محمد مهاجری: احتمال دارد قالیباف لیست مستقل دهد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ۹:۰۸
    کد خبر :663037

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مجموعه آقای قالیباف هویت ایدئولوژیک سیاسی مشخص و مستقلی ندارد و شاید همین مسئله باعث شود مثل کارگزاران جناح چپ بتواند از بیشتر گروه های اصولگرا، نامزد در لیست انتخاباتی اش قرار دهد.

 

 اصولگرایان هرچند دم از ضرورت وحدت می زنند اما هر سلیقه برنامه انتخاباتی خود را پیش می برد تا اگر وحدت حاصل نشد، شب انتخابات غافلگیر نشود.

 

هرچند قالیباف تا به اینجای کار تأکید خود را بر همگرایی با سایر مجموعه های اصولگرا قرار داده اما هر آن امکان دارد او نیز تصمیم بگیرد با لیست اختصاصی خود وارد کارزار انتخابات مجلس شود.

 

محمد مهاجری درباره وضعیت اردوگاه اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی به نامه نیوز گفت: اصولگرایی با لیست واحد امکان پذیر نیست. یعنی اصلا در تعریف اصولگرایی لیست واحد نمی گنجد. اگر یک دفعه اصولگراها لیست واحد دادند، مطمئنا اصولگرا نیستند.

 

وی افزود: در میان اصولگرایان هر گاه کار سیاسی تشکلی و دسته جمعی به بن بست می رسد، ناگهان تعبیری تحت عنوان «تکلیف شرعی» وسط می آید و آن «تکلیف شرعی» به افراد یا تشکل های سیاسی اصولگرا حکم می کند که باید مستقل به صحنه انتخابات پا بگذارند، حتی به قیمت آنکه رأی نیاورند.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به دیگر دلایل عدم وحدت در اردوگاه اصولگرایی یادآور شد: اصولگرایان در سال های اخیر اصول‌شان متکثر شده است که در این تکثر تضاد هم وجود دارد. ضمن آنکه از رویکرد تمامیت خواهی برخی مجموعه ها نیز نباید غافل شد بنابراین «تکلیف شرعی»، تنوع عقیده ها و سلایق و تمامیت خواهی برخی تشکل ها سه عاملی هستند که مانع تحقق لیست واحد انتخاباتی اصولگرایان می شوند.

 

وی با تأیید احتمال بستن لیست مستقل از طرف محمدباقر قالیباف اظهار کرد: البته آقای قالیباف می تواند طیف بیشتری از اصولگراها را دور خود جمع کند چون از لجستیک بالایی برای انتخابات برخوردار است.

 

این فعال رسانه ای بیان کرد: آقای قالیباف امکانات تبلیغاتی و مالی خیلی گسترده تر و دردسترس تر نسبت به سایر گروه های سیاسی در اختیار دارد، این مسئله واقعیتی است که در ادوار گذشته انتخابات نیز شاهدش بودیم. وضعیت طوری بود که حجم تبلیغاتی برای آقای قالیباف با حاصل جمع سایر کاندیداها برابری می کرد بنابراین هیچ بعید نیست که بیشتر گروه های اصولگرا حاضر باشند برای آنکه از امکانات تبلیغاتی بیشتری برخوردار شوند زیر بلیت آقای قالیباف قرار گیرند.

 

وی درباره احتمال جدایی طیف سنتی اصولگرا و جبهه پایداری از آقای قالیباف ادامه داد: گرچه جبهه پایداری یک تشکل مسنجمی نیست و اعضای آن با هم زیاد دعوا دارند اما احتمال همراهی‌اش با سایر گروه های اصولگرا برای تدوین لیست مشترک تقریبا صفر است. مگر اینکه دستور و تکلیف شرعی برای وحدت از جای دیگری بیاید.

 

مهاجری گفت: برخلاف پایداری، سنتی ها با آقای قالیباف خواهند ماند چون کاندیداهای خیلی زیادی ندارند. اگر آقای مصباحی مقدم و میرسلیم را جدا کنیم؛ تقریبا جریان سنتی کاندیدای نامدار دیگری ندارد. جامعه روحانیت مبارز هم رسما اعلام کرده که ورود به انتخابات نخواهد کرد بنابراین فضای انتخابات بیشتر دست جریان تندرو مثل پایداری و جریان آقای قالیباف خواهد بود.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: البته مجموعه آقای قالیباف یک دست نیست. برخی شان به لحاظ عملگرایی نزدیک به جبهه پایداری هستند، برخی روحیه تکنوکراتی دارند و نزدیک به اصلاح طلبان رفتار می کنند و برخی نیز مشی و منش سنتی دارند بنابراین مجموعه آقای قالیباف هویت ایدئولوژیک سیاسی مشخص و مستقلی ندارد و شاید همین مسئله باعث شود مثل کارگزاران جناح چپ بتواند از بیشتر گروه های اصولگرا، نامزد در لیست انتخاباتی اش قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید