مراحل گرفتن سوء پیشینه

    کد خبر :936285
سوء پیشینه

گاهی برای برخی روندهای اداری احتیاج به گواهی عدم سوء پیشینه است. این گواهی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا پلیس + 10 صادر می گردد.

بازتاب- گواهی عدم سوء پیشینه  گواهی است که در آن سابقه و پیشینه کیفری افراد درج می گردد. برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه یک سری مدارک نیاز است که در هنگام ثبت درخواست این گواهی باید ارائه شود.

تعریف سوء پیشینه

سوء پیشینه در لغت به معنای بدی پیشینه یا سابقه است و در صورتی که فرد مرتکب برخی از جرایم شده و حکم محکومیت قطعی دریافت کرده باشد، در سابقه او ثبت می شود که این جرایم را قانون مجازات اسلامی مشخص کرده است. داشتن سوء پیشینه آثاری به دنبال دارد من جمله این که مانع از استخدام فرد در دستگاه های دولتی می شود.

گواهی عدم سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه یا سوء سابقه در واقع بیانگر این است که فرد در گذشته و در سوابق خود مرتکب جرمی شده است یا خیر که علی الاصول این گواهی را کارفرماها و مخصوصا ارگان ها و دستگاه های دولتی در زمان استخدام از متقاضیان درخواست می کنند . به هر روی اگر از فردی گواهی عدم سوء پیشینه درخواست شود فرد متقاضی این گواهی باید با مراجعه به دفاتر الکترونیک خدمات انتظامی و با در دست داشتن مدارک لازم تقاضای صدور این گواهی را از دفاتر مذبور داشته باشند.

گواهی سوء پیشینه

مراحل گرفتن گواهی سوء پیشینه

مراحلی که فرد برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه یا سوء سابقه باید انجام دهند به این ترتیب است که فردی که درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه را دارد باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک فوق فرم درخواست گواهی عدم پیشینه را تکمیل کرده و به دفتر خدمات انتظامی ارائه داده و باید هزینه های صدور گواهی سوء پیشینه را پرداخت نماید و بعد از اتمام تمام اقدامات فوق و پرداخت هزینه پست گواهی عدم سو ءسابقه به آدرس متقاضی بعد از چند روز ارسال می گردد.

بیشتر بخوانید:

مدارک لازم برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه

برای گرفتن گواهی عدم سوء سابقه، فرد متقاضی باید به همراه مدارک ذیل به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10 مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند.

مدارک لازم جهت دریافت صدور گواهی عدم سوء سابقه در این دفاتر عبارتند از :
– ارائه اصل شناسنامه و اصل کارت ملی فرد متقاضی

– فرد متقاضی باید عکس بيومتريک با مشخصات معین را به همراه داشته باشد در غیر این صورت در برخی دفاتر این عکس از اشخاص گرفته می شود

– فرد متقاضی باید معرفي نامه از محل كار را به همراه داشته باشد و يا فرم درخواست را تکمیل نماید .

– همراه داشتن كد پستي 10 رقمي به همراه آدرس كامل پستي.

– پرداخت هزينه ها که از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی صورت می گیرد. هزینه های لازم برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه باید بر طبق تعرفه از سوی مراجعین پرداخت شود.

– بعد از تکمیل فرم صدور گواهی عدم سوء پیشینه و ارائه مدارک بیان شده در فوق و همچنین پرداخت هزینه های مربوط به صدور گواهی عدم سوء پیشینه افراد متقاضی باید مدتی را برای دریافت این گواهی منتظر بمانند تا از طریق پست برایشان ارسال گردد و امکان گرفتن گواهی در همان روز وجود ندارد .

نکته قابل توجه این است که بر طبق قانون درج این جرایم در پیشینه افراد مدت دار است یعنی بعد از مدتی از سابقه فرد پاک خواهد شد که مدت زمانی که برای پاک شدن این جرم لازم است را قانونگذار در قانون تعیین کرده است.

سوء پیشینه

موارد درج در گواهی عدم سوء پیشینه

بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که هر شکایتی که در دادگاه یا دادسرا از آن ها شده است ، در سو سابقه آن ها درج گردد که در واقع بدین صورت نیست و صرفا مواردی سوء پیشینه محسوب می گردد که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده اند . به علاوه باید خاطر نشان کرد که امکان پاک کردن سوء پیشینه کیفری وجود دارد .

طبق ماده 25 این قانون : ” محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی ، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان ، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌ کند :

الف-هفت سال در محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

ب سه سال در محکومیت به قطع عضو ، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد ، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

پدو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج “

لازم به ذکر است غیر از مواردی که در بالا بیان شد ، محکومیت های دیگر در سو سابقه فرد ذکر نمی شود . طبق تبصره این ماده : ” در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌ شود لکن در گواهی‌ های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌ رسد مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات “

گواهی عدم سوء پیشینه آنلاین

گواهی عدم سوء پیشینه قبلا از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10 صادر می گردید که به تازگی امکان امکان صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی و آنلاین فراهم شده است و کسانی که متقاضی گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی هستند ، با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی ( سامانه ثنا ) می توانند درخواست خود را ثبت کنند . همچنین امکان پیگیری این درخواست در سامانه پیگیری گواهی عدم سوء پیشینه وجود دارد.

اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه

مدت اعتبار این گواهی، به طور کلی، یک ماه بوده که در این مدت، باید به مراجع داخل کشور یا دارالترجمه ارائه شود. اما، پس از ترجمه این گواهی، توسط دار الترجمه، دارنده آن، تا 6 ماه، برای ارائه گواهی سو سابقه، به سفارت مربوطه، مهلت خواهد داشت.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید