لاشه گربه‌ماهی‌های جاسک از قایق صیادان به ساحل رسید؟ / فیلم و عکس

    کد خبر :798231

مسئولان محیط زیست اعلام کردند که در روزهای گذشته دو قایق صید گربه‌ماهی که بیش از ظرفیتشان صید کرده بودند غرق‌ شده و گربه ماهی‌هایی که صید کرده بودند به همراه آب به ساحل جاسک رسیده است. اما آیا صیادان در هر نوبت صید، ۱۰ تن گربه‌ماهی صید می‌کنند؟

روز گذشته بود که تصاویری غافلگیرکننده از لاشه هزاران گربه‌ماهی در ساحل جاسک در فضای مجازی منتشر شد. علت مرگ این گربه‌ماهی‌ها که وزن لاشه‌هایشان بیش از ۱۰ تن تخمین زده می‌شود را مسئولان محیط زیست هرمزگان، غرق شدن قایق‌هایی اعلام می‌کنند که بیش از ظرفیتشان، گربه‌ماهی حمل می‌کردند.

افشین عسکری، رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان به میزان گفت: در نوار ساحلی مقسا، تعداد بسیاری لاشه گربه‌ماهی مشاهده شد که بلافاصله از آنها نمونه برداری شد و نمونه‌ها به مراكز آزمایشگاهی ارسال شدند.

به گزارش میزان، وی در پاسخ به اینکه آیا آلودگی نفتی می‌تواند عامل مرگ گربه‌ماهی‌ها باشد افزود: با توجه به اینكه موردی از بروز آلودگی در منطقه گزارش نشده و با در نظر گرفتن این نکته که تلفات صرفا شامل گربه‌ماهی است و لاشه گونه دیگری از آبزیان مشاهده نشده نمی‌توان آلودگی آب را عامل این تلفات دانست.

عسکری در خصوص این احتمال که عامل مرگ گربه‌ماهی‌ها شیوع یک بیماری باشد گفت: در صورت بروز بیماری در میان افراد یک گونه، تلفات، همه سنین و سایزها را شامل خواهد شد اما در این مورد صرفا سایزهایی مشاهده شد که معمولا توسط صیادان صید می‌شوند. در میان لاشه‌ها، گربه‌ماهی کوچک و نابالغ مشاهده نشد. در نتیجه شیوع بیماری‌ را هم نمی‌توان عامل این تلفات دانست.

وی با اشاره به گزارشی مبنی بر غرق شدن دو قایق صید گربه‌ماهی در روزهای اخیر گفت: به احتمال قوی، این دو قایق، بیش از ظرفیت صید کرده بودند و پس از غرق شدنشان گربه‌ماهی‌های صید شده به همراه آب به ساحل رسیده‌اند.

اما آیا این صیادان برای صید ۱۰ تن گربه‌ماهی مجوز داشته‌اند یا به صورت غیرقانونی این حجم از گربه‌ماهیان را صید کرده‌اند؟ آیا اساسا صیادان در هر نوبت، ۱۰ تن گربه‌ماهی از دریا برداشت می‌کنند؟

رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: این موارد در حیطه کار شیلات است و باید از آنها سوال کنید.

اما متاسفانه تلاش خبرنگار میزان برای گرفتن پاسخ این پرسش‌ها از مسئولان شیلات هرمزگان بی‌نتیجه ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید