قرارداد مشاوره بازطراحی راکتور اراک با چین امضا شد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ۱۲:۱۰

قرارداد مشاوره‌ بازطراحی با چین در روز 24 فروردین با ملحوظ شدن کلیه ملاحظات سازمان انرژی اتمی ایران نهائی و در پکن امضا شد.

بر اساس پنجمین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه کشورمان که روز شنبه به مجلس شورای اسلامی ارایه شد اعلام شده است که “پروژه مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک طبق برنامه ادامه دارد. بازطراحی مفهومی راکتور توسط متخصصین کشورمان به پایان رسیده و هم‌زمان قرارداد مشاوره‌ بازطراحی با چین مذاکره و در روز 24 فروردین 1396 با ملحوظ شدن کلیه ملاحظات سازمان انرژی اتمی ایران نهائی و در پکن امضا شد.”

این گزارش می‌افزاید: مذاکره بر سر تعیین نوع سوخت راکتور مذکور با طرف چینی در حال انجام است و در اسفند 1395 متخصصان دو کشور به صورت متقابل از مراکز سوخت یکدیگر بازدید کردند. طراحی مراحل بعدی پروژه توسط متخصصان داخلی بر اساس جدول زمان‌بندی و پیش‌بینی شده در حال انجام است.

ماشین IR-6 و IR-8 آینده صنعت غنی‌سازی ایران را رقم خواهند زد

هم‌چنین یکی از مهم‌ترین تحولات سه ماهه گذشته که در این گزارش نیز به آن اشاره شده است موضوع گازدهی به سانتریفیوژ IR-8 است.

این گزارش تاکید دارد که “شروع گازدهی به سانتریفیوژ راهبردی IR-8 در بهمن ماه 1395 بود. این ماشین پیشرفته و قدرتمند با توانی حداقل بیست برابر سانتریفیوژهای موجود IR-1، نقطه عطفی در تحقیق و توسعه غنی‌سازی در ایران است. دو ماشین IR-6 و IR-8 که اکنون هر دو تحت آزمایش با گاز اورانیوم(UF6)  قرار دارند، آینده صنعت غنی‌سازی در ایران را رقم خواهند زد و طبق برنامه طراحی شده توسط سازمان انرژی اتمی کشورمان، پس از اتمام مراحل پیچیده تحقیق و توسعه، به مرحله تولید صنعتی خواهند رسید.”

از دیگر تحولات مهم در سه ماهه گذشته بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، “خرید حدود 137 تن کیک زرد از روسیه است. خرید این محموله که با تائید کانال خرید برجام صورت گرفت، اهمیت زیادی از حیث افزایش ذخایر راهبردی مواد خامِ مورد نیاز برای تداوم و گسترش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان دارد. بدین ترتیب مجموع کیک زرد وارد شده در فضای پسابرجام (پس از روز توافق تاکنون)، به حدود 360 تن بالغ گردیده است که در کل سال‌های پس از انقلاب اسلامی بی‌سابقه است.”

هم‌چنین در این گزارش به این موضوع اشاره شده است که هم‌زمان با ورود محموله 137 تنی کیک زرد از روسیه، بخشی از اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی که در روسیه به امانت گذاشته شده بود با اعلام نیاز از سوی سازمان انرژی اتمی به منظور تولید صفحات سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران براساس مفاد برجام به کشور بازگردانده شد.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام 5 اردیبهشت در وین

بر اساس این گزارش، نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 5 اردیبهشت 1396 در شهر وین برگزار خواهد شد. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک هر سه ماه یک‌بار با حضور جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان اتحادیه اروپایی و کشورهای 1+5 به منظور بررسی روند اجرای برجام و بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات و موانع احتمالی، تشکیل جلسه می‌دهد.

نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 21 دی 1395 برگزار شده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید