مالیات بر خانه هایی که بیش از 120 روز خالی باشند

    کد خبر :796878

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: خانوارهایی که بیش از دو واحد مسکونی (یکی در شهر محل سکونت و دیگری در شهر و روستایی غیر از محل سکونت) داشته باشند و بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، مشمول مالیات می‌شود.

«محمود محمودزاده» افزود: جریمه مالیات بر خانه‌های خالی برای اشخاص حقیقی در سال اول ۶ برابر ارزش اجاره واحد، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر است و. برای اشخاص حقوقی واحدهای خالی در سال نخست ۱۲ برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر می‌شود.

وی درخصوص الزام مالکان و سرپرستان خانوار به ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک و اسکان به نشانی http://amlak.mrud.ir و دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستاجر از ۱۹ فروردین به مدت ۲ ماه ملزم به ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک و اسکان، هستند.

وی درخصوص خانه‌های خالی و دریافت مالیات از آنها بر اساس قانون مالیات گفت: اطلاعاتی که سرپرستان خانوار در سامانه املاک و اسکان ثبت می‌کنند، درصورتی مشمول مالیات نمی‌شود که سرپرست خانوار مالک یک واحد در شهر محل سکونت و یک واحد نیز در شهر و یا روستایی غیر از شهر محل سکونت خود باشد.

محمودزاده افزود: خانوارهایی که بیش از دو واحد مسکونی (یکی در شهر محل سکونت و دیگری در شهر و روستایی غیر از محل سکونت) داشته باشند و بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول مالیات می‌شود.

گفتنی است؛ روز ۱۶ دی ماه ۹۹ رئیس جمهوری قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. بر اساس این قانون که در جلسه علنی ۵ آذر ۹۹ مجلس تصویب و ۲۶ آذر به تایید شورای نگهبان رسید، هر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه می‌شود.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید