فنلاند صادرات سلاح به عربستان و امارات را متوقف کرد

    کد خبر :424387

وزارت خارجه فنلاند پنجشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور صادرات سلاح و مهمات جنگی را به عربستان سعودی و امارات متحده عربی متوقف کرده است.

به گزارش سی ان ان، تلویزیون رسمی فنلاند در گزارشی به نقل از وزارت خارجه این کشور از توقف مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی به خاطر نقش این دو کشور در بحران انسانی یمن خبر داد.
در این گزارش آمده است: وزارت خارجه فنلاند صدور هرگونه مجوز جدید برای صادرات سلاح و مهمات جنگی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را متوقف کرده است.
پیش تر «اندرس ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک نیز در بیانیه ای اعلام کرده بود که کشورش تصمیم گرفته به دلیل پرونده قتل خاشقچی و اوضاع یمن، فروش تسلیحات نظامی را به عربستان به حالت تعلیق درآورد.
پارلمان اروپا نیز چندی پیش با تاکید براینکه تسلیحات اروپایی آتش جنگ در یمن را شدید کرده است، خواستار تعلیق فروش سلاح به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی شده بود.
‘آنگلا مرکل’ صدراعظم آلمان نیز ماه گذشته گفته بود که دولتش تا اطلاع ثانوی قراردادهای جدید فروش تسلیحات به عربستان را تائید نخواهد کرد، اما فرانسه و انگلیس که بزرگترین کشورهای اروپایی فروشنده سلاح به سعودی ها هستند، تاکنون مواضع مشابهی اتخاذ نکرده اند.
در نشستی موسوم به نشست صلح یمن در پاریس که 18 آبان ماه برگزار شد، 50 نفر از نمایندگان پارلمان اروپا خواستار توقف فروش سلاح به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات متحده عربی شدند.
در همین راستا نیز ‘استیو بلاک’ وزیر امور خارجه هلند به تازگی اعلام کرد، کشورش مصمم است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد از تحریم های تسلیحاتی سعودی حمایت کند.
ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات نزدیک به چهار سال است که یمن را زیر آتش حملات خود قرار داده است که نتیجه ای جز ویرانی و کشته و آواره شدن هزاران یمنی نداشته است. وضعیت این کشور از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بدترین بحران انسانی در سطح جهان اعلام شده است.
کمبود آب آشامیدنی سالم و محاصره همه جانبه یمن از سوی عربستان و متحدانش که باعث کمبود دارو و غذا شده، در سال های گذشته جان هزاران یمنی را گرفته است.
کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار سعودی در 10 مهرماه سال جاری در کنسولگری عربستان در ترکیه واکنش های گسترده بین المللی به همراه داشته و سعودی ها را با بحران بی سابقه ای روبه رو کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید