عوارض خطرناک سیگار که تا امروز نمی دانستید

    کد خبر :936266

دکتر «اوا هولت»، محقق ارشد از بیمارستان گنتوفت در کپنهاگ دانمارک، گفت: «به خوبی مشخص شده است که سیگار باعث انسداد شریان‌ها شده و در نهایت منجر به بیماری عروق کرونر قلب و سکته می‌شود.»

او می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که سیگار کشیدن منجر به قلب‌های ضخیم‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. به این معنی که افراد سیگاری حجم کمتری از خون در محفظه چپ قلب و قدرت کمتری برای پمپاژ آن به بقیه بدن دارند. هر چه بیشتر سیگار بکشید، عملکرد قلب شما بدتر می‌شود.»

هولت افزود: «قلب می‌تواند تا حدودی با ترک سیگار بهبود یابد، بنابراین برای ترک هرگز دیر نیست».برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۴۰۰۰ مرد و زن در رده سنی ۲۰ تا ۹۹ سال را که هیچکدام بیماری قلبی نداشتند، بررسی کردند.

شرکت‌کنندگان عادت‌های سیگار کشیدن خود را گزارش کردند و همچنین از قلب‌شان سونوگرافی گرفته شد تا ببینند چقدر خوب فعالیت می‌کند.محققان دریافتند افراد سیگاری قلب‌های ضخیم‌تر، ضعیف‌تر و سنگین‌تری دارند. هر چه افراد سیگار بیشتری می‌کشیدند، قدرت پمپاژ قلب آنها بیشتر آسیب دیده بود.

هولت افزود: «مطالعه ما نشان می‌دهد که سیگار نه تنها به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند، بلکه به طور مستقیم به قلب نیز آسیب می‌رساند. خبر خوب این است که برخی از آسیب‌ها با ترک سیگار قابل برگشت است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید