توانایی شگفت‌انگیز فلزات، از ساختمان‌سازی تا طراحی داخلی

    کد خبر :839023

اینکه چگونه فلزات، متریال‌های هزارکاره‌ای هستند که کاربرد آنها، طیف گسترده‌ای را در برمیگیرد؛ از نماسازی و زیباسازی گرفته تا استفاده به عنوان سازه‌ی اصلی ساختمان‌ها یا حتی گزینه‌ای منحصربه‌فرد برای زمانی که بحث کاربرد و حل مشکل، به میان می‌آید.

در این مقاله قصد داریم در باب شگفتی فلزات صحبت کنیم!

جالب اینجاست که فلزات در کنار کاربردی بودن، همیشه اولویت نیزهستند و این به این معناست که با کمی تحقیق و کسب اطلاعات، به خوبی متوجه این نکته میشوید که در بسیاری از موقعیت‌ها، فلزات به نسبت مصالح و متریال‌های دیگر، گزینه‌ی مناسب‌تری هستند.

 به سه نمونه از کاربردهای فلزات در بخش‌های متفاوت اشاره میکنیم:

• اشاره به شیدر به منظور نشان دادن کاربرد فلزات در زیبایی و کارایی.
• اشاره به نماهای فلزی به منظور نشان دادن کاربرد فلزات در ساختمان‌سازی.
• اشاره به فلاشینگ به منظور نشان دادن کاربرد فلزات در حل مشکلات و چالش‌های فضاهای محتلف از جمله محیط کار و ساختمان.

شیدر؛ آفتابگیرهای فلزی به سبک مدرن

شیدر که به آن لوور نیز گفته میشود، روکش‌هایی از جنس فلز و پنجره‌ مانند هستند که تیغه‌هایی کرکره‌ای روی آنها مشاهده میشود. این تیغه‌های فلزی میتوانند به شکل‌های مختلفی از جمله زاویه‌دار، افقی و عمودی درون این قاب فلزی قرار بگیرند که همین امر، باعث تنوع و زیبایی لوورها شده است!

بخشی از مزایای لوورهای فلزی به شرح زیر هستند:

• کاهش مصرف انرژی و بالطبع کم شدن هزینه‌ها.
• جلوگیری از آلودگی صوتی.
• حفظ حریم و جلوگیری از دید افراد از بیرون ساختمان.
• حفظ دمای محیط.
• کنترل نور و گرمای وارد شده به ساختمان.

گفتنی است تمامی این ویژگی‌ها در کنار زیبایی منحصربه‌فرد این قاب‌های فلزی، مزیت آن را دوچندان میکند.

شیدر آلومینیومی متحرک، شیدر آلومینیومی کامپوزیت، شیدر آلومینیومی دوکی شکل، شیدر آلومینیومی مکعبی و شیدر آلومینیومی ثابت، تقسیم‌ بندی این لوورها را تشکیل میدهد!

نماهای فلزی؛ زیبا، مستحکم و ماندگار

اگر به ساختار بزرگترین و معروف‌ترین ساختمان‌های جهان مثل برج ایفل یا ساختمان امپایر استیت نگاه کنید، متوجه میشوید که غالب متریال و نمای این ساختمان‌ها، از فلزات است! البته که قطعا این انتخاب بی‌دلیل نیست و با عبور از ساعت‌ها تحقیق و نظر مهندسان زبده، در نهایت فلزات، به عنوان بهترین متریال برای این بناهای جهانی اولویت داشتند و انتخاب شدند!

برای مثال برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

• زیبایی و درخشندگی خیره‌ کننده‌ و تنوع ظاهری فلزات در به کار بردن آنها در نماهای خارجی و دیزاین قسمت‌های داخلی؛ برای مثال فلزات به شکل‌های مشبک فلزی، استرچ متال، پانچ متال و شکل‌های دیگر قابل استفاده هستند!
• انعطاف پذیری بالای فلزات در مقایسه با مصالح دیگری همچون سنگ، آجر یا شیشه!

• حق انتخاب فلزات مختلف برای نما و قسمت‌های داخلی با توجه به شرایط؛ نمای فلزی مس، فولاد، آلومینیوم، روی و غیره همگی جزو نماهای فلزی هستند و فقط کافی است با توجه به شرایط، سلیقه و البته مشاوره‌ی درست، بهترین گزینه را انتخاب کنید!

• نصب آسان، سریع و بی دردسر در عین تخصصی بودن!

• هزینه ی نگهداری و زمان رسیدگی کم!

مقرون به صرفه بودن؛ فلزات تا صدها سال مثل روز اول تمیز و کاربردی باقی می‌مانند!

• قدمی برای آیندگان؛ فلزات دوستدار محیط زیست هستند و قابلیت بازیافت دارند!

فلاشینگ‌ها، ورق‌های فلزی کوچکی که جلوی خرابی‌های بزرگ را میگیرند

فلاشینگ یا گاتر به ورق‌های فلزی گفته میشود که با توجه به محل قرارگیری و کاربرد در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوتی تولید میشوند تا درزهای ساختمان و قسمت‌های مختلف را پوشش دهند!

این گاترهای فلزی با قرار گرفتن در درز قسمت‌های مختلف -از درز پنجره گرفته تا ساندویچ‌ پانل‌هاـ باعث جلوگیری از ورود گردوغبار، پوشاندن قسمت‌های تیز، جلوگیری از پیچیدن باد، زیباتر کردن نما، آب بندی قسمت‌های مختلف از جمله شیروانی و جلوگیری از ایجاد کپک میشوند!

لازم به ذکر است این فلاشینگ‌های فلزی از لحاظ ظاهری و کاربردی دسته بندی‌های متفاوتی دارند و به انواع گوناگونی از جمله فلاشینگ سه پله و نبشی تقسیم میشوند!

سخن آخر اینکه:

فلزات میتوانند به هیبت و مقاومت ستونی باشند که آسمان‌خراش‌هایی غول‌پیکر روی آن ساخته میشود یا به ظرافت صفحه‌ای کوچک که نور و روشنی را با الگویی خاص از خود عبور میدهد؛ تنها کافی است شما انتخاب کنید که چه چیزی از این متریال‌های هزار کاره میخواهید!

فلزات همیشه گزینه‌ای مطمئن و مقرون به صرفه برای استفاده در محیط‌های خارجی و داخلی هستند.

دنیای فلزات بسیار گسترده‌تر و جذاب‌تر است؛ اگر به دانستن بیشتر دراین باره علاقه مند هستید و یا نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر دارید، دنیای فلزی متارک و متخصصان با تجربه‌ی ما در سایت متارک، منتظر شما هستند.

انتهای رپرتاژ خبری/13

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید