عوارض مصرف بیش از حد کنسرو ماهی تن

    کد خبر :828160
عوارض مصرف بیش از حد کنسرو ماهی تن

ماهی تن از محبوب‌ترین خوراکی‌هایی است که بسیاری از افراد در سراسر جهان مصرف می‌کنند، اما این خوراکی محبوب در کنار مزایا، برخی معایب را نیز شامل می‌شود.

برای بسیاری از ما، ماهی تن یک وعده غذایی جذاب و سریع است. اما عادت به استفاده از ماهی تن در دفعات زیاد، می‌تواند با مخاطراتی همراه شود.

از آنجا که ماهی تن منبع پروتئینی بسیار مناسبی است، بسته به مقدار و به ویژه نوع کنسرو تن ماهی، ممکن است به شکل ناخواسته، بیش از حد کنسرو بخورید که به طور بالقوه منجر به یک اثر جانبی منفی ماهی تن به نام مسمومیت با جیوه می‌شود.

کنسرو ماهی تن حاوی جیوه است، بنابراین خوردن زیاد آن می‌تواند منجر به مسمومیت با جیوه شود. جیوه موجود در هوا از طریق تولید برق با زغال سنگ و سایر فعالیت‌های صنعتی انسان در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها مستقر می‌شود و در آنجا توسط زندگی دریایی مصرف می‌شود.

طبق گزارش دانشمندان در مجله Global Biological Cycles، جیوه موجود در اقیانوس‌ها نیز محصولی از تجزیه کربن آلی طبیعت است. با ورود جیوه به هر دو صورت، میکروارگانیسم‌ها آن را به شکل بسیار سمی به نام متیل جیوه تبدیل می‌کنند که در گوشت ماهی‌هایی که می‌خوریم جمع می‌شود. تجمع متیل جیوه در شکارچیان بزرگتر صورت می‌گیرد، به همین دلیل است که ماهی‌های بزرگتر مانند ماهی تن نسبت به ساردین خطرناک‌تر هستند.

دکتر آندره پاول، مشاور پزشکی آزمایشگاه‌های Illuminate می‌گوید: “همه ماهی‌ها دارای مقداری سطح جیوه هستند، اما این سطح بسیار متفاوت است؛ کنسرو تن ماهی دارای مقادیر نسبتاً زیادی جیوه است، بنابراین مصرف آن می‌تواند بیش از سه وعده در هفته مضر شود. ”

به گزارش انتخاب، طبق اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، تقریباً همه افراد مقدار کمی متیل جیوه در خون دارند که زیر سطح خطرناک است و روی سلامتی اثرات مخرب ندارد. اما متیل جیوه یک نوروتوکسین قدرتمند است، بنابراین مصرف زیاد ماهی ممکن است منجر به مسمومیت با جیوه شود. علائم این مشکل شامل خارش یا احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان و ضعف عضلانی، اختلال گفتار و شنوایی و کاهش دید محیطی است. سطح بالای جیوه در زنان باردار ممکن است منجر به اختلالات سیستم عصبی مرکزی در نوزادان شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید