مازندران با یک سیل “کن فیکون” می‌شود؟

    کد خبر :454564

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران معتقد است: با وجود پیشرفت‌هایی که در جهان برای مقابله با حوادث طبیعی رخ داده است اما در کشور ایران و به ویژه مازندران هنوز قدرت مقابله با بلایای طبیعی به ویژه در حوزه پیشگیری به صورت مطلوب وجود ندارد.

رستم زرودی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد میزان آمادگی مازندران در برابر حوادث طبیعی اظهار کرد: با توجه به اینکه مدیریت بحران شامل پیش بینی، پیشگیری و بازسازی پس از حادثه است باید گفت این استان آمادگی مطلوبی در برابر حوادث طبیعی ندارد.

وی با بیان اینکه مازندران در حوزه پیشگیری از حوادث طبیعی عملکرد ضعیفی دارد، یادآورشد: یکی از دلایل عدم آمادگی در حوزه پیشگیری، نبود ارتباط خوب بین پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی است.

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه یکی از مهم ترین اصول پیشگیری از بلایای طبیعی، استفاده از کمک های بخش خصوصی است، گفت: پیمانکاران به دلیل معوقات بانکی و مشکلاتی که دستگاه های اجرایی برای آن ها ایجاد کرده اند دچار بی‌اعتمادی شدند. دستگاه های اجرایی در گام اول برای ایجاد یک آمادگی مطلوب باید اعتماد بخش خصوصی را جلب کنند.

منفعت طلبی برخی پیمانکاران در صورت بروز حوادث طبیعی

زررودی با اشاره به اینکه نکته دوم، منفعت طلبی برخی پیمانکاران است، خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه های اجرایی با پیمانکارانی قرارداد بسته‌اند تا در صورت بروز حوادث از جانب آن‌ها حمایت شوند اما برخی پیمانکاران بر اساس منافع خود حرکت می‌کنند. همین امر سبب شده تا دستگاه‌های اجرایی ظرفیت، توانمندی و تجربیات مناسبی برای جلوگیری از وقوع خسارات در حوادث طبیعی نداشته باشند.

تعمیر نشدن پل تنکابن بعد از سیل اخیر پس از گذشت چند ماه

مدیرکل سابق مدیریت بحران استان مازندران با اشاره به سیل اخیر غرب استان اظهار کرد: پل شعیب کلایه در تنکابن که به واسطه سیل تخریب شده بود هنوز پس از چندین ماه از وقوع آن حادثه بهسازی و تعمیر نشده است و این خود نشان از عدم توانمندی مدیریت بحران در استان مازندران دارد.

وی در ادامه در مورد مهم ترین خطراتی که مازندران را در لحظات اولیه حوادث طبیعی تهدید می کند،خاطرنشان کرد: نبود زیرساخت های مناسب شاید یکی از مهم ترین عوامل تهدیدکننده پس از حوادث طبیعی باشد. قبل از وقوع هرگونه حادثه‌ای باید نقاط حادثه خیز استان، شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد.

لحاظ نشدن مکان‌هایی برای اسکان اضطراری در نقاط حادثه خیز

وی با بیان اینکه باید در نقاط حادثه خیز مکان‌هایی برای اسکان اضطراری لحاظ شود، گفت: باید شهرستان هایی که زمینه بروز حوادث طبیعی را دارند شناسایی شده و در این مکان ها سالن‌های چندمنظوره با امکانات مجهز استقرار یابد. در حال حاضر مکان مناسبی برای اسکان موقت در مازندران پیش بینی نشده است و در مواقع بحران بیشترین خسارات به تاسیسات دستگاه های اجرایی چون آب، برق، گاز وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: بخشی از تاسیسات دستگاه‌های اجرایی به ویژه شبکه‌های برق استان نیازمند اصلاح شبکه و بازسازی است. با توجه به توسعه شهری مازندران نیاز به اصلاح شبکه در حوزه های مختلف دارد؛ اگر این اصلاحات صورت نگیرد قطعا در آینده و در صورت مواجهه با بلایای طبیعی با مشکلات بزرگی رو به رو خواهیم شد.

وی در مورد مهمترین عوامل مرگ و میر پس از حوادث طبیعی در مازندران اظهار کرد: نبود امکانات بهداشتی کافی یکی از عوامل افزایش مرگ و میر پس از حوادث طبیعی است. در حوزه روانی باید استان دارای یک کادر مجرب باشد تا بتواند آرامش روانی را به حادثه دیدگان القا کند.

وی با بیان اینکه تبعات و عوامل مرگ و میر در هر نقطه متفاوت است، افزود:به عنوان مثال در مناطق کوهستانی حیوانات درنده و در مناطق شهری با ضعف مدیریت شهری به ویژه شهرداری‌ها وجود سگ های ولگرد می تواند عامل ناامنی و شیوع بیماری در زمان پس از حادثه باشد.

*ظرفیت تخت بیمارستان های مازندران در مواقع بحران کافی نیست

زررودی در ادامه ظرفیت تخت بیمارستان های استان را برای مواقع بحران کافی ندانست و خاطرنشان کرد:همه استان ها باید در چنین مواقعی استان های کمکی برای انتقال بیماران داشته باشند که در این زمان ها کاربری و نقش فرودگاه های مازندران بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد مقاوم سازی بیمارستان های استان در برابر بلایای طبیعی نیز اظهارکرد:در حال حاضر تنها در مدارس و زندان ها مقاوم سازی مناسبی صورت گرفته و بیمارستان ها هنوز به حد مطلوب خود نزدیک نشده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید