فلاحت پیشه: انگلیس در دام آمریکا افتاده است

  • سیاسی
  • شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۶:۰۵
    کد خبر :577096

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که انگلیسی‌ها در دام آمریکا افتاده‌اند گفت:‌ اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی از ادله حقوقی لازم برخوردار است که می‌تواند رفتارش را در محاکم حقوقی بین‌المللی اثبات کند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدام سپاه در توقیف نفتکش انگلیسی گفت: انگلیسی‌ها تنها کشوری بودند که در دام آمریکا افتادند که این هم بعید بود، چون انگلیسی‌ها به لحاظ تاریخی خود را استاد سیاست قلمداد می‌کنند. اما امروز گرفتار دامی شدند که آمریکا برای آنها طراحی کرده بود .

وی افزود:‌ اکنون هم انگلیسی‌ها تنها در شرایطی می‌توانند از این دام بیرون آیند که نفتکش ایرانی را با حفظ عزت و منافع جمهوری اسلامی آزاد کرده و دیگر بر اساس سیاست آمریکا اقدامی را علیه ایران پیش نبرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این توضیح که آمریکا سه مرحله اقدام را علیه ایران انجام داد گفت: آمریکا در گام اول تثبیت تحریم‌ها را دنبال کرد که این آخرین ابزار آنها بود . گام دوم تهدید نظامی بود که با سقوط پهپاد آمریکا عملا نوعی ناکارآمدی آمریکا را اثبات کرد و نشان داد که آنها از جنگ پیروزی به دست نخواهند آورد. گام سوم هم تحریک کشورها علیه ایران با ناامن سازی آبراه‌های بین‌المللی بود که انگلیس همراه و گرفتار این دام شد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اغماض امنیت خلیج فارس را حفظ می‌کرد خاطر نشان کرد:‌ انگلیسی‌ها نقش اصلی را در قاچاق نفت دارند . آنها خیلی از موازین بین‌المللی را در خلیج فارس رعایت نمی‌کنند. لذا ایران می‌تواند در قالب مقررات بین‌المللی نفتکش انگلیسی‌ها را در سواحل خود زمین گیر کند.

وی تاکید کرد: ایران از ادله حقوقی لازم برخوردار بوده و می‌تواند دلیل اقدامش را در محاکم حقوقی و بین‌المللی نسبت به انگلیس اثبات کند. با توجه به این شرایط تنها راهی که انگلیس می‌تواند از وضعیت فعلی خارج شود آن است که از دام آمریکا خارج شده و در بازی آمریکا بازی نکند.

وی یاد آور شد: جالب آن است که بعد از سقوط پهپاد آمریکایی و به خصوص در مقاطع اخیر بازیگران منطقه مثل عربستان و امارات بیش از گذشته به ایران چراغ سبز می‌دهند و خواستار تنش زدایی با ایران هستند. مجموع شرایط نشان می‌دهد که آمریکا برای نجات از سردرگمی خود نسبت به ایران دست به هراقدامی می‌زند که در برهه اخیر انگلیسی‌ها در دام آمریکا افتادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید