاهی همیشه سبز است که بومی ژاپن و چین می‌باشد. ارتفاع این درختچه آپارتمانی به ۱/۵ متر، برگ‌ها به طول ۱۰- ۵ سانتیمتر و پهنای برگ‌ها بین ۵-۲ سانتیمتر می‌رسد.

برخی از انواع آن دارای برگ‌های دندانه دار هستند. برگ‌ها ساده یا ابلق هستند که در حالت ابلق شبیه کروتون دارای لکه‌های زرد رنگ می‌باشد. حاشیه برگ‌ها صاف بوده، ولی در برخی ارقام لبه‌های برگ کنگره‌دار است. طالب هوای تاحدی خنک است.

نور
این گیاه در برابر نور زیاد مقاوم نیست و نور متوسط تا کم نیاز دارد.

آبیاری
به آبیاری متوسط نیاز دارد. یعنی هفته‌ای ۲ تا ۳ بار در فصل گرما و هفته‌ای یکبار آبیاری در فصل سرما کافی است.

دما
رطوبتی که در خاک ایجاد می‌شود برای این گیاه کافی است و یکی از مزیت‌های این گیاه به شمار می‌رود. گیاه آکوبا یک گیاه همیشه سبز می‌باشد که در برابر سرما بسیار مقاوم است و تا دمای منفی شانزده درجه‌ی سانتی گراد را تحمل می‌کند و دچار یخ زدگی نمی‌شود، اما اگر در فصل سرما دما بیش از حد مجاز سرد شد برای نگهداری بهتر از این گیاه سعی کنید با پلاستیک به خوبی آن را بپوشانید تا دچار سرما زدگی نشود.

خاک
pH مناسب خاک برای این گیاه تقریبا خنثی یا به میزان بسیار اندک اسیدی بسیار لذت بخش می‌باشد همچنین خاک این گیاه باید بسیار سبک باشد اگرچه در برابر خاک‌های سنگین هم بسیار مقاوم است، ولی برای رشد بهتر باید برای ان از خاک سبک استفاده نمایید.

پاچیرا یا درخت پول

گیاه پاچیرا (Pachira aquatica) متعلق به مناطق شرقی آسیاست. نگهداری آسان، رشد سریع و ظاهر زیبای این گیاه باعث شده تا به درختچه‌های آپارتمانی ایده آل تبدیل شود. فقط کافی است کمی آب و نور به آن برسانید و مابقی کار را به پاچیرا بسپارید. درخت پول به درخت شانس نیز شهرت دارد که در چین باستان برای رشد و پیشرفت کسب و کار نگهداری می‌شده است. شکل برگ‌های این درختچه آپارتمانی کشیده و به رنگ سبز تیره است. سرعت رشد این گیاه زیاد است.

 

نور
پاچیرا باید در مکانی روشن قرار بگیرد، اما جای نگرانی نیست، چون می‌تواند در سایه نسبی هم رشد خوبی داشته باشد.
در میانه روز و زمانی که حرارت خورشید به اوج خود می‌رسد، گیاه نباید در معرض نور مستقیم قرار بگیرد.

آبیاری
از بهار تا پاییز، هفته‌ای یکبار گیاه را آبیاری کنید و با رسیدن زمستان، این میزان را به حداقل برسانید. آبیاری را تا زمانی ادامه دهید که سطح خاک کاملا اشباع شده باشد و دیگر نتواند آبی جذب کند. پس از چند دقیقه، آب جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید؛ این کار باعث پیشگیری از تجمع آب و فاسد شدن ریشه می‌شود.

دما
مطلوب‌ترین دما برای پرورش گیاه پاچیرا دمایی ما بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می‌باشد. رطوبت مورد نیاز پاچیرا متوسط رو به زیاد است.

خاک
پاچیرا به عنوان یک گیاه زینتی برای ادامه زندگی به خاکی متخلخل، نفوذ پذیر و غنی نیاز دارد. به این جهت می‌توانید از خاک کاکتوس، خاک گل و یا خاک گلدان استفاده کنید. برای افزایش تخلخل نیز می‌توانید مقداری شن، ماسه، دانه رس و یا پرلیت به خاک اضافه کنید.

شفلرا یا گیاه چتری

شفلرا یکی از درختچه‌های آپارتمانی زیبا و پرطرفدار این روز‌های دنیای گل و گیاه است. یکی از دلایل محبوبیت پنجه کلاغی مراقبت بسیار راحت آن است. گل آپارتمانی شفلرا، گیاهی مقاوم نسبت به شرایط نامساعد محیطی می‌باشد.

رشد این گیاه آهسته است. برگ‌های گل شفلرا سبز رنگ روشن، براق و چرمی شکل بوده که از یک نقطه خارج می‌شوند. دم‌برگ‌های گل آپارتمانی شفلرا بلند بوده و در بخش انتهایی آن، برگ‌های پنجه‌ای شکل قرار دارند که ابتدا دارای ۳ برگچه بوده و سپس تعداد برگچه‌ها به ۸ عدد خواهد رسید. در گل آپارتمانی شفلرا بر عکس اکثر گیاهان خانگی (که با حذفِ جوانه‌هایِ انتهایی، شاخه‌هایِ جانبی ظاهر میشوند)، فقط یک شاخه اصلی وجود دارد.

نور
نور مورد نیاز برای گل آپارتمانی شفلرا، نور غیر مستقیم خورشید می‌باشد. پنجره‌های جنوبی یا پنجره شرقی برای این گیاه بسیار مناسب است. شفلرا نسبت به سایه نیز تا حدودی مقاوم است.

آبیاری
خاک شفلرا باید مرطوب باشد، بنابراین در فصل گرما هفته‌ای ۲ تا ۳ بار و در فصل سرما هفته‌ای یکبار آبیاری کافی است.

دما
دمای مناسب برای گل آپارتمانی شفلرا بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

خاک
خاک نیمه سبک برای گل شفلرا مناسب است. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه ترکیبی از پیت ماس، خاک برگ، کوکوپیت و کمی ماسه خواهد بود.

دراسنا ابلق یا گیاه ذرتی (بلالی)

گیاه ذرتی برخلاف نامش خوردنی نیست، اما از درختچه‌های آپارتمانی بانمک است که نسبتا خیلی بزرگ می‌شود. این درخت آپارتمانی به تصفیه هوا هم کمک می‌کند.

تنه قطور این درخت به شکل جالبی پیچ می‌خورد و برگ‌های بلند و راه راهش به رنگ‌های سبز لیمویی و کرم هستند که شبیه به ساقه ذرت می‌باشند. وقتی این درخت پیر شود ممکن است گل هم بدهد، ولی خیلی کم پیش می‌آید.

ممکن است گیاه ذرتی اول که به خانه تان می‌آید برگ هایش بریزد. اما زود حالش خوب شده و برگ‌های جدید در می‌آورد. اگر زیادی به این گیاه آب و کود بدهید برگ هایش زرد شده و می‌ریزند.

این گیاه را در جایی روشن، ولی نه در برابر تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. خیلی کم به آن آب و کود بدهید. این درخت خانگی خیلی آهسته رشد کرده و در سن بلوغ به ۲.۵ متر می‌رسد. می‌توانید اصلاحش کنید تا به قد دلخواهتان بماند.

 

نور
گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. در محیط‌هایی با نور روشن، سرعت رشد گیاه سریع‌تر می‌شود و در نور کم هم گیاه می‌تواند زنده بماند.

آبیاری
خاک سطح گلدان این گیاه جز در فصل زمستان باید همواره نمدار بماند. هفته‌ای ۳-۲ مرتبه آبیاری در تابستان و یکبار در زمستان کافی است. آب مورد استفاده برای آبیاری را ۴۸ ساعت در ظرفی نگه دارید و بعد استفاده کنید.

دما
دمای ۲۴-۱۵ درجه برای آن ایده آل است. با کاهش دما به زیر ۱۲ درجه به گیاه صدمه وارد می‌شود و برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند تا این که گیاه می‌خشکد. در دما‌های بالاتر از حد تحمل گیاه، با اسپری آب بر روی برگ‌ها مانع سوختگی نوک برگ‌ها شوید.

خاک
این گیاه، خاک کمی اسیدی را دوست دارد بنابراین برای ترکیب خاک آن از خاک باغچه+خاک برگ+ شن یا پرلیت می‌توان استفاده کرد؛ و یا می‌توان از خاک‌های مخصوص گیاهان گلدانی که زهکش خوبی هم داشته باشند استفاده کرد. این گیاه را می‌توان در فصل رشد هر ۳-۲ هفته یکبار با یک کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا هر ماه با یک کودی مثل ۱۰-۱۰-۱۰ آن را تغذیه مصنوعی کرد. تعویض گلدان باید هر ۳-۲ سال یکبار با یک شماره بالاتر انجام شود.

نخل دم اسبی یا لیندا

گیاه لیندا که به نخل دم اسبی نیز معروف است که متعلق به جنوب غربی آمریکا و مکزیک می‌باشد. این گیاه زندگی بیابانی داشته و مشخصات آن برگ‌هایی باریک، کشیده، ضخیم و مقاوم می‌باشد که سطح مقطع کمی داشته و آب گیاه کم‌تر هدر خواهد رفت.

هنگامی که این گیاه رشد کند و به اصطلاح سن دار شود زیبایی آن مشخص می‌شود و این امر ناشی از آویزان شدن برگ‌های لیندا به شکل مجنون می‌باشد. انتهای ساقه ضخیم می‌شود و شکل زیبایی به خود می‌گیرد به همین دلیل نام انگلیسی آن پای فیلی است، زیرا پایه بسیار بزرگ و متورمی دارد که باعث ذخیره آب می‌شود.

ارتفاع لیندا ممکن است به دو متر هم برسد. با بالا رفتن سن گیاه از ساقه آن جوانه‌هایی می‌روید که به خاطر حفظ شکل و فرم آن باید فوراً حذف گردند. نگهداری از آن برای باغبان‌های آماتور نیز ساده است و از درختچه‌های آپارتمانی پرطرفدار است.

نور
لیندا بومی مناطق بیبانیست پس به نور زیادی نیاز دارد، اما توجه داشته باشید مانند هر گیاه دیگری نور مستقیم خورشید برای آن خوب نیست. لیندا بهتر است پشت پنجره قرارش گیرد و به جز ماه‌های تیر و مرداد روزانه ۴ ساعت نور خورشید دریافت کند. اگر آپارتمان شما کم نور است نگران نباشید چرا که لیندا در نیم سایه هم رشد خوبی دارد، ولی هرچند وقت یکبار آن را در محل پرنور قرار دهید.

آبیاری
تنها نکته درباره‌ی شرایط نگهداری گیاه لیندا، آبیاری آن است. با توجه به زیستگاه گیاه لیندا، پیاز این گیاه میتواند تا حدود یکسال آب را در خود ذخیره کند پس آبیاری بیش از حد این گیاه سبب پوسیدگی پیاز آن و از بین رفتن گیاه میشود. رطوبت خاک باید پایین باشد و در فاصله‌ی بین دو آبیاری خاک حتما خشک شود. در طول فصل رویش هر ۳ هفته یکبار و در طول زمستان به مقداری که برگ‌ها پژمرده نشوند آبیاری لازم دارد. بنا بر این ویژگی لیندا شما به راحتی میتوانید به مسافرت بروید و اصلا نگران آبیاری آن نباشید.

دما
میزان دمای مناسب برای این گیاه ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است که بهتر است در زمستان دمای ۱۰ تا ۱۳ و در تابستان ۲۱ درجه را برای لیندا فراهم کنید.

خاک
مخلوطی ازخاک رس، شن و مواد آلی (به اصطلاح خاک لیمونی) برای لیندا مناسب است. این مخلوط همان خاکیست که لیندا در بیابان‌های مکزیک داشته است و بسیار سبک است. مقداری پیت ماس و هوموس نیز داخل خاک برای تغذیه مناسب است. به طور کلی میتوان گفت بهترین خاک برای لیندا یک خاک سبک با زهکشی عالیست.

فیکوس
گیاه فیکوس الاستیکا از درختچه‌های آپارتمانیدرختچه‌های آپارتمانی بسیار زیبا و مقاوم است که برگ‌های چرمی و پهنی دارد و در رنگ‌های مختلفی موجود می‌باشد. این گیاه به صورت درختچه‌ای رشد می‌کند و می‌تواند به منزل شما جلوه‌ای فوق العاده ببخشد.

انواع فیکوس از گیاهان آپارتمانی بسیار کم توقع هستند. فیکوس حتی با حداقل شرایط هم به خوبی تا ۲ متر رشد می‌کند. برگ‌های گیاه پهن و بزرگ هستند. فیکوس لیراتا، فیکوس الاستیکا، فیکوس بنجامین از زیباترین گونه‌های گیاه فیکوس هستند. گیاه تا حدودی سایه را تحمل می‌کند، ولی برای رشد بهتر نیاز به محیط پر نورتری دارد.

 

نور
نور مستقیم موجب سوختن برگ‌ها می‌شود. قرار گرفتن گیاه در تاریکی نیز علت اصلی ریزش برگ‌های گیاه است. فیکوس در واریته‌های مختلف می‌تواند نور کم را تحمل کند، ولی شرایط مطلوب برای رشد گیاه نور متوسط است.

آبیاری
خشکی موجب لوله شدن برگ‌ها و پر آبی نیز باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود! فیکوس در برابر خشکی مقاوم است از غرقاب کردن گلدان گل بپرهیزید. فاصله بین دو آبیاری زمانی است که خاک گلدان خشک شده است. چنانچه برگ‌های گیاه لوله شد از روش حمام لگن برای گیاه استفاده کنید. یک تشت را پر از آب کرده و گیاه را به مدت ۱۰ دقیقه در آب قرار دهید! سپس گلدان را در زیرگلدانی مناسب گذاشته تا آب اضافی خارج شود.

دما
گیاه دمابی بین ۱۵ تا ۳۰ درجه را می‌تواند تحمل کند، اما دمای مناسب برای رشد فیکوس بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. تغییرات ناگهانی دما برای گیاه خوب نیست و برگ‌های گیاه ریزش پیدا می‌کند.

خاک
گلدان گیاه نیاز به زهکش مناسب دارد. مخلوطی از خاک معمولی + خاک برگ بسته‌ای و پیت موس برای فیکوس توصیه می‌شود.

بنجامین
این گیاه ظریف و در عین حال بزرگ است و شاخ و برگ‌های تیره و براق بزرگی دارد. گیاه بنجامین وقتی استرس زده می‌شود، برگ‌هایش به راحتی می‌ریزند، البته این گیاه شاخه‌های باریکی دارد که با شکوه از یک تنه خاکستری روشن بیرون می‌آیند.

گیاه بنجامین از درختچه‌های آپارتمانی تصفیه کننده هواست و در حذف کردن مواد سمی موجود در هوا نقش موثری دارد و در محیط خانه بهتر رشد می‌کند و می‌تواند به درختی با ارتفاع بیش از یک متر برسد.

گیاه بنجامین به یک اتاق روشن نیاز دارد، این گیاه در سکونتگاه اصلی‌اش، اغلب در شرایط نیمه سایه دار رشد می‌کند، اما در داخل خانه به نور خوب برای رشد نیاز دارد، گیاه بنجامین تمایلی به جابجایی ندارد و در صورت چنین رخدادی، برگ‌هایش به میزان زیادی خواهد ریخت.

نور
این گیاه برای رشد به نور فراوان احتیاج دارد. در سکونتگاه اصلی آن، اغلب در شرایط نیمه سایه دار رشد می‌کنند. نور زیاد و غیر مستقیم برای رشد گیاه بنجامین مناسب است. اما نور مستقیم باعث سوختن برگ‌ها می‌شود. پشت پنجره جنوبی خانه بهترین مکان برای پرورش بنجامین است.

آبیاری
در زمان آبیاری اجازه دهید سطح خاک، به اندازه یک بند انگشت یا کمی بیشتر، خشک شود. از آب ولرم برای آبیاری گلدان بنجامین استفاده کنید. آبیاری گیاه را با دمای محیط و میزان تابش نور تنظیم کنید. این گیاه در فصل تابستان به آب بیشتری نیاز دارد. بنجامین به کم آبی مقاوم نیست. خشکی زیاد باعث ریزش برگ‌های گیاه و در نتیجه افزایش شاخه‎‌های خشک می‎شود.

دما
حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه می‌باشد. در صورت آبیاری روزانه تا ۳۰ درجه هم میتواند تحمل کند؟! (البته به جابجایی بیشتر حساسه تا دما)

خاک
هر نوع خاک که زهکش خوب دارد، برای گیاه بنجامین مناسب است. این گیاه به خاک غنی از مواد غذایی و یا مواد آلی بالا نیازمند است. در زمان جابجایی گلدانش، از خاک حاوی پرلیت، ماسه، کودبرگ جنگلی و ورمیکولیت استفاده شود.

نخل اریکا پالم یا بادبزنی

از خانواده نخل‌ها دو رقم واشینگتونیا و لاتانیا به نخل‌های بادبزنی مشهورند. نخل (پالم) بادبزنی از خانواده‌نخلهاست تیره Aracaceae که برگ‌های پنجه‌آی و بزرگ دارد. برگچه‌ها در بخش تحتانی متصل به یکدیگرند. برگ‌ها غالبا رشد عمودی دارند و رشته‌های تار مانند و سفیدی به صورت کرک در اطراف برگ نمایان میشوند.

این نخل نسبت به سایر نخیلات گرمسیری به سرما مقاومت بیشتری دارد و در مناطقی که سرمای ملایمی دارند (نواحی دریای کاسپین، گیلان و مازندران) در فضای باز کشت میشوند.

این نخل را میتوان به راحتی در فضای داخل و گلخانه‌های نیمه‌گرم نگهداری کرد.

نور
یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های مراقبت از اریکا پالم، این است که آن را در برابر نور مناسب قرار دهید. اریکا پالم در برابر نور عملکرد مناسبی دارد، البته به شرطی که نور غیر مستقیم باشد.

اریکاپالم را در کنار پنجره با نور شمالی و شرقی قرار دهید، اما این گیاه توانایی زنده ماندن در برابر نور غربی و یا جنوبی را نیز دارد. البته باید مراقب باشید که بیش از حد در طول روز در معرض نور مستقیم قرار نگیرد، زیرا به آن آسیب وارد خواهد شد.

نور بیش از حد زیاد و مستقیم به این گیاه باعث زرد شدن برگ‌های آن می‌شود و پس باید آن را در لوکیشن مناسب تری قرار دهید.

آبیاری
اریکا پالم را باید تا جایی آب داد که خاک آن مرطوب باشد، اما نباید خاک آن در آب غوطه ور شود. بهتر است که میزان آب دادن را آزمون و خطا کنید. روزانه گیاه خود را بررسی کنید تا بیش از حد خشک نشود.

مراقب باشید که خاک مرطوب باشد، نه این که بیش از حد آب در آن جمع شود و در طول ماه‌های خنک‌تر زمستان باید اجازه دهید که بین هربار آب دادن، خاک خشک شود.

دما
بهترین دما برای آنان بالای ۱۰ درجه سانتیگراد تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد است. البته این گیاهان در برابر گرما مقاوم هستند و در صورت آبیاری مناسب در طی روز‌های گرم حتی تا بیش از ۴۰ درجه را نیز به خوبی تحمل می‌کنند.

خاک
خاکی حاوی قسمت‌های مساوی خاک رس و خاک برگ و کود گاوی پوسیده برای آن ایده آل است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید