عقب‌نشینی 26 هزار و 386 واحدی شاخص بورس تهران

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۵:۳۵
    کد خبر :714160

بورس اوراق تهران که در روزهای گذشته مرتب روند رو به رشد و رکوردشکنی را پی می‌گرفت، بالاخره امروز تعدیل شده و با کاهش 26 هزار و 386 واحد به رقم یک‌میلیون و 21 هزار و 376 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 6 هزار و 551 واحد به 318 هزار و 206 واحد رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 22.4 میلیارد سهام و حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 2 میلیون نوبت معامله و به ارزش بی‌سابقه 19 هزار و 678 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به 6 هزار و 40 میلیارد تومان رسید را به آن اضافه کنیم، ارزش معاملات امروز بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به بیش از 25 هزار و 718 میلیارد تومان رسیده است.

امروز حجم معاملات در بورس به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافته و در حالی که روزهای قبل یک تا 2 میلیارد سهم خرید و فروش می‌شد، امروز این رقم 11 برابر شده و به 22 میلیارد سهم رسیده است؛ یعنی نشان می‌دهد، معامله‌گران خرد و حقیقی تحت‌تأثیر هیجانات، فروشنده سهام شدند که البته در این بین سهام ارزنده‌ای نیز وجود دارد. کارشناسان معمولا به افراد تازه‌وارد به بازار و سهامداران خُرد توصیه می‌کنند، اولا از پس‌اندازهای کناری در بورس استفاده کنند و ثانیاً بازار بورس همواره همراه با سود و زیان و همزاد با ریسک است، بنابراین بسیار دقت کنند که اولا سهام صندوق‌ها و عرضه‌های اولیه را خریداری کنند و ثانیاً نگاه به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را براساس نگاه بلندمدت ترسیم کنند و از رفتارهای هیجانی تحت تأثیر فضای مجازی و یا هیجانات بازار خودداری کنند، زیرا بورس‌بازان در کمین سهامداران خرد و کم‌تجربه ایستاده‌اند تا سهام آنها را به قیمت مفت از چنگ‌شان بیرون بیاورند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز عمده نهادهای مهم بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی‌مس، بانک‌ملت، مپنا و سرمایه‌گذاری غدیر همگی در ریزش شاخص کل اثرگذار بوده‌اند و تنها نماد مخابرات ایران در افزایش شاخص بورس تهران مؤثر بوده است.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افت 2.5 درصدی به رقم 271 هزار و 642 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با کاهش 2 درصدی به 211 هزار و 54 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افت 2.2 درصد به رقم یک‌میلیون و 306 هزار و 419 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با عقب‌نشینی 1.8 درصدی به رقم 765 هزار و 41 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با کاهش 3.5 درصدی به رقم یک‌میلیون و 991 هزار و 682 واحد رسید.

امروز نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت، حمل و نقل خلیج فارس، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری خوارزمی، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ملی مس، پالایش نفت اصفهان و بانک صادرات بوده‌اند.

به گزارش فارس، در فرابورس ایران نیز اوضاع تعریف چندانی نداشته و شاخص کل با افت 274 واحد به رقم 11 هزار و 332 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 713 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 5.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 656 هزار فقره معامله و به ارزش 6 هزار و 40 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای گل‌گهر و پتروشیمی مارون بیشترین اثر در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای هلدینگ میدکو، صباتأمین، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان و مدییت انرژی امید تابان هور در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بود‌ه‌اند.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس شامل مولد نیروگاه جهرم، ذوب‌آهن، سمگا، نیروی برق دماوند، سیمان لار سبزوار، تبرک و بانک دی بوده‌آند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید