قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان می‌تازند

    کد خبر :752996

بررسی روند قیمتی خودروهای پرتیراژ بازار طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که به طور متوسط نرخ این محصولات ۴۰ درصد افزایش یافته است.

در جداول زیر نرخ ۱۳ خودروی پرفروش در ۲۰ مهر ماه و ۲۰ شهریور ماه سال جاری (بازه زمانی یک ماهه) در بازار آزاد آمده است. البته باید در نظر داشت که نرخ‌های ذکر شده، به صورت میانگین بوده و قیمت‌ها به صورت شناور تعیین می‌شوند؛ به عنوان مثال برای خودروی پراید ۱۳۱ نرخ‌هایی از ۱۲۸ تا حتی ۱۴۰ میلیون تومان نیز دیده می‌شود.

۶ خودروی پرفروش سایپا

۷ خودروی پرفروش ایران خودرو

اثرات قرعه‌کشی بر بازار

به گزارش مهر، افزایش بی‌ضابطه قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته به ویژه دو سه ماه اخیر و فاصله فاحش این نرخ‌ها با نرخ‌های کارخانه، نشان می‌دهد که به کارگیری سیاست‌هایی همچون قرعه‌کشی و ثبت نام نتوانسته جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد.

در واقع با توجه به اینکه از سال گذشته شاهد پیش فروش‌های مداوم و تشدید کنترل و نظارت بر قرعه کشی‌ها به عنوان راهکار وزارت صمت جهت ساماندهی بازار خودرو بودیم، انتظار می‌رفت قیمت‌ها کاهش یافته یا حداقل، روند افزایش قیمت‌ها کُند شود اما روند شتابان افزایش قیمت‌ها آن هم رشد لحظه‌ای، نشان می‌دهد که این سیاست مؤثر واقع نشده است و بازار خودرو مسیر خود را می‌رود.

تاکید کارشناسان بر افزایش عرضه جهت مهار بازار

بر اساس این گزارش، آنطور که کارشناسان حوزه خودرو همواره تاکید کرده‌اند تنها راهکار منطقی و دقیق برای مهار قیمت‌ها در بازار، افزایش تولید و به تعادل رساندن عرضه و تقاضاست. اما خودروسازان برای افزایش تولید، خواستار اصلاح قیمت‌هایی هستند که از سوی شورای رقابت برای خودروها اعلام می‌شود. خودروسازان می‌گویند قیمت‌های دستور شورای رقابت عادلانه نیست و موجب زیان سنگین خودروسازان شده است و فقط جیب دلالان را پر کرده است.

حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو منجر به افزایش تولید و کاهش قیمت بازار خواهد شد؟

اکنون بنظر می‌رسد تلاش خودروسازان برای حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری خودرو به نتیجه رسیده است؛ چرا که کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود.

در آخرین جلسه کمیته سیاست گذاری خودرو که توسط وزارت صمت و با حضور برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طراحان طرح «عرضه خودرو در بورس» برگزار شد، خودروسازان تاکید داشتند با توجه به اینکه زیان آنها روزانه در حال افزایش است و طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس مدتی زمان می‌برد تا نهایی شود، فعلاً تصمیمی عاجل برای کاستن از زیان خودروسازان و بهبود شرایط تولید اتخاذ شود. بر این اساس، آنها درخواست داشتند که قیمت حاشیه بازار مبنای فروش خودروسازان قرار بگیرد که این درخواست با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد.

اما کمیته سیاست گذاری خودرو تصویب کرد تا زمانی که طرح مجلس نهایی شود، قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به «هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها» در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتقل شود. قرار است این مصوبه برای تأیید به شورای هماهنگی سران قوا ارائه شود.

براین اساس باید منتظر ماند و دید آیا با حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری، قیمت خودرو در سازمان حمایت به گونه‌ای تعیین خواهد شد که زیان انباشته خودروسازان را کاهش داده و به انگیزه خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش قیمت بازار تبدیل شود یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید