مأموریت پایان یافته خلیل‌زاد در افغانستان/ داستان توافق پنهانی خلیل‌زاد با طالبان چیست؟

    کد خبر :854375
استعفای زلمی خلیل زاد

زلمی خلیل‌زاد از سمت خود به عنوان نماینده آمریکا در امور افغانستان استعفا داده است؛ به گفته بلینکن، معاون خلیل‌زاد مسئولیت‌های او را ادامه خواهد داد. تحولات اخیر شایعات پیشین در خصوص توافقات پنهانی میان خلیل‌زاد و طالبان را تقویت کرده است. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد خلیل‌زاد قربانی دولت بایدن، برای آرام‌سازی افکار عمومی داخلی آمریکا است.

«بازتاب»؛ سعادت شریفی‌پور- «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه ایالات‌متحده در افغانستان که مذاکرات طالبان و این کشور به نام و ابتکار او شناخته می‌شود، از سمت خود استعفاء کرده است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «تام وست»، معاون خلیل‌زاد مسئولیت‌های او را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش «رویترز» از کابل، «عبدالقهار بلخی»، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در واکنش به این استعفا، با بیان «پیشرفت خوب» در مذاکرات با آمریکا به سرپرستی خلیل‌زاد، اظهار امیدواری کرده است که با تعیین تام وست، «حرکت رو به جلو» ادامه یابد؛ عبدالقهار بلخی همچنین تأکید کرده است که با اجرای کامل توافقنامه دوحه، روابط بین دو دولت عادی شود.

خلیل‌زاد توانست برنامه خروج نیروهای ایالات‌متحده از افغانستان را به اسم مذاکرات صلح افغانستان به جهانیان بفروشد؛ امضای قرارداد میان خلیل‌زاد و طالبان، در واقع دولت کابل را بیش‌ازپیش بی‌اعتبار کرد.

به طور معمول با پایان یافتن دولت ترامپ، زلمی خلی‌لزاد نیز باید از سمت خود کنار می‌رفت، اما پروژه‌ای که به دست او سپرده شده بود، ماهیتی فراحزبی داشت؛ لذا دولت بایدن نیز تصمیم گرفت تا پایان یافتن سناریوی طراحی شده توسط او برای افغانستان، با خلیل‌زاد همکاری کند.

اکنون پس از نزدیک دو ماه از خروج فرارگونه آمریکا از افغانستان و رها شدن بسیاری از همکاران افغانستانی این کشور، شایعات پیشین در خصوص وجود توافق‌های پنهانی میان خلیل‌زاد و «ملا برادر» تقویت شده است؛ موضوعی که از مواضع و رخدادهای ماه‌های گذشته می‌توان نشانه‌هایی برای آن یافت.

نکته این که مذاکرات اخیر طالبان و ایالات‌متحده در دوحه برای اطمینان دادن به طالبان درباره ادامه مسیر توافق، بدون حضور خلیل‌زاد صورت گرفته است. این تغییر نشان می‌دهد که از نظر ایالات‌متحده، افغانستان وارد مرحله جدیدی شده است و یک ثبات نسبی بر آن حاکم شده است.

طالبان نیز در اظهارنظر خود نشان داده‌اند که به وعده‌های آمریکا، اطمینان نسبی دارند و امیدوار هستند مسیر طراحی شده، حتی بدون حضور خلیل‌زاد نیز ادامه پیدا کند.

خروج فرارگونه ایالات‌متحده از افغانستان یک قربانی لازم داشت تا دولت بایدن بتواند در داخل کشور به افکار عمومی پاسخ دهد؛ در این شرایط، خلیل‌زاد که مأموریت خود را با «موفقیت» به پایان رسانده، بهترین گزینه برای قربانی شدن بود.

ساختارهای طراحی شده توسط خلیل‌زاد، مسائل آتی افغانستان را شکل خواهد داد؛ او توانسته است نیروهای ایالات‌متحده را از خاک افغانستان خارج کند و هزینه‌های نظامی و انسانی آن در افغانستان را به پایان برساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید