معرفی بلبرینگ های محوری Axial

    کد خبر :859260
معرفی بلبرینگ های محوری Axial

بلبرینگ های محوری در واقع به تعلیق بار محوری یا AXIAL LOAD می پردازند.

در ساختار بلبرینگ محوری ساچمه ها بر روی یک قفسه که به شکل یک واشر می باشد قرار گرفته و در دو طرف توسط رینگ هایی محصور می شوند. البته در برخی از انواع بلبرینگ محوری اتصال بدون بکار گیری رینگ ها صورت گرفته و بخشی از بدنه ماشین آلات نقش رینگ را برای بلبرینگ محوری ایفا می کند. از جمله بلبرینگ های محوری می توان به بلبرینگ کف گرد اشاره نمود. اتصال بلبرینگ های محوری بر روی شافت ها و محور های عمودی صورت می پذیرد و از این رو در اغلب موارد میزان بار وارده بر پیکر بلبرینگ کف گرد دارای میزان بالایی بوده ولی در عوض سرعت های زاویه ای اعمال شده اغلب اندک می باشد. توزیع بار بر روی بلبرینگ های محوری با توجه به سطح یکنواخت قفسه موزون و اغلب خطی می باشد.
بلبرینگ کف گرد Thrust ball bearing که اغلب برای تعلیق میزان بالایی از بار و تحت زاویه دورانی متوسط و پایین طراحی می شود نوعی بلبرینگ محوری است. بدین معنا که از بلبرینگ کف گرد برای تعلیق بار های محوری با اتصال بر روی محور های عمودی استفاده می شود. بلبرینگ های کف گرد کاربری خاص در صنایع دارند چرا که کاربری شافت های عمودی که نیاز به بلبرینگ کف گرد دارند بسیار محدودتر و خاص تر از شافت های افقی می باشد. بلبرینگ کف گرد اغلب بصورت تک ردیفه بکار گرفته می شود چرا که با توجه به زاویه اتصالی که دارد عملا استفاده بصورت تک ردیف یا دو ردیفه تاثیر در تعلیق میزان بار مانند بلبرینگ های شعاعی ندارد.بازرگانی رول صنعت زاگرس ارائه دهنده و وارد کننده برند های مختلف بلبرینگ گرد و استعلام قیمت بلبرینگ در ایران می باشد.

بلبرینگ یا رولبرینگ کف گرد

بلبرینگ های کف گرد که از ساچمه های کروی استفاده می کنند به سبب شکل هندسی ساچمه ها دارای درجه آزادی حرکت بسیار بالایی می باشند و بالاخص در طراحی بلبرینگ های کف گرد در مقایسه با رولبرینگ های کف گرد که برای تعلیق بار های محوری طراحی می شوند بسیار ایده آل هستند. تماس نقطه ای بین ساچمه های کروی بلبرینگ و رولبرینگ سطح تماس کمتر و به دنبال آن سایش محدود تری را به دنبال داشته که میزان حرارت کمتری را تولید می کند. از این رو استفاده از انواع بلبرینگ در اتصالات ماشین آلات صنعتی بصورت گسترده تری نسبت به رولبرینگ ها صورت می پذیرد.

یکی از مهمترین معایب استفاده از بلبرینگ ها که سبب جایگزینی آنها با رولبرینگ ها می شود سطح تماس نقطه ای می باشد که با رینگ های بیرونی دارد. این سطح تماس محدود تمرکز تنش را در ساچمه های کروی بلبرینگ به شدت بالا می برد و سبب می شود قابلیت تعلیق میزان بار برای بلبرینگ ها در مقایسه با رولبرینگ ها بسیار محدودتر باشد و این یکی از مهمترین تفاوت های بلبرینگ و رولبرینگ است. قابلیت استفاده از شکل های مختلفی از ساچمه بر حسب نیاز در اتصال رولبرینگ ها بر روی ماشین آلات صنعتی از مزایای اصلی رولبرینگ ها نسبت به بلبرینگ ها محسوب می شود. درجه آزادی حرکت پایینتر و میزان اصطکاک و حرارت بالاتر نیز از معایب رولبرینگ نسبت به بلبرینگ ها محسوب می شود.

پایان رپرتاژ خبری/13

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید