ماسک زدن از شنبه در تهران اجباری می‌شود

    کد خبر :751451

معاون کل وزارت بهداشت، از اجرای اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه، خبر داد.

ایرج حریرچی، در خصوص وضعیت فعلی بیمارستان‌ها در خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر، اکثر استان‌های کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد.

وی افزود: در استان تهران که وضعیت حادتری را مشاهده می‌کنیم، در حال حاضر، در بیمارستان‌ها، ۴۷۹۳ بیمار کرونایی بستری داریم که ۹۴۸ بیمار در بخش‌های ICU تحت مراقبت هستند.

حریرچی بیان کرد: با وجود اینکه به دلیل شرایط کرونایی ۲۰ تا ۳۵ درصد پذیرش بیماران عادی را در بیمارستان‌ها کاهش دادیم، در لحظه کنونی، ۳۱۱ بیمار در اورژانس‌ها منتظر هستند تا به بخش‌های بستری منتقل شوند، اما به دلیل کمبود تخت دچار مشکل هستیم، البته در ۲۴ ساعت آینده این مشکلات مرتفع شده و بیماران به بخش منتقل می‌شوند، اما بازهم بیماران جدیدی مراجعه می‌کنند که باید بستری شوند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی دچار فرسودگی شده‌اند، اظهار کرد: مثلاً در شرایط عادی ۱۰ درصد بیماران به اکسیژن نیاز دارند، اما ۱۰۰ درصد بیماران کرونایی به اکسیژن آن هم ۱۰ لیتر در دقیقه نیاز دارند. ما دستگاه‌های اکسیژن ساز و مخازن زیادی را اضافه کرده‌ایم، اما مجبور هستیم در بعضی از مراکز حتی از کپسول اکسیژن استفاده کنیم. همچنین، دستگاه‌های سی تی اسکن که برای تعداد معینی تست در روز طراحی شده بودند، باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ تست برای ریه افراد مبتلا انجام دهند.

وی با اشاره به فرسودگی شغلی نیروهای انسانی، گفت: نیروهای انسانی بخش بهداشت و درمان هفت ماه پی در پی مشغول خدمت رسانی هستند. در بعضی از بیمارستان‌ها روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در مرخصی استعلاجی کرونا به سر برده و به قرنطینه می‌روند و در نهایت، تعداد بهبود یافته، تعدادی از آنها بستری و تعدادی نیز شهید می‌شوند. متأسفانه اقلیت ناهمراه جامعه، اکثریت همراه را دچار مشکلات شدیدی همچون، ابتلاء، بستری و مرگ می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه اجرایی خواهد شد. اصل جریمه نیز تصویب شده است. در مورد میزان جریمه و نحوه اعمال آن نیز کارشناسی‌های مختلفی در حال انجام است. دیروز پیش نویس مصوبه‌ای مبنی بر مجازات “افراد کرونایی که اطلاع دارند به کرونا مبتلا هستند، اما در جامعه تردد می‌کنند”، نیز تهیه شد تا مجازات‌های قابل توجهی نیز برای آنها وضع شود.

به گزارش مهر،حریرچی در خصوص اعمال محدودیت‌ها در تهران، گفت: مصوبه فعلی تا شنبه ۱۸ مهر ادامه دارد و این مصوبه قابل تمدید است و در هفت استان اجرا می‌شود، برای برخی استان‌ها نیز تقاضا شده تا اجرایی شود. اما ما نگران رفتار متناقض مردم هستیم. قرار نیست که با تعطیلی مدارس و مشاغل، آمار مسافرت‌ها و حضور مردم در مراکز خرید و پاساژها و.. افزایش یابد. اگر تعطیلی اعمال می‌شود، برای این است که مردم در منزل بمانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید