مرم باید بروند خلاف بکنند و چند نکته دیگر؛ پیام های تلخ برخورد قهری با یک آجیل فروش در شیراز

    کد خبر :794879

روز گذشته در فضای مجازی، ویدئویی از یک آجیل فروش در منطقه دروازه کازرون شهر شیراز منتشر شد؛ ویدئویی که از برخورد قهری مأموران سد معبر شهرداری شیراز با یک دستفروش حکایت داشت و رفتارهای عجیب و غریبی را از سوی شهروندان حاضر در صحنه رقم زد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– ویدئویی که از آن سخن به میان است، مربوط به آجیل فروشی در شهر شیراز و به صورت مشخص منطقه دروازه کازرون این شهر است که از محتوای آن اینگونه بر می آید که این آجیل فروش به دلیل برخورد قهری مأموران سد معبر شهرداری شیراز اقدام به پخش کردن آجیل های خود در سطح خیابان کرده است.

 

این دست فروش علاوه بر پخش کردن آجیل های خود در سطح خیابان برای نشان دادن و رسانه ای کردن اعتراض خود، همچنین اقدام به فیلمبرداری از صحنه نیز کرده است و به صورت همزمان با فریادهایی بلند جملاتی را بر زبان می آورد که تأسف برانگیز است.

او با فریادهای بلند و به نشانه اعتراض می گوید که به دلیل رفتار اینچنینی مأموران سد معبر، چاره ای جز خلاف کردن برای مردم باقی نمانده است و از همین رو مردم باید بروند خلاف کنند.

این دست فروش که مشخص است از رفتار مأموران شهرداری به ستوه آمده است، در این بازار تورمی و علی رغم قیمت بالای آجیل بدون در نظر گرفتن خسارتی که به خود وارد کرده است و به دلیل اینکه همه درها را به روی خود برای یک کاسبی آبرومندانه بسته می بیند، از خیر سود شب عید گذشته و آجیل های خود را در سطح معبر پخش کرده است.

جدا از فریادهای قابل تأمل و تأسف بار این جوان دست فروش که در نوع خود جالب توجه است، در ویدئوی منتشر شده ما شاهد شهروندان و عابرانی هستیم که پس از مشاهده این صحنه بدون در نظر گرفتن واقعیت ماجرا در تلاش هستند تا آجیل های روی زمین را جمع آوری کرده و اصطلاحاً تصاحب کنند.

صحنه ای غم انگیز و به شدت ناراحت کننده که به نوعی تصویری از بی رحمی برخی از شهروندان شیرازی نسبت به یک هم نوع و همشهری خودشان است و چه بسا از رفتار مأموران شهرداری تلخ تر و گزنده تر است.

مجموعه فعل و انفعالاتی که حاوی نکات تلخی است و به نوعی نشانگر اوج بحران اقتصادی در جامعه کنونی ماست.

از سویی در این اتفاق ما جوانی را می بینیم که از بیکاری به دست فروشی روی آورده با امید کسب روزی حلال از قبل فروش آجیل شب عید در یکی از معابر پر تردد شهر شیراز بساط کرده است و از سوی دیگر شاهد این هستیم که مأموران شهرداری حتی این سطح از اشتغالزایی را نیز از سوی او تحمل نکرده و به برخورد قهری با او روی آورده اند، بدون اینکه بتوانند گزینه مطلوب دیگری پیش روی این جوان بگذارند و حتی حداقل او را آرام کنند!

جدا از این مهم ما شاهد شهروندانی هستیم که بدون کوچکترین ترحم و هم دردی با این جوان دست فروش برای برداشت بیشتر آجیل های پخش شده روی زمین از یکدیگر سبقت می گیرند؛ اتفاقی تلخ که از سویی اوج فقر و نداری شهروندانی را نشان می دهد که منتظر چنین فرصت هایی برای تهیه آجیل شب عید هستند و از سویی نیز دوره جدیدی از منفعت طلبی و بی توجهی عمومی به منافع دیگران را نوید می دهد.

به هر صورت آنچه از این ویدئوی کوتاه برداشت می شود، مجموعه از پیام های تلخ و ناراحت کننده است که البته می دانیم محدود به یک نقطه از یک شهر ایران نیست و چه بسا با حالت و شیوه های مختلف در دیگر نقاط کشور نیز به صورت مستمر در حال تکرار است.

واقعیتی که امیدواریم با آغاز سال جدید و در سایه تدابیر متولیان امر آرام آرام فروکش کند و شرایط ایده آل کسب و کار و کسب روزی حلال برای عموم شهروندان جامعه فراهم شود.

4
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علی گفت:

    ایرانه دیگه چکارش کرد منتظر تلخ تر از این هم باید بود

  2. متفکر باهوش گفت:

    با عرض سلام.وعرض تبریک سال نو باید خدمتتون نکاتی را بگم که اولا از این دیدن فیلم خیلی ناراحت شدم دوما حالا درسته که کشور ما در وضعیت بد اقتصادی قرار داره ولی این که بگی شیرازی ها بی فرهنگ هستن حرف غلطی هستش چون ما شیرازی ها در زمره با تمدن ترین وبا فرهنگ ترین مردم ایران قرار داریم مشکل اصلی از دولت ومسئولان بی غیرت هستش که بستری را برای گسب وکار ودرآمد زایی مزدم درست کردن وشهزداری به جای اسن که چهار تا ارازل واوباش را بکنه مأمور شهرداری تا با مردم این برخورد وحشیانه را کنند باید یه مکان مناسب در یک قسمت خوب شهر را بنا کنند تا این عزیزان بتونند روزی شان را دربیارند

  3. شهروند ایران گفت:

    حضرات قدرت از ایثار و کمک های مومنانه این مردم می گویند…….
    جالب است….
    زیر پوست شهر واقعیات چیز دیگری هستند…..

  4. امراله مهماندوست گفت:

    اول که معلوم نیست ماموران شهرداری چه به فروشنده آجیل گفته اند که فروشنده آجیل سینی آجیل خود را داخل پیاده رو خالی کرده است. دوم اگر فروشنده آحیل به ماموران پاک دست شهرداری رشوه داده بود چنین مشکلی پیش نمی آمد سوم همان صدایی که فروشنده آجیل را تهدید کرده است خیلی مهم تر از تصاویر دوربین خیابان است که متاسفانه ضبط نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید