مدیرکل محیط زیست گلستان:

لایروبی، خلیج گرگان را احیا نمی‌کند

    کد خبر :646705
لایروبی، خلیج گرگان را احیا نمی‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با انجام لایروبی و برقراری ارتباط بین خلیج گرگان و دریای خزر، نمی‌توان انتظار ورود آب اضافه به خلیج و احیای سطح خشک‌شده آن را داشت.

 

محمدرضا کنعانی در خصوص آخرین وضعیت طرح احیای خلیج گرگان، اظهار کرد: خلیج گرگان دارای یک اکوسیستم منحصربه‌فرد و متأثر از دو حوزه آبخیز آب شیرین از بالادست و آب‌شور از دریا به خلیج است.

 

وی بیان کرد: نوسانات آب خلیج گرگان منسوب به سابقه بوده و در برهه‌ای در سال ۱۳۴۲، بیشترین پس‌روی آب خلیج و در سال ۱۳۷۵، بیشترین پیشروی آب خلیج را داشتیم و الان نیز این نوسانات در حال انجام است.

 

مدیرکل محیط زیست گلستان اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل پس رفت آب، بخشی از اراضی در مجموعه خلیج گرگان، حالت غرقابی خودش را ازدست‌داده و نگرانی مبنی بر خشک شدن خلیج وجود دارد.

 

کنعانی با تأکید بر اینکه باید تدابیری برای احیای خلیج اندیشیده شود، تصریح کرد: اینکه بگوییم فقط لایروبی کانال‌ها بین دریا و خلیج، راهکار احیای خلیج است، مورد تائید سازمان محیط زیست نیست. سازمان محیط زیست معتقد است که احیای خلیج گرگان نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات است.

 

وی، یکی از این اقدامات را تأمین حقابه آب شیرین رودخانه‌های ورودی به خلیج برشمرد و افزود: کانال‌ها و رودخانه‌ها در استان گلستان و مازندران مورد مطالعه قرارگرفته و حقابه تالاب مشخص‌شده و مراحل نهایی آن را طی می‌کند و بعد از آن به وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

 

مدیرکل محیط زیست گلستان بیان کرد: توسعه آبزی‌پروری، کشاورزی، سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی و غیره در بالادست، یکی از دلایل تأمین نشدن حقابه خلیج گرگان است.

 

کنعانی در خصوص کیفیت آبی که وارد خلیج گرگان می‌شود، گفت: آب ۱۵ رودخانه و کانال ورودی به خلیج را مورد آزمایش قراردادیم که هیچ‌کدام حتی در حد متوسط استانداردهای محیط زیست هم نبودند و در شرایط بد و بحرانی قرار داشتند.

 

وی با اشاره به عوامل آلایندگی آب این رودخانه‌ها، اظهار کرد: ما در نزدیکی خلیج، برخی سکونتگاه‌ها از جمله شهر نوکنده و بندرگز را داریم که نوکنده اصلاً سیستم تصفیه فاضلاب شهری ندارد و در بندرگز هم در بخشی از شهر سیستم تصفیه فاضلاب شهری راه‌اندازی شده است.

 

کنعانی گفت: با توجه به اینکه در سازمان محیط زیست معتقدیم که تراز آب خلیج نسبت به دریا کمی بالاتر است، لذا اگر لایروبی انجام و ارتباط بین خلیج و دریا برقرار شود، آبی وارد خلیج نخواهد شد. اینکه فکر کنیم ۸ هزار هکتار از وسعت خلیج که الان خشک‌شده با لایروبی احیا می‌شود، محقق نخواهد شد.

 

مدیرکل محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد:‌ مشاور طرح نجات خلیج گرگان هم گفته که با لایروبی آبی به خلیج اضافه نمی‌شود اما با این کار تبادل هیدرولوژیکی بین دریا و خلیج برقرار می‌شود.

 

وی بیان کرد: سؤال‌هایی در خصوص مطالعات انجام‌شده توسط مشاور طرح مطرح بوده که نیاز است به آن پاسخ داده شود. مراجع دیگری که بررسی‌هایی انجام دادند، مطالعات مشاور را کافی تلقی نکردند.

 

کنعانی گفت: قطعاً دغدغه سازمان محیط زیست برای احیای خلیج گرگان باید بیشتر از همه ارگان‌ها باشد و اینکه بر یکسری مباحث کارشناسی تأکید دارد، به دلیلی کافی نبودن اطلاعات اولیه برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در این خصوص است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: تصمیم نهایی درباره این موضوع را معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید