تاثیر استفاده از ماسک دوم در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴
    کد خبر :784489

آزمایش‌ها نشان می‌دهد اندازه بودن ماسک و چسبیدن آن روی صورت و زدن دو ماسک روی هم احتمالا خطر انتقال ویروس کرونا را به طور قابل‌توجهی کم می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در ماه ژانویه تجربیاتی را انجام دادند تا دریابند زدن ماسک پارچه‌ای روی یک ماسک پزشکی سه‌لایه و گره زدن بندهای گوشی ماسک جراحی و بعد تو زدن بخش اضافی نزدیک صورت چه اثری می‌تواند بر محافظت در برابر انتقال ویروس کرونا داشته باشد.

آنها دریافتند که هر دوی این شیوه‌ها در شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی تا بیش از ۹۰ درصد باعث کاهش قرارگیری در معرض ذرات «هواپخش» (آئروسل) می‌شوند.

داده‌ها همچنین نشان داد که ماسک زدن در مقایسه با اصلا ماسک نزدن به کاهش تماس با ذزات هواپخش در اندازه قطرک‌های تنفس انتقال‌دهنده کووید-۱۹ کمک می‌کند.

راشل ولنسکی، مدیر CDC به خبرنگاران گفت این تجربیات نشان می‌دهند که «ماسک موثر است و هنگامی که ماسک اندازه صورت شما باشد و به درستی پوشیده شود، بیشترین تاثیر را دارد.»

ولنسکی افزود استفاده از وسائل چندبار مصرف برای اندازه کردن ماسک روی صورت هم گزینه مناسبی است

نتایج یک تجربه دیگر نشان داد که ماسک‌های پزشکی گره‌زده‌نشده به تنهایی در یک سرفه شبیه‌سازی‌شده از عبور ۴۲ ذرات هواپخش جلوگیری می‌کنند و در استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای به تنهایی این رقم ۴۴.۳ درصد است.

همراه کردن ماسک پزشکی و ماسه پارچه‌ای مانع از عبور ۹۲.۵ درصد ذرات ناشی از سرفه شد.

در یک تجربه دیگر انتشار کروناویروس در هنگام تنفس در شرایطی که یک یا هر دو نفر به درستی ماسک زده‌اند، شبیه‌سازی شد. در سناریوی اول که فقط یک منبع پخش‌کننده ذرات هواپخش ماسک داشت، با استفاده از دو ماسک روی هم تماس با کروناویروس ۸۲.۲ درصد کاهش یافت و هنگام استفاده از ماسک جراحی گره‌زده کاملا چسبیده روی صورت و توزده شده این رقم ۶۲.۹ درصد بود.

هنگامی که هر دو منبع تولیدکننده و دریافت‌کننده ذرات هواپخش ایجاد شده در شبیه‌سازی تنفس دو ماسک روی هم و چسبیده به صورت یا ماسک‌های گره‌زده یا تو زده پزشکی داشتند، میزان تماس دریافت‌کننده با ذرات هواپخش به ترتیب ۹۶.۴ و ۹۵.۹ درصد کاهش یافت.

جان بروکس، مدیر پزشکی CDC به خبرنگاران گفت در حالیکه گونه‌های واگیرتر ویروس در جامعه در حال گردش هستند، «هر کاری بتوانیم انجام دهیم تا ماسک بهتر اندازه صورت باشد و روی آن بچسبد، باعث می‌شود ماسک بهتر کار کند و ما سریع‌تر می‌توانیم پاندمی کرونا را پایان دهیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید