دبیر علمی کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس مطرح کرد؛

علت وقوع سکته قلبی/دقیقه ها در نجات جان بیمار مهم است

    کد خبر :619999

دبیر علمی سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس گفت: باز کردن رگ قلب توسط آنژیوپلاستی اورژانس شانس موفقیت بیشتری نسبت به روش دارویی دارد به‌ ویژه که از زمان سکته یک ساعت گذشته باشد.

 

عباس سلیمانی، اظهار داشت: سکته قلبی مهم‌ترین علت مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه بوده که این موضوع در مورد کشور ما نیز به همین شکل است‌.

 

وی افزود: علت ایجاد سکته قلبی بسته شدن ناگهانی یکی از شریان‌های مسئول خونرسانی به عضله قلب است و قطع خونرسانی به عضله قلب اگر بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد منجر به شروع مرگ سلول‌های عضله قلب می‌شود، لذا هر دقیقه که بیشتر این فرایند ادامه داشته باشد تعداد سلول بیشتری از بین می‌رود تا اینکه نهایتا ظرف چند ساعت سلول‌های عضله قلب که در محدوده خونرسانی رگ بسته شده قراردارند همگی از بین بروند.

 

دبیر علمی سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس گفت: درمان اصلی سکته قلبی بازکردن انسدادی است که باعث قطع خونرسانی به عضله قلب شده، این باز کردن به دو روش دارویی( داروهای حل کننده لخته خون یا ترومبولیتیک) و یا مکانیکی( انژیوگرافی و انژیوپلاستی) است.

 

وی بیان داشت: با توجه به اهمیت زمان در نجات سلول‌های قلبی از مرگ، این درمان‌ها باید اورژانسی انجام شود و هر یک دقیقه‌ای که رگ مسدود شده زودتر باز شود باعث نجات تعداد بیشتری سلول عضلانی قلب و نتیجه کارکرد بهتر قلب وطول عمر بیشتر بیمار را بدنبال خواهد داشت.

 

سلیمانی خاطرنشان کرد: باز کردن رگ قلب توسط انژیوپلاستی اورژانس شانس موفقیت بیشتری نسبت به روش دارویی دارد به‌ویژه در مواردی که از زمان شروع درد ‌و سکته بیمار بیش از یک ساعت گذشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه آنژیوپلاستی اورژانس در سکته قلبی درمان ارجح سکته حاد قلبی محسوب می‌شود، گفت:این موضوع منوط به اینکه شرایط و امکانات انجام آن فراهم باشد، با همت وزارت بهداشت، همکاران تلاشگر قلب و طب اورژانس، پرسنل پرستاری و اورژانس کشوری از چند سال قبل در بسیاری از مراکز استان‌ها امکان انژیوپلاستی اورژانس فراهم شده و در طی این سال‌ها جان بسیاری از انسان‌ها را نجات داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید