معادلات جهان در دوره پساکرونا تغییر می کند

    کد خبر :853489

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه معادلات جهان در دوره پساکرونا تغییر خواهد کرد هشدار داد که دموکراسی در معرض حمله قرار دارد.

به گزارش ایرنا، «جوسپ بورل» در یادداشتی که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد عنوان کرد که هرچند همه‌گیری کرونا به پایان نرسیده، اما نشانه‌هایی بروز و ظهور کرده که «ما باید برای دنیای پساکرونا آماده و موضع خود را مشخص کنیم»

برخی از نشانه‌ها و تحولات به گفته او جدید نیست، اما طی دو سال اخبر بر اثر کرونا شتاب گرفته‌اند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه اشاره کرد که دنیا بر اثر رقابت راهبردی چین و آمریکا به جای چندجانبه، چند قطبی شده است. قدرت نرم هم به عناصری، چون واکسن، اطلاعات و استاندارد‌های فناوری مسلح شده است.

بورل عنوان کرد که برخی کشور‌ها با ارائه استدلال‌هایی نظیر حقوق تاریخی و مناطق تحت نفوذ، به جای پیروی از قانون تابع منطق امپراطوری هستند. این درحالیست که به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آزادی در جهان امروز رنگ باخته و دمکراسی در معرض حمله استقرار دارد. وی هشدار داد: ما با یک جنگ واقعی در زمینه تغییر تعاریف روبرو هستیم.

بورل افزود: تمام این تحولات نوعی دعوت به عمل است و ما اروپایی‌ها باید درباره نحوه مواجه با فرصت‌ها و تهدید‌های جدید تصمیم‌گیری کنیم. وی وحدت بیشتر اروپا را برای دفاع از ارزش‌های مشترک و طرف شدن با قدرت‌هایی که می‌خواهند از دارایی‌هایشان به عنوان سلاح استفاده کنند حائز اهمیت خواند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: ما باید در مشارکت با شرکای همسو انعطاف و خلاقیت بیشتری نشان دهیم، ضمن آنکه با دیگران اهداف مشترکمان را پیگیری می‌کنیم. وی تصریح: باید در تصمیم‌گیری سریع و اجرای منسجم بهتر عمل کنیم.

او در حالی مطلب را نوشته است که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زنگ تجزیه این تشکیلات به صدا درآمده است. مارین لوپن «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه و طرفدار خروج این کشور از اتحادیه اروپا برای شرکت در انتخابات آتی فرانسه خیز برداشته است.

لهستان هم چندین سال است که با بروکسل (محل نهاد‌های اتحادیه اروپا) بر سر اصلاحات قضایی که از سوی حزب محافظه‌کار حاکم یعنی حزب «قانون و عدالت» اجرا و به تضعیف استقلال قضایی متهم شده، درگیر است. اکنون با گذشت پنج سال از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تنش‌ها میان لهستان و اتحادیه اروپا شرایط مشابهی با دوره برگزیت را رقم زده است.

پس از ۴۷ سال عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، لندن در حالی به عضویت رسمی خود در این بلوک پایان داد و برگی تاریک به تاریخ اتحادیه اروپا افزود که ساز مخالف لهستان با قوانین بنیادین این بلوک، بار دیگر خاطره تلخ خروج انگلیس را برای مقامات اروپایی زنده کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید