علیرضا رئیسی: منع تردد به برخی شهرهای زرد مسافرپذیر اعمال می‌شود

    کد خبر :781287

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: موارد بستری و سرپایی کرونا در برخی استانها شیب صعودی پیدا کرده و به همین علت از این پس در برخی شهرهای زرد مسافرپذیر مانند شهرهای نارنجی سابق محدودیت تردد اعمال می شود. همه مسافران خارجی نیز هنگام ورود به کشور تست می شوند.

علیرضا رئیسی روز شنبه پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: وضعیت کشور گرچه روند تقریبا با ثباتی شده اما آمارها نشان می دهد در برخی استانها تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است و در برخی استانها موارد بیماری با شیب کم در حال افزایش است که باید مراقب باشیم.

وی ادامه داد: از بیش از یکماه پیش رویکرد ما در وزارت بهداشت این است که همه علایم خیز بیماری در کشور چه سرپایی و چه بستری را رصد کنیم و فعال و تهاجمی به ویروس حمله می کنیم تا ویروس را در مراحل اولیه شناسایی و با قرنطیه و ایزوله کردن زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

به گزارش ایرنا، رئیسی گفت: استان مازندران هنوز بالاترین میزان بیماری و بستری روزانه را دارد. البته با رعایت پروتکل های بهداشتی یکی دو هفته گذشته همکاری مردم و مسئولان این استان مشاهده می شود و روند صعودی کرونا در این استان در مورد موارد بستری متوقف شده و امیدواریم با همت مردم و مسئولان این استان روند نزولی شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: استان های گیلان و گلستان هم به سمت نزولی شدن می روند و امیدواریم این وضعیت ادامه دار باشد. فعلا شهر قرمز نداریم. ۱۸ شهر نارنجی است که سه تا در گیلان و ۱۵ تا در مازندران است. ۱۲۴ شهر زرد و ۳۰۶ شهر آبی هستند. در جلسه ستاد هم به برخی استانها هشدارهایی دادیم تا بتوانند بهتر کنترل کنند.

رئیسی گفت: یکی از استانهایی که به شدت علایم نگران کننده دارد استان هرمزگان است. قشم، بندرلنگه و جاسک باید بیشتر مراقبت کنند. روند بیماری در این شهرها رو به افزایش است. استان یزد به صورت ملایم در مورد موارد بستری رو به افزایش است. خراسان شمالی هم همین طور کرونا خیز برداشته البته هنوز به مرحله بالا و بحرانی نرسیده اما لازم است تمهیدات تشدیدی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان اعمال شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا منع تردد در برخی شهرهای زرد مسافردپذیر نیز اعمال می کنیم مثل شهرهایی که قبلا نارنجی بودند و محدودیت داشتند.

شرط مسافرت مردم در نوروز ۱۴۰۰

وی گفت: اگر مردم در ۶ هفته باقیمانده پایان سال پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند امیدواریم بتوانیم نوروز آرامی داشته باشیم. در حوزه گردشگری نیز برای رونق سفرها برنامه هایی داریم که با رعایت پروتکل های بهداشتی، تسهیلاتی فراهم کنیم تا با اجرای پروتکل های سختگیرانه برخی هتل ها فعالیت داشته باشند و حتی در ایام نوروز برخی تورهای مسافرتی نیز فعالت کنند.

رئیسی ادامه داد: اگر اوضاع تحت کنترل و نظارت باشد و مسافران کنترل شوند و هیچ فرد مثبتی در بین مسافران نباشد و در ورودی هتل ها کنترل شوند، هموطنان می توانند در تعطیلات نوروز به مسافرت بروند البته به شرطی که در یکی دو ماه مانده به پایان سال وضعیت را ثابت نگه داریم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با وجود این در برخی استانها متاسفانه عادی انگاری و ساده گرفتن کرونا دیده می شود. در برخی مشاغل تجمعاتی صورت گرفته و رعایت پروتکل ها افت کرده که باعث خیز بیماری می شود.

وی تاکید کرد: از مردم خواهش می کنیم قدر این وضعیت را بدانیم زیرا اگر غفلتی صورت گیرد دوباره بیماری افزایش پیدا می کنند. همه نگران این مساله هستم زیرا ویروس ضعیف نشده و از بین نرفته بلکه با جهش ها قوی تر شده است. باید جدی برخورد و هوشیارانه عمل کنیم. این مساله بسیار مهمی است که همه باید به آن توجه کنیم.

خبر مجوزهای واردات واکسن کرونا

رئیسی گفت: در مورد واکسن هم در جلسه امروز ستاد کرونا بحث هایی شد. امیدوارم روند تولید واکسن در داخل که با کیفیت مناسب رو به جلو می رود ادامه پیدا کند. در مورد مجوزهای واردات هم صحبت ها و تصمیم گیری های شد که به مردم اعلام می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند رو به افزایش کرونا در دنیا افزود: در اروپا و آمریکا میزان موارد ابتلا به کرونا به شدت در حال افزایش است. اکثر تخت های بیمارستانی در این کشورها پر شده و به ویژه به خاطر ویروس جهش یافته انگلیسی میزان سرایت بیماری و میزان مرگ و میر و بستری در این کشورها خیلی زیاده شده است.

وی ادامه داد: باید کاملا مراقب باشیم. در داخل حفاظت کنیم. از مرزها هم با مشارکت مردم و رعایت پروتکل ها در اسرع وقت و به صورت زودرس اگر بیماری وارد کشور شد که مبتلا به ویروس انگلیسی یا سایر ویروس های جهش یافته بود باید سریع وارد عمل شویم و بیماران را پیدا کنیم.

همه مسافران خارجی باید تست منفی کرونا داشته باشند

رئیسی ادامه داد: برنامه هایی به وزارت راه و مسکن و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور داده شد، با استانداران و روسای دانشگاههای علوم پزشکی نیز برای مراقبت بیشتر مرزهای هوایی، زمینی و آبی هماهنگ شده و باید به شدت کنترل شود.

وی گفت: پروتکل های سختگیرانه ای برای مراقبت از مرزها ابلاغ شده است. همه افرادی که وارد کشور می شوند از این همگی تست می شوند. قبلا فقط برای کشورهای اروپایی بود که باید با تست منفی وارد کشور می شدند اکنون همه مسافران خارجی حتی کشورهای همسایه باید تست پی سی آر منفی داشته باشند و دوباره در داخل از آنها تست گرفته می شود.

ریئسی ادامه داد: اگر مسافری از اروپا وارد می شود علاوه بر در دست داشتن تست منفی و تستی که از او در داخل گرفته می شود باید ۱۴ روز در منزل قرنطینه باشد.

وی گفت: در مورد وضعیت افرادی که در انگلیس مانده اند و منتظر ورود به کشور هستند نیز بحث شد در روزهای آینده برای ورود این افراد به کشور پروتکل های سختگیرانه ابلاغ می شود و در صورتی که تست منفی داشته باشند و مجدد در کشور تست شوند و بلافاصله در قرنطینه وارد شوند با تمهیدات نیروی انتظامی، سازمان هواپیمایی و وزارت راه برای آنها تسهیلاتی قائل می شویم اما باید پروتکل های سختگیرانه را حتما اجرا کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید