لزوم هوشمندسازی شبکه توزیع تجهیزات پزشکی

    کد خبر :662594
لزوم هوشمندسازی شبکه توزیع تجهیزات پزشکی

دبیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی گفت: یکی از معضلات اساسی در حوزه تجهیزات پزشکی، عدم وجود شبکه توزیع هوشمند و تحت نظارت وزارت بهداشت است.

مهرداد سرهنگی، دبیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی ، در خصوص توزیع اقلام قاچاق، تقلبی، تاریخ مصرف گذشته و فاقد اصالت و ضرورت راه اندازی شبکه پخش نظام مند و تحت نظارت وزارت بهداشت اظهار داشت: متاسفانه یکی از معضلات اساسی در حوزه تجهیزات پزشکی، عدم وجود شبکه توزیع ساختارمند و قابل رصد است و همین موضوع مشکلات متعددی را بوجود آورده که یکی از آن ها، امید سودآگران سلامت به توزیع کالای قاچاق و فاقد اصالت است.

 

وی ادامه داد: اینکه کالا به چه شکل از مرحله تولید یا واردات به دست مصرف کننده می رسد، از آنجایی حائز اهمیت بسیار است که اتفاقات متعددی در مسیر توزیع ممکن است رخ دهد و همه این ها باید تحت نظارت و رصد باشد.

 

دبیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی افزود: اینکه یک کالا در کجا مصرف می شود و مصرف کننده نهایی آن کیست یا کدام موسسه پزشکی است و اینکه زنجیره توزیع به چه شکل عمل کرده و آیا استانداردهای لازم در تامین، نگهداری و حمل و نقل کالا را رعایت کرده، موضوعات مهمی هستند که در شرایطی به صورت شفاف و درست قابل رصد می شوند که شبکه توزیع رسمی و نظام مند وجود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که حوزه تجهیزات پزشکی نسبت به حوزه دارو بسیار وسیع تر و گسترده تر است، چه از لحاظ تعداد اقلام و چه از لحاظ تعداد شرکت ها و بهمین دلیل راه اندازی شبکه رسمی و نظام مند در حوزه تجهیزات پزشکی که در آن همه چیز در لحظه قابل رصد و مونیتورینگ باشد و از حلقه نخست تا نقطه پایانی شفاف و قابل گزارش گیری باشد، یک کار بزرگ ملی و یک پروژه کلان است که نیازمند زمان، برنامه ریزی جامع و کار کارشناسی زیاد است و نباید با آن به صورت یک کار کوچک و دم دستی برخورد شود.

 

به گفته سرهنگی، یکی از موضوعاتی که عدالت در عرضه و تقاضا را تحت شعاع قرار می دهد، همین بحث عدم وجود شبکه ساختارمند توزیع است.

 

دبیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی افزود: بحث اصالت کالا و نیز بحث تاریخ انقضای محصولات پزشکی، موضوعات مهمی هستند که معمولا دغدغه خاطر نسبت به آنها زیاد است و اگر شبکه توزیع رسمی و نظام مند شکل بگیرد، در این خصوص می توان بر اساس گزارش های آماری، دقت نظر به خرج داد و جلوی انحرافات بسیاری را گرفت. ضمن این که به این صورت، بر اساس آمارهای مصرف می توان نیازسنجی ها را دقیق تر انجام داده و میزان تولید یا واردات را بر اساس آمارهای تقاضا، تنظیم کرد.

 

به گفته سرهنگی، متاسفانه آمار مصرف خصوصا در حوزه ملزومات پزشکی چندان دقیق و عیان نیست و همین عدم وجود آمار، مشکلات و معضلاتی را برای برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها بوجود آورده است و اگر بحث توزیع به صورت شبکه ساختارمند شکل بگیرد، قطعا می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

 

وی با اشاره به نقش مسئولین فنی تجهیزات پزشکی در این فرآیند تاکید کرد: شفاف بودن عملکرد ها در زنجیره پخش و رصد کالا از مرحله تولید یا واردات تا مرحله مصرف، یک نیاز اساسی در نظام بهداشت و درمان کشور است که خود به خود و به راحتی حاصل نمی‌شود، بلکه نیازمند تمهیدات مختلفی است و در این مسیر، نقش مسئولین فنی تجهیزات پزشکی سرنوشت ساز است.

 

سرهنگی تاکید کرد: کنترل کیفیت، اصالت، استانداردها، شرایط نگهداری، شرایط حمل و نقل، گواهی مبدا و ده‌ها مولفه دیگر که برای وزارت بهداشت حائز اهمیت است، می تواند توسط مسئولین فنی تجهیزات پزشکی رصد و نظارت شود.

 

دبیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی با اشاره به ضرورت بهره برداری از پتانسیل‌های متخصصین تجهیزات پزشکی، تصریح کرد: ایجاد شبکه نظام‌مند توزیع، علاوه بر اینکه نظارت، رصد و پایش اقلام پزشکی را سهل الوصول می‌سازد، می‌تواند بستری فراهم کند برای ایجاد اشتغال موثر جوانان تحصیل کرده کشورمان و به این صورت مردم و نظام بهداشت و درمان کشور از مزایای دانش و تجربه و تخصص این جوانان می توانند بهتر و بیشتر بهره‌مند شوند.

 

وی افزود: این موضوع حتی برای سازمان های بیمه‌گر نیز می‌تواند مفید باشد، چرا که اگر نظارت درستی بر صورت حساب‌های تجهیزات پزشکی انجام شود، قطعا صرفه جویی مناسبی را می‌تواند در هزینه‌های سازمان‌های بیمه گر در این حوزه ایجاد کند. سازمان‌های بیمه گر باید در این خصوص مطالبه گری کنند، به این صورت که پرداخت صورتحساب ها باید موکول به امضا یا تاییدیه مسئول فنی تجهیزات پزشکی شود.

 

به گفته سرهنگی، زمانی می‌توان عملیات را به درستی و به صورت سیستماتیک در شبکه توزیع رسمی و شفاف، ترتیب داد که نگرش استراتژیک به کل زنجیره پخش حاکم باشد و این مهم، در شرایطی اتفاق می افتد که جایگاه مسئولین فنی تجهیزات پزشکی، از لحاظ ساختاری و قانونی حائز قدرت، اختیارات و اعتبار لازم برای تاثیرگذاری باشد. بنابراین یکی از مهمترین توقعات ما آن است که جایگاه تجهیزات پزشکی و نیز جایگاه مسئولین فنی مربوطه و همچنین جایگاه متخصصین تجهیزات پزشکی، به خوبی در نظام بهداشت و درمان کشور دیده شود.

 

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تنوع بسیار زیاد کالاها و شرکت ها در حوزه تجهیزات پزشکی، رصد کالا در زنجیره توزیع، موضوع بسیار مهمی است که پیچیدگی های زیادی دارد و وزارت بهداشت باید از پتانسیل همه ذینفعان این حوزه برای تحقق سیاست های کلان خود بهره برداری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید