لزوم توجه بیشتر ایران به عضویت در گروه بریکس

    کد خبر :852918
لزوم توجه بیشتر ایران به عضویت در گروه بریکس

اصغر ابراهیمی اصل سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در نشستی با موضوع «اولویت اقتصادی و تجاری دولت سیزدهم در نگاه به شرق» به قدرت کشورمان در حوزه فناوری اشاره کرد و تولید موشک با بُرد حداقل ۲ هزار کیلومتر و همچنین ساخت پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) و سایر محصولات دفاعی را به عنوان مصداق بارز آن دانست.

وی سپس به پیمان بریکس (پیمان کشورهای نو ظهور) اشاره کرد و گفت: این پیمان شامل برزیل از آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی از قاره آفریقا و هند از قاره آسیا بود که با هدف اتحادی برای حفظ خودشان مقابل آمریکا تشکیل شد و در نهایت وقتی دیدند توان آن را ندارند تدبیر کردند و دیپلماسی بسیار فعالی را به کار بردند و با افزودن چین و روسیه، «بریکس» را ایجاد کردند؛ امروز کره جنوبی هم قصد پیوستن به آن را دارد و ما هم می‌توانیم عضوی از آن شویم.

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی نگاه به غرب را اشتباه راهبردی دولت‌های یازدهم و دوازدهم دانست و نگاه به خود و سپس شرق را ضروری دانست و گفت: ظرفیت داخلی کشورمان بسیار غنی است به‌طوری‌که در دولت‌های نهم و دهم، ۶۰۰ شرکت سازنده تجهیزات نفت و گاز ایجاد کردیم و ۳۰۰ پیمانکار صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی داشتیم که به دلیل کوتاهی دولت قبل از بین رفت.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بجای همکاری صرف با چین و روسیه باید به عضویت در گروه بریکس هم توجه کنیم، اظهار داشت: ایران و روسیه باید ضمن رعایت فاصله ایدئولوژیک، امنیت انرژی این گروه را تضمین کنند و سپس خودمان به یک مگامارکت (فروشگاه بزرگ) وصل شویم تا قادر به فروش محصولات خودمان شویم به طوری که فناوری و مواد اولیه وارد کرده و از خام فروشی پرهیز کنیم.

ابراهیمی اصل همچنین با بیان اینکه باید از تجربه دنیا درس بگیریم، به مالزی اشاره کرد که موازی با داشتن سفارتخانه در کشورهای مختلف، سازمانی برای توسعه سرمایه‌گذاری ایجاد کرد و به‌مراتب قوی وارد بازار شد.

به گزارش مهر، وی استفاده از عظمت تمدنی، تاریخی، فرهنگی و ظرفیت‌های خام را ضروری دانست و تأکید کرد: ما ازنظر فنی و مهندسی چیزی کم نداریم بلکه به دلیل دخالت‌های غیرضروری دولت، بخشنامه‌های غیراصولی، نداشتن نقشه راه و نداشتن یک سازوکار در بخش تجارت دچار اشکال هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید