مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در سامانه روابط کار

    کد خبر :937609

مردم نزدیک به یک سوم زندگی بزرگسالی خود را در محل کار می گذرانند و مسائل مربوط به محل کار منبع رایج استرس برای بسیاری است. غیرممکن است که یک محل کار داشته باشید که در آن نقش ها، انتظارات و شخصیت های همه به طور کامل با هم کار کنند، بدون درگیری. به این ترتیب، ممکن است شرایط به سمتی رود که اختلاف کارگر و کارفرما از راه‌های ساده قابل حل نباشد و تنها راه ممکن شکایت از کارفرما باشد. در این صورت شما باید مراحل شکایت را کامل بدانید که اشتباهی از شما سر نزند.

انواع شکایت‌ها:

مسائل و مشکلاتی که بین کارگر و کارفرما پیش می‌آید اشکال مختلفی دارد؛ اما مهم‌ترین دلایلی که یک کارگر می‌تواند از کارفرما شکایت کند به صورت زیر است:

شکایت بابت بیمه

شکایت بابت حقوق

شکایت بابت عیدی و سنوات

شکایت از کارفرما به دلیل گرفتن سفته

شکایت از کارفرما پس از اخراج بی دلیل

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما:

♦ اصل و کپی کارت ملی

♦ اصل و کپی شناسنامه از صفحه های اول و دوم

♦ اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت

♦ تصویر قرارداد و فیش حقوقی (در صورت امکان)

♦ پرینت سابقه پرداخت حق بیمه

♦ پرینت حساب بانکی در صورت دریافت حقوق به صورت واریزی

♦ مدارک اثبات کارکرد و میزان سابقه کار

نکته ۱: اگر جزو افرادی هستید که هیچ قراردادی کتبی با کارفرمای خود ندارید؛ نگران حقوق خود نباشید، نبود قرارداد شرایط شما را سخت می‌کند اما نشدنی نیست. در صورت نبستن قرارداد کتبی بین طرفین باید قرارداد شفاهی ثابت شود؛ که این با شهادت سایر کارکنان یا موارد همچون فیش‌های واریزی از حساب کارفرما به حساب کارگر، لیست پرداخت حق بیمه و سایر مدارک و مستنداتی که می‌تواند مفید باشد،‌ ممکن است.

نکته ۲: در صورت نوشتن قرارداد نیز باید آن را در فرم خاصی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در چهار چوب قوانین و مقررات تهیه کرده و در اختیار طرفین گذاشت. برای تنظیم شکایت ابتدا باید فرایند احراز هویت در سامانه وزارت کار را به انجام برسانید.

یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران این فرایند را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره به انجام می رساند. احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت کاربران صرافی های رمز ارز از جمله همکاری های مهم دیگر یوآیدی می باشند.

مراحل شکایت از کارفرما

پیش از هر کاری شما به عنوان یک کارگر باید دادخواست شکایت تنظیم و ثبت کنید. در این مرحله باید دلیل شکایت را به صورت کامل توضیح دهید؛ این موارد شامل حق بیمه، سنوات، حق السعی، اضافه کاری‌ها است. باید توجه کنید که بعضی از مطالبات کارگران را به صورت همزمان ثبت نمی‌کنند؛ برای مثال در صورت شکایت بابت اخراج غیر قانونی نباید همزمان درخواست بازگشت و مطالبه حق سنوات داشت چرا که تمایل به برگشتن، مطالبه حق سنوات را بی‌معنی می‌کند.

نکته: درخواست را باید به صورت الکترونیکی در سامانه اداره کار ثبت کنید و علاوه بر دادخواست مدارک و مستنداتی نیز مورد نیاز هستند که باید در این مرحله بارگذاری شوند. در آخر نیز پس از ثبت اسناد و مدارک، زمان رسیدگی به پرونده در اداره کار به متقاضی شکایت ابلاغ می شود و کارگران می‌توانند با بررسی پیامک ها یا ورود به پنل کاربری خود از زمان و آدرس محل مطلع شوند.

همچنین ابلاغیه ای نیز به کارفرما فرستاده می شود تا او هم برای حضور در مکان آماده شود. متقاضی و کارفرما هر دو باید برای بررسی و رسیدگی به شکایت در زمان تعیین شده به مکان مورد نظر بروند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید