مطهری:دولت با شیوع کرونا غافلگیر شد

  • سیاسی
  • شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۱۵
    کد خبر :711092

اردشیر مطهری در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرای مردم از حوزه انتخابیه گرمسار و آرادان به مجلس آینده راه پیدا کرده است.

منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم در گفتگوی با تسنیم، به موضوعاتی همچون تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شیوع ویروس کرونا، اقدامات مجلس جدید در جهت رفع تبعات ناشی از شیوع این ویروس، رویکرد مجلس یازدهم نسبت به دولت دوازدهم در یک سال باقی مانده از عمر آن و همچنین اولویت‌های قوه مقننه، پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه در حدود 2 ماه است که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده به نظر شما تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این پدیده در کشورمان چه بوده است؟

دولت با شیوع کرونا مثل خیلی از اتفاقات دیگر غافلگیر شد

مطهری: درباره بحران کرونا باید عملکردها را به سه بخش تقسیم کرد. اول دولت ما که مثل خیلی از اتفاقات دیگر غافلگیر شد و کارهای لازم را پیش بینی نکرده بود. احتمالا عصر یک روز جمعه آقای رئیس‌جمهور و وزرایش متوجه شدند که ویروسی به نام کرونا به کشور وارد شده و ماسک و محصولات بهداشتی به اندازه‌ی کافی پیش بینی نشده است. این جمعه‌های غافلگیری سبب بروز بسیاری از عواقب اجتماعی و اقتصادی است که بالاخره باید یک روزی به این وضعیت پایان داد. چرا که مردم توقع دارند دولت‌ها کارشناسی و علمی مسائل را تحلیل و پیش بینی کنند و آمادگی لازم را برای مشکلات داشته باشند.

بخش دوم حوزه ی بهداشت و درمان کشور است که انصافا زحمات زیادی متحمل شد و کادر درمان ما سربلند هستند در این ماجرا. بخش سوم هم مردم و نهادهای انقلابی و جهادی هستند که خودشان بعد از غافلگیری دولت به میدان آمدند و بسیاری از نقایص را جبران کردند.

با توجه به اینکه همزمان با آغاز به کار مجلس یازدهم یک سال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده به اعتقاد شما رویکرد مجلس یازدهم در برابر دولت چگونه خواهد بود؟

تعامل یا تقابل مجلس یازدهم با دولت روحانی

مطهری: اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم معتقدند که دولت یازدهم دولت کارآمد و با تدبیری نیست. اگر بخواهم صریح بگویم اصلا نمی دانم رئیس‌جمهور مشغول انجام وظایف خودش هست یا کارها را سپرده به رئیس دفترش. به نظر من سیاست دولت فعلی در موضوعات مختلف این است :” ولش کنیم ببینیم چی میشه ؟”

اما با این وجود مایلیم که با دولت تعامل کنیم تا گره از مشکلات مردم باز شود. باید با ریل‌گذاری درست برای دولت و نظارت جدی از همین دولت خسته و ناکارآمد حداکثر بهره را برد تا دورانش با ضررهای کم‌تری تمام شود. اینکه منجر به تقابل شود یا نه بستگی به خود دولت دارد. اگر دولت مسیرش را اصلاح کند و به مردم خدمت کند قطعا تقابلی صورت نمی‌گیرد.اما می‌خواهم تاکید کنم ما دنبال کار برای مردم هستیم و آماده‌ی تعاملیم، اینکه دولت با مجلس جدید تقابل می‌کند یا تعامل را باید منتظر ماند و دید آنها چطور عمل می‌کنند.

 به نظر شما مجلس یازدهم چگونه می‌تواند تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویروس کرونا را مدیریت کند؟

** مجلس یازدهم باید بار سنگین کارهای نکرده دولت را به دوش بکشد

مطهری:به باور بنده مجلس یازدهم باید بار سنگین بسیاری از کارهای نکرده‌ی دولت را به دوش بکشد. یکی از مهم‌ترین بارهایی که دولت روی دوش مجلس یازدهم گذاشته همین پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کروناست. ما خودمان سوالات بسیاری درباره‌ی تدابیر دولت داریم. مثلا ما نمی‌دانیم مغازه‌داری که باید ماهی ده‌ها میلیون اجاره بدهد و الان دو ماه است مغازه‌اش بسته است چه کمکی دریافت می‌کند؟ کارگران و اقشار مختلف مردم که بیکار شده‌اند تکلیف معیشت و زندگی‌شان چه می‌شود؟ بنده نگران پولی هستم که دولت از صندوق توسعه‌ی ملی گرفت ولی معلوم نیست چطور هزینه می‌کند؟ اینها مواردی است که مجلس یازدهم باید ورود کند و ورودش نظارتی و اصلاحی باشد. البته چون برای سال آینده نیز وزارت بهداشت پیش‌بینی‌هایی درباره‌ی کرونا و آنفلوآنزا دارد مجلس یازدهم باید تدابیر لازم را با کمک نخبگان و کارشناسان و مرکز پژوهش های مجلس بیندیشد تا دوباره در پاییز و زمستان غافلگیر نشویم.

 اولویت‌های امروز کشور چیست؟ و مجلس یازدهم چه اقداماتی می‌تواند در این زمینه انجام دهد؟

** عملکرد دولتمردان مانع تراشی در مسیر اشتغال است

مطهری: به باور من اولویت امروز کشور معیشت مردم و اصلاح وضعیت اقتصادی است که مقام معظم رهبری هم راهکار را در جهش تولید خواندند. لذا مجلس یازدهم باید با اصلاح قوانین موجود و حذف موانع کسب و کارها، مردم را در افزایش تولید و حل مشکلات اقتصادی کمک کند. در حال حاضر برخی قوانین و عملکردهای دولتمردان بیش از اینکه تسهیل‌کننده‌ی اشتغال و باعث جهش تولید باشد مانع تراشی در مسیر اشتغال و تولید است. البته در دولت هم سخنرانی‌های قشنگی می‌شنویم اما فقط سخنرانی است و در عمل اتفاقی نمی‌افتد. باید قوانین به گونه‌ای اصلاح شود که هیچ مدیری نتواند مانع‌تراشی کند و مردم دستشان در کار کردن بازتر باشد. ما اگر موانع کسب و کارها را برداریم و از فعالان اقتصادی حمایت کنیم مشکلات حل می‌شود اما به گمان من امروز در دولت اراده‌ای برای حل مشکلات مردم وجود ندارد.

هنوز ستاد ملی کرونا به درستی ابعاد اقتصادی و اجتماعی بحران کرونا را بررسی نکرده و ما باید به سرعت در مجلس یازدهم به این ماجرا ورود کرده و از مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان و نخبگان کمک بگیریم که برای دولت یک ریل‌گذاری درستی انجام دهیم، چرا که دولت خودش در این ماجرا هنوز مات و مبهوت است و معلوم نیست برای گرفتاری‌های اقتصادی که گریبان جمع زیادی از مردم را گرفته چه تدبیری اندیشیده است . احتمالا باز هم می‌خواهند با سخنرانی درمانی مشکلات مردم را حل کنند که ممکن نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید