مرز زمینی اینچه‌برون با ترکمنستان به زودی بازگشایی می‌شود

    کد خبر :849687
مرز زمینی اینچه‌برون با ترکمنستان به زودی بازگشایی می‌شود

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان گفت: با پیگیری‌های مکرر و ملاقات‌های دوجانبه بین دو کشور قرار شد مرز زمینی اینچه برون با کشور ترکمنستان به زودی بازگشایی شود.

ذوالفقار امیرشاهی در گفت‌وگو با تسنیم در گرگان اظهار داشت: همزمان با شیوع کرونا و از اواخر زمستان سال 98، مرز زمینی اینچه برون به کشور ترکمنستان بسته شد. با بازگشایی سایر گذرگاه‌های مرزی کشورمان، پیگیری‌ها برای بازگشایی مرز اینچه برون هم در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ترکمنستان یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی بازرگانان ایرانی و گلستانی است، گفت: این گذرگاه مرزی، اهمیت استراتژیکی برای دو منطقه دارد و از اوایل سال گذشته ملاقات‌های دو جانبه بین مسئولان ایرانی با محوریت استان گلستان و کشور ترکمنستان انجام شد تا با بازگشایی این مرز شاهد توسعه و افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران و ترکمنستان باشیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان با اشاره به فراهم شدن شرایط برای بازگشایی مرز زمینی اینچه برون بیان داشت: مرز ریلی اینچه برون با پیگیری‌هایی که سال گذشته انجام شد در نیمه نخست پارسال بازگشایی شد و اکنون رکورد صادرات از این مرز ریلی برای چندمین بار شکسته شده است. ضمن اینکه با استقرار دستگاه‌های گندزدایی در این نقطه مرزی، مشکل بازگشایی مرز به زودی حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین پیگیری‌هایی که در این زمینه داشتیم خوشتبختانه دولت ترکمنستان اعلام کرد درحال حاضر امکان بازگشایی مرز زمینی اینچه بررون وجود دارد و خواستار مجهز شدن نقطه کنترل و عبور مرزی با دستگاه‌ها و امکانات ضدعفونی و گندزدایی شده است.

امیرشاهی با تأکید بر اینکه فرآیند ضدعفونی کردن وسایل نقلیه در مرز اینچه برون با هماهنگی با دولت ترکمنستان به صورت آزمایشی آغاز می‌شود، گفت: با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این منطقه، صادرات و واردات از این گذرگاه مرزی به روال عادی بازخواهد گشت.

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات و واردات از مرز اینچه برون برای تجار و بازرگانان ایرانی و گلستانی مقرون به صرفه است، گفت: با توجه به کوتاه‌تر بودن مسیر دسترسی به کشور ترکمنستان و از آنجا به دیگر کشورهای آسیای میانه، هزینه صادرات و واردات برای تجار و بازرگانان کمتر خواهد بود.

امیرشاهی با بیان اینکه اینچه برون دروازه ورودی ایران به آسیای میانه است، خاطرنشان کرد: این منطقه با جمعیت 300 میلیون نفری بازار خوبی برای محصولات تولیدی استان گلستان به ویژه در حوزه کشاورزی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید