مخالفت شدید «العرب» نزدیک به سعودی با میانجیگری عراق بین ایران و عربستان: بغداد بی طرف نیست؛ بسیار به تهران نزدیک است

    کد خبر :617213

العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: صحبتهایی که همزمان با سفر نخست وزیر عراق به عربستان، در مورد میانجیگیری عراق بین ریاض و تهران مطرح می شود، دور از واقعیت است؛ چرا که بغداد توانایی های لازم برای موفقیت در این مأموریت پیچیده را ندارد؛ همانطور که طرفهای ماهرتر از عراق در این مهم موفق نبودند. گذشته از این، عراق از بی طرفی کامل برای این وساطت برخوردار نیست و نزدیکی اش به ایران، بیش از هر چیز، ان را بعنوان نامزد انقال پیام مطرح می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، منابع در توصیف تلاش عبدالمهدی اختلاف نظر دارند؛ برخی آن را اقدام عراقی در راستای برقراری اتش بس بین تهران و ریاض می دانند و برخی دیگر، معتقدند که نخست وزیر عراق حامل پیام ایران برای عربستان بوده است. این در حالی است که تحلیلگران بعید می دانند عربستان در این شرایط با گشودن باب میانجی گری موافقت کند؛ بویژه آنکه منشأ آن را طرح ایران، زیر چتر حمایت از امنیت و صلح در خلیج فارس می داند.

به گزارش انتخاب، یکی از کارشناسان سیاسی عراقی در این باره می گوید: پرونده میانجی گری ها با ایران تا زمانی که تحقیقات نهایی در مورد عامل حمله به آرامکو به نتیجه نرسد، بسته می ماند.

به نظر می رسد ایران در صدد تحقق دو هدف به صورت همزمان است؛ از یک سو، تلاش می کند تجاوزی که به عربستان شد را امری خارج از موضوع دریانوردی آزاد در ابهای خلیج فارس به شمار آورَد و از سوی دیگر، از بین المللی شدن تنگه هرمز جلوگیری کند؛ از این رو، فکر همکاری بین دولتهای خلیج فارس را مطرح می کند، تا با حضور نظامی دولتهای بزرگ در منطقه مخالفت نماید.

به عقیده برخی کارشناسان عراقی، مأموریت عبدالمهدی با شکست به پایان می رسد؛ چرا که هیچ کس در عربستان آماده قبول پیشنهاد تهران نیست و به این ترتیب، بار دیگر ثابت شد که نخست وزیر عراق، مرد مأموریتهای بی فایده است.

دلیل این تحلیلگران برای عقیده مذکور آن است که خود عراق هم بعنوان طرف احتمالی حمله به تاسیسات سعودی مطرح است و همین مساله دولتمردان عراق را بر آن داشته است تا با شتاب به سمت عربستان بروند، تا هم موضع خود در مورد حمله اخیر را روشن کنند و هم از دخالت در آن، اعلام برائت نمایند. به فرض درستی این دیدگاه، موضوع میانجی گری عراق برای حل اختلافات بین ریاض و تهران، به کلی منفی می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید