متیس: برای رسیدن به صلح، ایران و شبه نظامیانش باید از سوریه خارج شوند

    کد خبر :405678

وزیر دفاع آمریکا می گوید حضور نظامی آمریکا در سوریه تنها برای مبارزه با داعش است اما برای رسیدن به صلح در سوریه ایران و شبه نظامیان آن باید از سوریه خارج شوند.

به گزارش ایرنا، جیمز متیس عصر سه شنبه در موسسه صلح ایالات متحده که با موضوع استراتژی دفاعی آمریکا سخن می گفت، افزود: حضور ما در سوریه برای مبارزه با داعش است و این اختیاری است که از رئیس جمهوری و کنگره برای استفاده از نیروی نظامی داریم.
وی ادامه داد: همزمان پمپئو وزیر خارجه درباره مناطق آزاد شده در حال رایزنی دیپلماتیک است. ائتلاف مناطق را آزاد می کند و به مردم تحویل می دهد و باید آنها از توانایی کافی در برابر بازگشت داعش و توقف نفوذ ایران برخوردار شوند.
وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد: این همان جایی است که فرایند ژنو به ایران می گوید وقتی که هیچ کار مفیدی انجام نداده اید، هیچ چیزی به شما ارتباط پیدا نمی کند. شبه نظامیان حزب الله شما در لبنان علیه دولت عامل بی ثباتی هستند و آنها در سوریه هم حضور یافته اند.
متیس که حضور نیروهای تحت امرش بدون مقررات بین المللی و موافقت دولت قانونی سوریه است، مدعی شد:مایلم بگویم برای حرکت به سمت صلح آنها باید از سوریه خارج شوند.
وی تصریح کرد: نیروهای آمریکا و ناتو در عراق مشغول آموزش نیروهای عراقی هستند اما در اینجا هم حضور ایران خیرخواهانه نیست و باید این مساله را از مردم ایران متمایز کنیم.
وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: برای مردم ایران، جنگ در سوریه یا تبدیل عراق به حیاط خلوتی برای تهران بی معنا است و صرفا منابع زیادی که می تواند به مردم کمک کند را هدر می دهد.
متیس که خود را به جای وزیر دفاع، وزیر صلح نامید از روسیه هم خواست به فرایند ژنو بپیوندند و از آن حمایت کند.
وزیر دفاع آمریکا درباره آینده سیاسی سوریه هم گفت: من فکر می کنم که در نهایت اسد باید از قدرت خارج شود. به نظر نمی ررسد انتخاباتی که تحت نظارت رژیم سوریه اجرا شود، برای مردم سوریه یا جامعه بین المللی اعتبار داشته باشد.

**یمن
متیس دیگر مشکل منطقه را یمن نامید که رنج وسختی های آن متوجه مردم این کشور است و افزود: ما از همه طرف ها به خصوص حوثی ها و ائتلاف خواسته ایم در ماه نوامبر در سوئد با یکدیگر درباره راه های حل و نه مسایل فرعی گفت وگو کنند.
وی ادامه داد: باید این مذاکرات به سمت غیرنظامی کردن مرزها و رفع نگرانی سعودی ها و اماراتی ها از شلیک موشک به شهروندان، فرودگاه ها و مناطق شهری آنها حرکت کند.
رئیس پنتاگون اضافه کرد: همه موشک هایی که از سوی ایران منتقل شده اند باید تحت نظارت بین المللی قرار گیرد. آنها می توانند موضوعاتی را احصا کنند که شرایط به گذشته بازگرداند و دولتی داشته باشند که اجازه می دهد حوثی ها جنوب را به صورت محلی در اختیار داشته باشند.
متیس با تاکید بر اینکه باید بر اساس جدول صلح، آتش بس ، دور شدن نظامیان از مرزها و از بین بردن موشک ها انجام شود، تصریح کرد: نمی شود بگویند در آینده این کارها را انجام می دهیم، این ها باید ظرف مدت 30 روز آینده انجام شود.
وی تاکید کرد: این مسایل می تواند در سوئد مطرح شود و جنگ پایان یابد؛ من معتقدم که سعودی ها و امارات آماده هستند.
وزیر دفاع آمریکا درباره حمایت این کشور از ائتلاف سعودی در حمله به یمن هم گفت: ما تنها کمتر از 20 درصد سوخت هواپیماهای آنها را تامین می کنیم و به آنها آموزش می دهیم چگونه مناطق امن ایجاد کنند.

**پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه
متیس همچنین به مساله پیمان موشک های هسته ای میان برد میان آمریکا و روسیه اشاره کرد و گفت: اکنون روسیه چندین واحد مسلح به این سلاح ها را در اختیار دارد و نشان می دهد که به طور روشن این پیمان را نقض کرده است.
وی در عین حال افزود: ما همه چیز را که می توانیم به صورت دیپلماتیک پیگیری کنیم و دیپلمات ها هنوز هم تلاش می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید