مرگ با مثله کردن؛ راهبرد پیشنهای اسرائیل برای مقابله با ایران

    کد خبر :839980
بایدن بنت

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به سیاست امریکا برای احیای توافق هسته‌ای، رویکرد متفاوتی از سلف خود در پیش گرفته است. او تلاش دارد ضمن تداوم اقدامات امنیتی-نظامی و دیپلماتیک علیه ایران، با عدم مخالفت علنی با سیاست آمریکا، از یک سو شکاف پیشین میان دو طرف را از بین ببرد و از سوی دیگر واشنگتن را با اقدامات خود علیه ایران همراه کند.

«بازتاب»؛ آرش صفار- پیش‌تر مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که «نفتالی بنت» در دیدار با «جو بایدن» طرح جدیدی برای مقابله با ایران پیشنهاد می‌کند؛ طبق اظهارات این مقام‌ها این طرح مبتنی بر عدم بازگشت ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای است.

حالا بعد از برگزاری این دیدار، «باراک راوید»، خبرنگار اسرائیلی در «آکسیوس» جزئیاتی از طرح رو شرح داده است.

بر اساس یادداشت آکسیوس، بنت به بایدن گفته است که اگرچه مخالف بازگشت آمریکا به برجام است، اما مانند نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل به مخالفت علنی با آن نخواهد پرداخت.

مطابق این یادداشت مخالفت‌های نتانیاهو با برجام که از همان زمان انعقاد برجام شروع شده بود، تأثیری بر تصمیمات آمریکا در دوره اوباما و بایدن نداشته است و تنها به تیره شدن روابط میان تل‌آویو و واشنگتن منجر شده است.

بنت با مقایسه روابط ایران و اسرائیل با رقابت شوروی و آمریکا اعلام کرده است که خواست اسرائیل، عقب راندن ایران هم در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای و هم در مورد برنامه هسته‌ای است.

در این دیدار، بایدن ضمن اشاره به بدبینی خود در خصوص احیای توافق هسته‌ای، از آمادگی خود برای بررسی گزینه‌های دیگر، جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خبر داد.

نخست‌وزیر اسرائیل نیز با خرسندی از مواضع بایدن اعلام کرد که «ما زمان زیادی نداریم و مسئله ایران، یک مسئله فوری است».

ظاهرا طرح پیشنهادی اسرائیل «مرگ با مثله کردن» نام گرفته است و شامل مقابله با ایران از طریق ترکیبی از اقدامات کوچک در چندین جبهه -اعم از نظامی و دیپلماتیک- به جای یک حمله شدید است.

از سوی دیگر بنت با هشدار در خصوص بهره‌گیری ایران از خروج نظامیان آمریکا از عراق، از بایدن خواسته است که آمریکا حضور نظامی خود در عراق را حفظ کند.

قرار است کارشناسان دو طرف در هفته‌های آینده برای بررسی بیش‌تر طرح پیشنهادی اسرائیل به رایزنی بپردازند.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد طرح «مرگ با مثله کردن» از اساس چیز بیش‌تری از سیاست کنونی اسرائیل در برابر ایران نداشته باشد.

«اقدامات نظامی و دیپلماتیک در چندین جبهه» در حال حاضر نیز علیه ایران جریان دارد که شامل اقدامات خرابکارانه متعدد و چندین حمله به مراکز هسته‌ای و استراتژیک ایران، هدف قرار دادن مکرر مواضع ایران و متحدان آن در سوریه و حتی عراق و همچنین عملیات علیه کشتی‌های ایران در مدیترانه و دریای سرخ بوده است.

در حوزه دیپلماتیک نیز اسرائیل موفق شده است که بخشی از تصمیم‌گیران آمریکا در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای مخالفت با هر گونه امتیازدهی به ایران با خود همراه سازد.

از سوی دیگر، اگرچه اسرائیل تا کنون نتوانسته است در حمایت کشورهای اروپا از برجام خللی ایجاد کند، در مشروع جلوه دادن نگرانی‌ها خود از برنامه هسته‌ای ایران و اقدامات خرابکارانه خود علیه آن موفق عمل کرده است.

در سطح منطقه، تل‌آویو توانسته است با بهره‌گیری از نگرانی‌‌های مشترک در خصوص برنامه هسته‌ای و سیاست منطقه‌ای ایران روابط خود را کشورهای عرب خلیج فارس را به شدت گسترش دهد که قراردادهای صلح ابراهیم با امارات و بحرین نقطه اوج این روابط بود.

از سوی دیگر اسرائیل نشان داده است که حتی در صورت عدم همراهی آمریکا، به اقدامات خود علیه ایران ادامه می‌دهد؛ بنابراین ارائه طرح «مرگ با مثله کردن» به واشنگتن، تنها این نکته را در بر دارد که از بروز اختلافات احتمالی میان اسرائیل و آمریکای بایدن جلوگیری می‌کند.

در این میان نامشخص بودن رویکرد ایران به برجام در دولت سید ابراهیم رئیسی موضوعی است که احتمال همراهی آمریکا با طرح اسرائیل را افزایش می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید