فضای مثبت گفت و گو پیش روی ایران و عربستان؛ آیا فرایند عادی سازی روابط ایران و عربستان سرعت خواهد گرفت؟

    کد خبر :904906

چند  سالی است که تنش ها میان ایران و عربستان بالا گرفته و علی رغم همه تلاش ها برای عادی سازی روابط، هر بار بنا به دلایلی این اتفاق عملیاتی نمی شود؛ واقعیتی که در همین چند هفته گذشته نیز به دلیل اعدام 81 نفر (عمدتاً شیعه) در عربستان به بن بست خورد و حالا دوباره خبرهایی مبنی بر آغاز گفت و گوهای سازنده منتشر می شود.

بازتاب- به موجب این خبر رسانه «نور نیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته است که در پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی ایران و عربستان که در بغداد برگزار شد، چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به از سرگیری روابط میان دو کشور ترسیم شده است.

همچنین در این خبر آمده است که مسئولین عالی عراق و سلطنت عمان نقش موثری در شکل‌گیری جلسات مشترک میان نمایندگان تهران و ریاض داشته‌اند.

بنا بر اخبار نقل شده در جریان پنج دور گفتگوهای صریح انجام شده، در مورد چالش‌های اصلی در مسیر از سرگیری روابط دو کشور تبادل نظر شده است و  مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌اند.

رسانه ها در این باره نوشته اند که اگرچه هنوز اخبار رسمی در مورد محتوای آخرین دور گفتگوها و توافقات احتمالی منتشر نشده اما اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی است که فضای مثبت نشست اخیر امیدواری‌ها برای گام نهادن دو کشور در مسیر از سرگیری روابط را افزایش داده است.

هادی محمدی- روزنامه نگار با انتشار توئیتی در این باره نوشت: قبل از این هم ۴دور مذاکرات ایران و سعودی در بغداد انجام‌شده بود اما اینکه این بار رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت‌ملی رسما خبر از برگزاری موفق آن‌ میدهد و حتی تصویر حاضران نشست را که سطح بالایی هم هست منتشر میکند نشان از پیشرفت خوب گفتگوها دارد.

اگرچه بر اساس داده های موجود می توان اینگونه نتیجه گرفت که روند مذاکرات و تلاش ها امیدوار کننده است، اما واقعیت این است که میان ایران و عربستان گزینه و موضوعات لاینحل فراوانی وجود دارد که برای حل و فصل همه آنها به زمان و گفت و گوهای فراوان و سنگینی نیاز است.

همچنین در دوره های گذشته نیز شاهد این بودیم که علی رغم تلاش های مکرر برای عادی سازی روابط هر بار به خاطر اتفاقی که خارج از چارچوب مذاکرات بود، این تعاملات به چالش بر می خورد.

به هر صورت باید منتظر ماند و اجازه داد زمان در پاسخ به پرسش ها پیرامون آینده روابط ایران و عربستان به ما کمک کند، اما جدا از تجربه های ناموفق گذشته، واقعیت دیگر این است که منطقه و هر دو کشور به شدت به بهبود روابط و عادی سازی روابط نیاز دارند و بدون شک در سایه روابط دوستانه ایران و عربستان منطقه شرایط آرام تر و بهتری را تجربه خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید