یک استاد دانشگاه:

مجازات و برخوردهای قضایی برای مبارزه با مواد مخدر کارساز نیست

    کد خبر :380400

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: پیامدهای منفی اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی زیان‌های جبران‌ناپذیری برای سلامت فرد و جامعه به همراه دارد، به همین دلیل ضرورت مقابله با این معضل اجتماعی دو چندان است و مسوولان باید با ارائه راهکارهای مختلف از گسترش این مشکل جلوگیری کنند.

سینا آذربایجانی افزود: یکی از راهکارهای مقابله با اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی جلوگیری از فروش و امکان دسترسی به آن است و فرهنگ‌سازی در این زمینه و بهره‌گیری از ظرفیت مبلغان مذهبی در راهنمایی و توصیه به مردم می‌تواند در تحقق مسیر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر موثر باشد.

وی، تغییر نگرش اجتماعی جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان را از دیگر راهکارهایی دانست که می‌توان برای کاهش مصرف مواد اتخاذ کرد.

آذربایجانی ادامه داد: با آگاهی دادن به مردم، استفاده از نهادهای مدنی و سمن‌ها و حتی مطبوعات مسلما به موفقیت بیشتری در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر خواهیم رسید.

به گفته این جامعه شناس، همه می‌دانند که موادمخدر ناپسند، مذموم و خطرآفرین است، اما کشور ما در محل ترانزیت موادمخدر قرار دارد، بیکاری، حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی مزید بر علت در استفاده از این مواد شده است، لذا باید در کنار اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر نسبت به کاهش آسیب‌ها و کنترل شرایط موجود نیز اقدام کرد، در غیر این صورت نمی‌توان به موفقیت چشمگیری دست یافت.

به گزارش ایسنا، آذربایجانی تصریح کرد: ما در جامعه دچار گسست شده‌ایم، گسست موجود یک واقعیت تلخ است که برخی از مسوولان حاضر به قبول آن نیستند، بخشی از این گسست جوانانی هستند که در دام اعتیاد قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر حرکت و جهشی است که در پی اتحاد و همدلی مسوولان و آحاد مردم تحقق می‌یابد و باید قبول کنیم که مواد مخدر نابودی توسعه کشور را منجر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، استاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: امروزه بحث مجازات و برخوردهای قضایی برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر کارساز نیست، باید فرهنگ‌سازی میان مردم در مورد آشنایی با انواع مواد، عوارض، خطرات، بحث پیشگیری و درمان معتاد مورد توجه قرار گیرد.

آذربایجانی تاکید کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد بحث جدی و مهم است که باید رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما که بیشترین مخاطب را دارد، بیشتر به این موضوع بپردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید