لاوروف: امنیت اروپا گروگان بازیهای ژئوپلتیکی واشنگتن شده است!

    کد خبر :426181

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که بوروکراتهای اتحادیه اروپا به دلیل فقدان بصیرت مجوز فعالیت نظامی خطرناک در مجاورت مرزهای روسیه را به آمریکا می دهند؛ امری که امنیت قاره اروپا رابه خطر می اندازد.

به گزارش بازتاب به نقل از راشا تودی، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که بی بصیرتی و نادانی بوروکراتهای اتحادیه اروپا به آمریکا اجازه فعالیت نظامی خطرناک در مجاورت مرزهای روسیه را داده است که این امر به نوبه خود، امنیت کل قاره اروپا را به خطر می اندازد.

لاوروف که روز شنبه در دیدار خود از کشور پرتغال، در مصاحبه ای با روزنامه محلی «پابلیکو» گفت بحران اوکراین که برای توجیه تحریمها علیه روسیه بکار می رود، «هم نتیجه بازیهای ژئوپلتیکی است که آمریکا و متحدانش در شماری از کشورها ایفا می کنند و هم محصول نادانی و بی بصیرتی بوروکراتهای اتحادیه اروپا».

این دیپلمات بلندپایه روسیه در ادامه افزود که رهبری اتحادیه اروپا «با بستن چشمان خود بر روی کودتای مسلحانه در کی یف، نه تنها اصول و ارزشهای خود را قربانی کرد؛ بلکه از رهبری واشنگتن پیروی کرده و به تحریمهای ضد روسیه پیوست».

گفتنی است که در فوریه ۲۰۱۴، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور وقت اوکراین، در پی شورش خشونت بار از قدرت برکنار شد. چندماه پس از آن، دولت جدید در کی یف عملیاتی موسوم به «عملیات ضد تروریستی» را در جنوب شرقی این کشور وبه دنبال امتناع جمعیت محلی از پذیرش نتایج این کودتا به راه انداخت.

مناقشه در دنباس که تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن قربانی داشته، همچنان ادامه دارد. در مقابل، به نظر می رسد که مقامات اوکراین تمایل ندارند به توافق صلحی که پیش از این با دو جمهوری دونتسک و لوگانسک منعقد کرده اند، پایبند بمانند.

لاوروف در ادامه ضمن ابراز تعجب گفت: «و اکنون ما چه داریم؟ ساختار گفتگو میان روسیه و اتحادیه اروپا به طور جدی لطمه دیده است. تولیدکنندگان اروپایی [به دلیل تحریمها و اقدامات متقابل مسکو] متحمل میلیاردها دلار ضرر و زیان شده اند. و این مناقشه ای جدید در قاره اروپا است».

وی در ادامه افزود: «اما آمریکائیان که مسئول اصلی و مستقیم این وضعیت ناسالم در اروپا هستند، متحمل هیچ خسارتی نشده اند».

لاوروف با اشاره به تقویت گسترده نیروهای ناتو طی سالهای اخیر در شرق اروپا گفت: «افزون بر این، آنها از این موقعیت برای آغاز فعالیت نظامی خطرناک در مجاورت مرزهای روسیه و از طریق راه اندازی تسلیحات نظامی جدید در همسایگی ما استفاده می کنند؛ جایی که ما امیدوار بودیم هیچگونه امکانی برای راه اندازی یک جنگ سرد جدید وجود نداشته باشد».

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «امنیت قاره اروپا و ملتهای آن به گروگانی تبدیل شده است که در چنگال سیاستهای مخرب آنسوی آتلانتیک گرفتار شده است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید