فریب جدید افکار عمومی برای تأیید FATF با اسم رمز «واکسن کرونا»

    کد خبر :771498

یک کارشناس دیپلماسی اقتصادی تأکید کرد: توصیه های FATF هیچ گونه محدودیتی در حوزه تجارت بشردوستانه از جمله خرید واکسن کرونا ایجاد نمی کند و عده‌ای مشغول دادن آدرس غلط به مردم هستند.

مسعود براتی در گفت وگو با مهر در خصوص اینکه به بن بست رسیدن خرید واکسن کرونا، چه ارتباطی با عدم الحاق ایران به کنوانسیون‌های FATF دارد؟، اظهار داشت: اساساً توصیه‌های FATF محدودیت و یا ممنوعیتی در حوزه تجارت بشردوستانه ایجاد نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه محدودیت‌هایی که FATF در رابطه با ریسک‌های پولشویی در نظر می‌گیرد، از جنس افزایش احتیاط است، افزود: یعنی حتی همین محدودیت‌ها هم منجر به قطع رابطه بانکی نمی‌شود چه برسد به مسائل مربوط به حوزه بشردوستانه کهFATF تأکید ویژه دارد که نباید مجموعه استانداردها و توصیه‌های این کنوانسیون، مشکلی در تجارت اقلام بشردوستانه ایجاد کند.

ارتباط دادن خرید واکسن کرونا به FATF کذب محض است

کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: بنابراین از نظر اسنادی ارتباطی بین بحث FATF و مشکل در پرداخت هزینه خرید واکسن وجود ندارد و اگر هم آقای ربیعی، سخنگوی دولت بنا بر اطلاعات خاصی این اظهارنظر را مطرح کرده است، باید این اطلاعات منتشر شود تا ببینیم موضوع چه بوده و چرا این اتفاق رخ داده است.

براتی یادآور شد: خیلی روشن است که کسی که FATF را بهانه عدم تهیه واکسن کرونا معرفی می‌کند، حرف درستی نمی‌زند و این حرف خلاف واقع است؛ به نظر می‌رسد در اظهارات سخنگوی دولت، انگیزه‌های غیر کارشناسی پر رنگ تر از مسائل کارشناسی بوده است.

چرا توانستیم واکسن آنفلوآنزا را بخریم اما کرونا را نه؟

وی در پاسخ به این پرسش که چه عاملی مانع خرید واکسن کرونا شده است؟، تصریح کرد: این موضوع را باید دولتمردان و کسانی که دنبال تهیه واکسن رفته‌اند اعم از وزارت بهداشت و بانک مرکزی بیان کنند؛ در چند ماه گذشته هم بحث خرید واکسن آنفلوآنزا را داشتیم و دیدیم که بخش خصوصی توانست این واکسن را تهیه کند.

کارشناس دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: اینکه چرا بخش دولتی از خرید واکسن ناتوان است، نیاز به توضیح مسئولان دارد و نمی‌توان دقیقاً گفت که مشکل به چه چیزی برمی گردد؛ اما آنچه از اطلاعات منتشر شده متوجه می‌شویم،«اختلاط انگیزه» هاست و دلایل کارشناسی خاصی اعلام نمی‌شود.

براتی در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا از فرصت خرید واکسن استفاده کرده تا ایران را برای الحاق به کنوانسیون‌های FATF تحت فشار قرار دهد؟ بیان داشت: تجربه نشان داده که هم در دوره جدید تحریم‌ها و هم در دوره قبلی، آمریکایی علی رغم اینکه ظاهراً ادعا می‌کنند تحریم‌های این کشور در حوزه‌های دارو و غذا اختلالی ایجاد نمی‌کند، این اتفاق رخ داده و به واسطه آثار سوئی که تحریم‌های آمریکا در روابط بانکی، مالی، پرداخت‌ها و نقل و انتقال‌ها می‌گذارد، شاهد این اثرگذاری منفی بر واردات دارو هستیم.

بیماران پروانه‌ای، قربانی ادعای کذب آمریکایی‌ها در خصوص عدم تحریم دارو

به گفته براتی، سال گذشته که اصلاً بحث FATF هم مطرح نبود، اثرگذاری منفی تحریم‌ها را بر منع واردات داروهای بیماران پروانه‌ای مشاهده کردیم از همین رو، آمریکا می‌خواهد مردم ایران تحت فشار باشند تا فکر کنند راه نجاتشان، مذاکره با آمریکاست که این هم یک دروغ و فریب است.

فریب جدید آمریکایی‌ها همزمان با آغاز ریاست جمهوری بایدن

وی تأکید کرد: آنچه از بررسی گزارش‌های اندیشکده های آمریکایی در خصوص سیاست‌های آمریکا می‌توان دریافت این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند با استقرار بایدن در ۲۰ ژانویه که یکم بهمن است، یک سری تخفیف‌های تحریمی از جمله به ایران بدهند تا با این تخفیف‌ها، مردم ایران را تحت تأثیر قرار دهند.

براتی ادامه داد: اما جالب این است که یکی از موارد پیشنهادی به بایدن از سوی مؤسسه ها و اندیشکده های CSIS و سی نَس (C nas)، ارائه تخفیف‌هایی از سوی آمریکا به ایران از موضع مبارزه با کروناست؛ یعنی بایدن در آغاز ورود به کاخ سفید، هم با اعطای وام صندوق بین المللی پول به ایران موافقت کند و هم اجازه دسترسی ایران به منابع بلوکه شده خود در خارج از کشور را بدهد؛ ضمن اینکه این منابع مالی از طریق اینستکس اروپا کارسازی شود تا ایران بتواند لوازم مورد نیاز برای مقابله با کرونا را در اختیار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با چیدن این قطعات پازل در کنار یکدیگر، به نظر می‌رسد یک طراحی کامل برای فریب جامعه ایران انجام شده که اسم رمز آن «واکسن کرونا» است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید