مشاور بایدن: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازده خارق‌العاده‌ای نداشته‌اند

    کد خبر :714105

به نقل از پایگاه خبری المانیتور، جیک سالیوان مشاور سیاست خارجی جو بایدن در زمانی که او معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا بود، در گفت‌وگویی مجازی در اندیشکده هادسون گفت که خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای به حامیان و مخالفان این توافق ثابت کرد که درباره یک چیز مهم اشتباه می‌کرده‌اند.

سالیوان در این باره گفت: مخالفان و مدافعان توافق از جمله خود من فکر می‌کردیم که وقتی دولت ترامپ از این توافق خارج شد و تحریم‌هایی یک‌جانبه را [بر ایران] اعمال کرد، این تحریم‌ها احتمالا موثر واقع نمی‌شدند چراکه دولت ترامپ بقیه جهان را با آن‌ها همراه نمی‌کرد. این درست از آب در نیامد. در واقع، آن تحریم‌ها صرفا از نظر ایجاد مضیقه اقتصادی برای ایران بسیار موثر بوده‌اند.

اوهمچنین اظهار کرد که تحریم‌های آمریکا آن «بازده خارق‌العاده را که دولت ترامپ به دنبال آن است نداشته‌اند».

به گزارش ایسنا، مشاور بایدن در ادامه گفت که دولت آینده آمریکا «باید به سرعت در دیپلماسی هسته‌ای با ایران تغییر موضع داده و در پی ایجاد چیزی در کنار توافق باشد اما فورا روند مذاکره برای توافق بعدی را فراهم کند.

سالیوان راجع به توافق مورد نظرش توضیح داد: توافق بعدی از نظر من باید به بازه زمانی محدودیت‌ها پرداخته و آن‌ها را تمدید کند. همچنین باید عوامل دیگری را که فهمیده‌ایم متعاقبا می‌توانند تقویت شوند در بر بگیرد. فکر می‌کنم این یک راهبرد منطقی بی نقص بوده و عاقلانه‌تر از این است که اساسا از ایران بخواهیم تسلیم شود تا آن‌جا که به مرز جنگ نزدیک شویم.

بر اساس این گزارش، اظهارات مشاور بایدن در پی این مطرح می‌شود که دولت فعلی آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شده و تحریم‌هایی یک‌جانبه را بر ایران اعمال کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید