قاچاق شیر خشک از سر گرفته شد!

    کد خبر :761857

علی احسان ظفری با اشاره به اینکه بازار محصولات لبنی تعریف ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید خانوار، فروش محصولات لبنی رونقی ندارد.

او افزود: هم اکنون عمده شیر تولیدی پس از تبدیل به شیرخشک از مرزهای کشور قاچاق می‌شود.

ظفری ادامه داد: اگر شیر تولیدی تبدیل به شیرخشک نمی‌شد، به دلیل عدم جذب از سوی کارخانه‌ها سرو صدای دامداران در می‌آمد حال آنکه صنایع لبنی حاضر به خرید با نرخ مصوب بودند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی لبنی با اشاره به اینکه کارخانه‌های لبنی با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، بیان کرد: با وجود شرایط فعلی کارخانه‌ها، دامداران تن به اجرای مصوبه نمی‌دهند و صنایع چاره ای جز خرید با نرخ‌های بالا ندارند. به عنوان مثال هم اکنون هر کیلو شیرخام با نرخ ۴ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود، در حالی که نرخ مصوب ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان است.

این مقام مسئول از رونق قاچاق شیرخشک خبر داد و گفت: از ابتدای سال، ۲ مرحله صادرات شیرخشک داشته‌ایم و مابقی به صورت قاچاق از مرزهای کشور قاچاق می‌شوند، این در حالی است که صادرات شیرخشک مخالفان زیادی داشت و برخی افراد صحبت از رانت می‌کنند که هم اکنون با قاچاق شیرخشک این بحث‌ها مطرح نیست.

به گفته او، با وجود مشخص بودن دریافت شیر کارخانه‌های شیرخشک، اما محصولی در انبارها دپو نیست که دولت با متخلفان امر باید برخورد کند.

ظفری با اشاره به اینکه سرانه مصرف لبنیات در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین است، بیان کرد: هم اکنون سرانه مصرف لبنیات ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم بوده و بی شک شیوع ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید خانوار بر سرانه مصرف تاثیر گذار بوده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در پایان تصریح کرد: اگر دولت به دنبال افزایش سرانه مصرف است، از این رو محصولات لبنی را با قیمت مناسب باید در اختیار مصرف کننده قرار دهد و مابه التفاوت نرخ ارز را مستقیم به تولیدکننده بدهد تا دهک‌های ضعیف جامعه با نصف قیمت فعلی بتوانند اقلام لبنی را مصرف کنند، چرا که در صورت بی تفاوتی دولت، لبنیات از سفره خانوار حذف خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید