با درخواست فنلاند جرقه جنگ هسته‌ای زده شد/ روسیه موشک‌های هسته‌ای خود را به مرز فنلاند اعزام کرد

    کد خبر :910143
اعزام موشک های اسکندر به سمت فنلاند

فنلاند به شکلی رسمی درخواست عضویت در ناتو را مطرح کرده است. هم‌زمان برخی رسانه‌های از اعزام موشک‌های هسته‌ای روسیه به سمت مرزهای فنلاند خبر داده‌اند. عضویت فنلاند در ناتو، این سازمان را با روسیه هم‌سایه خواهد کرد.

بازتاب پس از موافقت اولیه برخی کشورهای ناتو با عضویت سوئد در این سازمان و درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو، برخی رسانه‌ها از اعزام موشک‌های اسکندر به مرز روسیه و فنلاند خبر داده‌اند؛ موشک‌های اسکندر قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند.

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که پیوستن کشورهای شمال اروپا به ناتو، امنیت و ثبات اروپا را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کند.

همچنین مسکو هشدار داده بود در صورتی که پایگاه‌های ناتو در کشورهای اسکاندیناوی ایجاد شود، روسیه موشک‌های هسته‌ای خود را در مرزها غربی مستقر خواهد کرد.

در صورت عضویت فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، این سازمان برای نخستین بار با روسیه هم مرز می‌شود؛ موضوعی که روسیه آن را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می‌داند.

کشورهای اسکاندیناوی تا پیش از این تمایلی به عضویت در ناتو نشان نداده بودند؛ برخی تحلیل‌گران این موضوع را ناشی از توجه این کشورها به دغدغه‌های روسیه و نگرانی از واکنش آن می‌دانند.

با این وجود حمله روسیه به اوکراین، سبب نگرانی فنلاند و روسیه نسبت به نیات روسیه و سیاست‌های آتی آن شده و این کشورها را به قرار گرفتن زیر چتر ناتو واداشته است.

احتمال عضویت اوکراین در ناتو و رسیدن این سازمان به مرزهای روسیه، سبب تهاجم نظامی روسیه به این کشور شد؛ با این وجود از یک سو به دلیل نمایش ضعیف نیروهای نظامی روسیه در اوکراین و از سوی دیگر به واسطه بالا گرفتن احتمال رویارویی مستقیم ناتو با روسیه، واکنشی مشابه نسبت به عضویت فنلاند در ناتو از سوی مسکو بعید به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، چنانچه یکی از دلیل آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را نشان دادن عزم و جدیت در مقابله با تهدیدات امنیت ملی خود بدانیم، درخواست عضویت فنلاند در ناتو و واکنش مثبت برخی رهبران اروپایی نسبت به این درخواست، نشان‌دهنده این واقعیت است که روسیه در بعد سیاسی نیز از جنگ اوکراین موفقیتی کسب نکرده است.

به هر حال استقرار موشک‌های هسته‌ای روسیه در مرزهای اروپایی خود، برگ دیگری از مجموعه تحولاتی است که برخی تحلیل‌گران آن را بازگشت جهان به دوران جنگ سرد می‌دانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید