پیشنهاد محسن رضایی: ایجاد ایالت‌های اقتصادی در کشور

    کد خبر :788888

دادن اختیار امور به مدیران ایالت‌های اقتصادی راه حل برون رفت از این وضعیت است.

به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایجاد ایالت‌های اقتصادی و تمرکززدایی از قدرت اقتصادی در پایتخت نه تنها قدرت امنیتی کشور را تضعیف نخواهد کرد بلکه تقویت نیز می‌کند.

محسن رضایی در جلسه هم اندیشی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور به سیاست یارانه می‌دهد در صورتی که نباید اینگونه باشد و باید اداره کشور بر پایه اقتصاد باشد.

به گزارش ایسنا، رضایی افزود: بسیاری از کارشناسان و نخبگان کشور بعد از اتمام جنگ تحمیلی احساس کردند که دشمنان، ایران را در حوزه اقتصاد با مشکلات زیادی مواجه خواهند کرد که اکنون نیز اینگونه شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دادن اختیار امور به مدیران ایالت‌های اقتصادی راه حل برون رفت از این وضعیت است.

رضایی با بیان اینکه سیاست و امنیت باید دست دولت اما اقتصاد دست بخش خصوصی باشد،گفت: ایالت‌های اقتصادی باید ایجاد و فعالیت‌ها بر چارچوب گسترش محیط کسب و کار دنبال شود تا شهرها نیز دوباره هویت پیدا کنند.

او با بیان این مطلب که وقتی ایالت اقتصادی ایجاد می‌شود کشاورزی ،صنعت و سایر بخش‌های اقتصادی راه خود را به درستی پیدا خواهند کرد، افزود: فارس ظرفیت بزرگ حوزه کشاورزی کشور است اما تاکنون این بخش با صنعت گره نخورده است.

رضایی خاطرنشان کرد: باید سیاست با مدلی علمی از اقتصاد جدا شود که این الگو از نظر من ایجاد ایالت‌های اقتصادی است و دولت مرکزی نیز باید تیم اقتصادی داشته باشد که فهم علمی و درستی از این حوزه داشته باشند.

احتمال خطر امنیتی به دلیل عملکرد اقتصادی

او با پیش‌بینی احتمال خطر امنیتی به دلیل عملکرد اقتصادی اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که میراث شهدا نیز به دلیل عملکرد نامناسب در حوزه اقتصاد از بین برود.

رضایی ادامه داد: ریل اقتصاد کشور از دهه ۵۰ از مسیر اصلی خارج شده و باید به مسیر درست بازگردانده شود.

او اضافه کرد: فعالیت دولت مرکزی باید به سیاست ، دفاع ،امنیت و نظارت محدود و اقتصاد باید بصورت مردمی و به شکل ایالتی اداره شود و دولت مرکزی تنها بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی بایذ مطالبه گری کنند، عنوان کرد: نماینده کارآفرینان جامعه باید مطالبه‌گری کنند و اگر مجموعه اعضای اتاق بازرگانی کشور به موقع و صریح مطالبه‌گری نکنند مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی ایجاد خواهد شد

۶۰ درصد سپرده‌گذاری ها از فارس خارج می‌شود

رضایی خاطرنشان کرد: اهالی استان فارس مبالغ زیادی از نقدینگی را در بانک‌ها سپرده گذاری می‌کنند و این استان مقام سوم کشور را از این نظر دارد اما ۶۰ درصد این پول‌ها از فارس خارج می‌شود و صرف توسعه استان نمی‌شود به گونه‌ای که حتی برای تامین اعتبار اتمام طرح‌های نیمه تمام از جمله پروژه‌های شاخص مثل آزادراه شیراز-اصفهان و یا ‌ راه آهن بوشهر شیراز تخصیص نمی‌یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید