آقایان فتاح و حداد عادل شما مرتکب قصوری نشده اید، مقصر اصلی مردمند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۲۳
    کد خبر :739784

پس از حضور پرویز فتاح در برنامه نگاه یک صدا و سیما و طرح برخی مواضع انتقادی علیه افراد و نهادهای مختلف که از قرار معلوم اموال بنیاد مستضعفان را در تملک خود دارند، واکنش و حواشی فراوانی در این رابطه در فضای مجازی ایجاد شد. از جمله این واکنش ها واکنش غلامعلی حداد عادل به ماجرای املاک در اختیار بود که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش «بازتاب»، پس از افشاگری‌های عجیب رئیس بنیاد مستضعفان در شامگاه روز شنبه 18 مرداد ماه و نخستین دقایق بامداد یکشنبه واکنش های متعددی از سوی مراجع ذیصلاحی که نامشان در این برنامه برده شد، صورت گرفت و بسیاری از مجموعه ها و افراد با استناد به برخی مفاد قانونی و یا اجازه های رسمی آنچه در پس تصرف اموال بنیاد مستضعفان از سوی آنها رخ داده بود را قانونی و متعارف توصیف کردند.

اگرچه در این برنامه پرویز فتاح نام مراکز حساس و قابل تأملی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت زنان ریاست جمهوری، دفاتر مربوط به روسای جمهور قبلی و… را برده بود، اما شاید حساسیت هیچکدام از این نام ها و مراکز به میزان حساسیتی که در پی اشاره به نام غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدارس فرهنگ به وجود آمد، نبود.

در برنامه نگاه یک، رئیس بنیاد مستضعفان به صورت مشخص در مورد مدارس فرهنگ و شخص آقای حداد عادل گفت: ایشان برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره نمودند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد البته این اجاره بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی شد، در حال حاضر موعد اجاره به سر رسیده است و باید تخلیه شود یا اجاره بها به نرخ روز تنظیم گردد که البته با توجه به گرانی آن منطقه احتمالاً تمدید اجاره بانرخ روز برای ایشان به صرفه نخواهد بود.

او با بیان اینکه ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ در حال حاضر 200 میلیارد تومان برآورده می شود، افزود: قطعاً پس از باز پس گیری، این ملک به فروش می رسد و پول حاصله صرف محرومیت زدایی خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: آقای حداد عادل علاوه بر مدرسه فرهنگ، زمین دیگری برای ساخت مدرسه دریافت کرده بود که البته موفق به دریافت مجوز نشد زیرا این زمین به متراژ 8 هزار متر و منطقه هروی و بر روی گسل قرار دارد به همین دلیل آقای حداد عادل این ملک 400 میلیارد تومانی را به ما تحویل داد و بدون شک هزینه این ملک هم پس از فروخته شدن، صرف محرومان و محرومیت زدایی خواهد شد.

اظهارات پرویز فتاح در مورد دریافت زمین و ملک از بنیاد مستضعفان توسط حداد عادل از آن جهت از دیگر ادعاها حساس تر و متمایز بود که در این رابطه نوعی منفعت و تملک خصوصی مطرح است و پای ارگان های دولتی و یا حاکمیتی و یا شخصیت هایی چون روسای جمهور سابق در میان نبود.

علی رغم اینکه اظهارت پرویز فتاح در تاریخ 19 مرداد در فضای رسانه ای کشور منتشر شد و اکثر ارگان ها و شخصیت های ذینفع در این ماجرا واکنش های رسمی خود را خیلی زود اعلام کردند، اما حداد عادل به عنوان موسس مدارس فرهنگ با کمی تأخیر و در تاریخ 27 مرداد نسبت به این ادعاها واکنش نشان داد.

در این رابطه غلامعلی حداد عادل در یک پیام ویدئویی و با ادبیاتی تند خطاب به پرویز فتاح و شائبه های مطرح شده توسط او موضع گرفت و در بخشی از جوابیه خود گفت: آقای فتاح بنده از شما می‌پرسم آیا نمی‌دانستید که مدرسه فرهنگ بعد از اطلاع مقام معظم رهبری از وضع نابهنجار رشته علوم انسانی در آموزش و پرورش با توصیه مؤکد ایشان برای احیای این رشته ایجاد شده و ایشان با تصدیق ضرورت امر به مسئولان امر وقت بنیاد دستور داده‌اند برای تأسیس و اداره این مدرسه کمک کنند و کمک بنیاد در سال 1372 این بود که خانه‌ای در اختیار مدرسه قرار دادند که همان خانه‌ای است که شما در برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرده‌اید.

حداد عادل اضافه کرد: آقای فتاح شما از وضع مدارس این رشته قبل از تأسیس مدرسه فرهنگ و تحول مثبتی که بعد از تأسیس آن در سراسر کشور ایجاد شده، باخبرید آیا فرزند شما با آگاهی شما از هدف و برنامه مدرسه فرهنگ در همین مدرسه و در همین ساختمان تحصیل نکرده است؟

موسس مدارس فرهنگ خطاب به رئیس بنیاد مستضعفان افزود: آقای فتاح از آنجا که خانه‌ای که مدرسه شد برای مدرسه مناسب نبود، مقام معظم رهبری در سال 1374 با همه احتیاطی که در باب استفاده از بیت‌المال دارند با توجه به اساسنامه مؤسسه فرهنگ که در آن قید شده بود اموال مدرسه متعلق به شخص نیست بلکه به بیت‌المال تعلق دارند موافقت کردند زمینی از بنیاد در اختیار مؤسسه قرار گیرد تا پس از ساخت مدرسه در آن، خانه قبلی به بنیاد برگردد.

حداد عادل در بخش های دیگر جوابیه خود بر نداشتن نفع شخصی در این املاک تأکید کرد و در بخش پایانی نیز متذکر شد: آقای فتاح، ای کاش در یک سالی که رئیس بنیاد شده‌اید چند دقیقه صرف وقت می‌کردید و در یک دیدار حضوری نظر خود را با حدادعادل در میان می‌گذاشتید و قبل از اینکه در تلویزیون به او تهمت بزنید، توضیحات او را می‌شنیدید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در اضافه کرد: آقای فتاح، ما با اطمینان کامل از اینکه هیچ چشم‌داشت مادی و مالی به بیت‌المال نداشته‌ایم و آنچه اتفاق افتاده با دلایل موجه و با اجازه مقامات ذی‌صلاح بوده به‌رغم شبهه‌افکنی‌های شما با توکل به خداوند راه خود را برای تربیت نیروی انسانی دانشمند و مؤمن و متعهد ادامه خواهیم داد و معتقدیم برای ساختن عالمی نو باید آدمی نو ساخت و این کاری است که تنها از طریق تعلیم و تربیت می‌شود.

ادبیات تند و حق به جانب آقای حداد عادل که ضمن طرح اتهام هایی نسبت به پرویز فتاح مبنی بر تلاش برای بیان صحبت های تبلیغاتی و قلب واقعیت، خود و نزدیکانش را از آنچه رئیس بنیاد مستضعفان مطرح کرد مبری دانست، حالا برای افکار عمومی این ابهام و سئوال را به وجود آورده است که اساساً حق با کیست و کدام طرف ماجرا در این رابطه حرف درست را بر زبان آورده اند؟
آیا پرویز فتاح حرف حق را میزند و مسیر درست را در پیش گرفته است و یا حداد عادل در مسیر درست قرار دارد و حق با موسس مدارس فرهنگ است؟

واقعیت این است که اهداف و اسناد بالادستی بنیاد مستضعفان نیز در این رابطه نمی تواند به ما در یافتن پاسخ صحیح برای سئوال مطرح شده کمک کند. چرا که می دانیم از سویی یکی از اهداف بنیاد مستضعفان کاهش استضعاف مادی و فرهنگی مستضعفان است، اما از سوی دیگر نیز در اهداف بالادستی بنیاد به مواردی چون توسعه دانایی، دانش و فناوری و رشد بازده کل اقتصادی رشته فعالیت‌ها اشاره شده است.

مجموعه حقایقی که حالا افکار عمومی را در یک بهت و سردرگمی مثال زدنی فرو برده و آنها دقیقاً نمی دانند با نوع ادبیاتی که از امثال پرویز فتاح و غلام علی حداد عادل در این مورد به خصوص دیدند، حالا انگشت اتهام و مطالبه گری را به سمت چه کسی نشانه بگیرند؟

اما به نظر ما نه پرویز فتاح و نه حداد عادل در این دعوای رسانه ای که در پی مالکیت میلیاردها تومان از اموال بنیاد مستضعفان آن هم در طول چندین سال رخ داده است، مقصر نیستند. مقصر واقعی مردمی هستند که از مسئولانشان توقع دارند از این دارایی ها در مسیر خدمت آحاد مردم و به ویژه مستضعفان بهره ببرند! مردم از آنجایی که نمی توانند قصور خود را در این انتظار بیجا بپذیرند، به همین دلیل از میان دو مسئول ارشدی چون پرویز فتاح و حداد عادل به دنبال یک مقصر می گردند.

مردمی که چند دهه ای است به امثال شما برای حل مشکلات و تأمین رفاهشان اعتماد کرده اند و در بزنگاه هایی چون انتخابات و راهپیمایی ها همواره مشارکت غیر قابل توصیفی دارند، اما حالا بعد از این همه سال می بینند که بر سر اموالی که اساساً متعلق به آنهاست، دعوایی شخصی شکل گرفته است.

جالب تر اینکه در این دعوای دو طرفه نمی توان از نفر و یا نهاد سوم بی طرفی نیز انتظار داشت که به مسئله ورود کند و ضمن یافتن مقصر اصلی به توبیخ و یا مجازات او بپردازد. این یعنی هر دو طرف دعوا خود را محق و آزاد می دانند که هم از خود دفاع کنند و هم دیگری را به خطا متهم کنند، بدون اینکه نگران عواقب احتمالی کارشان باشند.

در چنین فضایی مردم از مسئولین چه انتظار و چه توقعی می توانند داشته باشند؟ آیا این ظن و گمان برای آنها تقویت نمی شود که شما در این ساز و کار هیچ کاره اید و نباید به این مسائل ورود کنید؟

به همین دلیل شاید بهتر باشد خطاب به این دو بزرگوار بگوییم آقایان پرویز فتاح و حداد عادل در پرونده تملک اموال بنیاد در خیابان فرشته تهران شما مرتکب قصوری نشده اید، مقصر اصلی مردمی هستند که از شما انتظار دارند از این دارایی ها در مسیر تأمین رفاه آنها استفاده کنید.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. سمندون گفت:

    به نظرتون اینجا می شه از واژه دعوای زرگری استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید